דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קואופטציה פוליטית 

מאת    [ 20/10/2012 ]

מילים במאמר: 357   [ נצפה 4718 פעמים ]

בעקבות המחאה החברתית בקיץ שעבר, התחילו להישמע כבר אז קולות שעל ראשיה להצטרף ולנסות להשפיע מתוך המערכת הפוליטית ולא מחוצה לה. זכור לי היטב שהנושא אף עלה באופן ספונטני בישיבת הצוות הראשונה לכבוד פתיחת עונת המשפט במקום עבודתי באותה שנה, וכבר אז אמרתי לנוכחים שגם אם ראשי המחאה החברתית יצטרפו לפוליטיקה, הרי שמהר מאוד הם צפויים לעבור תהליך, אותו מכנים במדע המדינה במונח "קואופטציה פוליטית".

בויקיפדיה, האינציקלופדיה החופשית, מגדירים את המונח "קואופטציה", בין השאר, באופן הבא:

"מושג מתחום הסוציולוגיה המתקשר לסוציולוג בריאן טרנר, ומתייחס לדרך ההתמודדות אל מול מנהיגים או נציגים המפריעים או עשויים להפריע לפעילותו של ארגון מסוים - כשהם פועלים מחוצה לו - זאת באמצעות צירופם לארגון עצמו, ובכך מתן אפשרות לאנשים אלו להשפיע על הארגון מבפנים. הארגון למעשה מציע לאנשים אלו להצטרף ולקבל תפקיד רשמי בארגון, על מנת לרתום את כישוריו של האדם עצמו לטובת הארגון, בתור חלק מהמנגנון, ולמנוע הפרעה לתפקודו של הארגון כאשר האדם נמצא מחוצה לו. כמו כן, פעולה זו עשויה לתרום למניעת התגבשותה של אופוזיציה יעילה מטעם גורמי חוץ, בשל גיוסם של המוכשרים מבין חבריה לשורות הארגון בשיטה זו".

הדוגמא הקלאסית לאדם שעבר הליך של קואופטציה פוליטית הוא מייסד מפלגת הירוקים בגרמניה, יושקה פישר, אשר מסטודנט רדיקל הגיע לכס שר החוץ של גרמניה. עסקינן באדם שבמסגרת ההפגנות שערך בצעירותו, בעת שהיה סטודנט, אף הכה שוטר, וכאשר נבחר לראשונה לפרלמנט הגרמני נכנס לבוש בג'ינס ומעיל עור, עם עציץ ביד, לישיבת הפתיחה. לאחר שעבר את הליך הקואופטציה, סיים את חייו הפוליטיים כחלק אינטגראלי של המנגנון, לבוש בקוד הלבוש המתאים, חליפה ועניבה, כיאה למי שנושא במשרת שר החוץ של הפדרציה הגרמנית. קואופטציה מושלמת. 

להערכתי, מהר מאוד צפויים המצטרפים החדשים, סתיו שפיר ואיציק שמולי לאמץ את הגינונים המקובלים של המערכת הפוליטית. מי שצופה אחרת, צפוי להתאכזב.

למען השלמת התמונה, ועל מנת שלא יתקבל הרשום השגוי, אציין כי לדעתי הם עשו נכון בבחירה להצטרף למערכת הפוליטית מתוך רצון וניסיון להשפיע עליה מבפנים, ולקדם במסגרתה את השקפת עולמם.

ניתן בהחלט להוסיף לרשימה גם את העיתונאי הלוחם מיקי רוזנטל, שאף אחריו יהיה מעניין לעקוב, לאור אמירותיו הנוקבות כנגד פוליטיקאים במהלך השנים כעיתונאי, כעת לאחר שהוא עומד להפוך לאחד מהם.

 

עו"ד אדיר בנימיני, משרד עורכי הדין "אילת ודוד גולן".  
בעל תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה ותואר שני במדע-המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. יועץ שר הפנים, אברהם פורז וחבר מועצת עיריית נתניה ה-13 (2003-2008).




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב