דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרגול במים של ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז 

מאת    [ 19/10/2012 ]

מילים במאמר: 517   [ נצפה 2311 פעמים ]

תרגול במים של ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז

מה זה  "הפרעות קשב וריכוז"  ADHD

ADHD  הוא ליקוי התנהגותי שמקורו כמובן במוח.  תופעה שכיכה אצל  הילדים עם  הפרעות קשב וריכוז  היא חוסר תיאום בין פעילות הקוגניטיביות לבין הפעולות מוטוריות, ז.א.  ילדים  אלה נחשבים ל CLUMSY   ז.א. מסורבלים.  לפי מספר מחקרים כ 70%  הפרעות התנהגות מתבטאים גם בתפקוד מוטורי לקוי.  סביר להניח שתרגול המוטורי משפיע ומשפר גם את התפקיד התנהגותי ומאפשר להתקשר טוב יותר עם הסביבה ולשפר את כושר שליטה העצמית.  הכותבת  משתמשת במונח "סביר להניח"  כי בניגוד ל"ריטלין", אין התרפיה המוטורית מוכרת  ומכוסה כספית ע"י ביטוחים הרפואיים.

המומחים מחלקים את קבוצת הפרעות  זאת לתת-קטגוריות  כגון   ADHD שהיא "המקורית, האמיתית והנכונה"  ו ADHD  גבולית.  הקבוצה הראשונה  מאפיינת ע"י הפרעה התפתחותית בויסות ושליטה עצמית (ראסל ברקלי), או כפי שמכונה גם "חסר בויסות עצמי ברגשות (קבוצת בוסטון), מרדנות מתנגדת , הפרעת התנהגות שיכולה להיות מלווה בתופעות נוספות כמו חרדה ודיכאון.  לפי פרסומים של קופת חולים הכללית, ארבעה עד עשרה אחוזים מהילדים סובלים מהפרעת קשב. מאותה ההפרעה סובלים גם ארבעה עד שישה אחוזים מהמבוגרים. 

Aquatic Therapy  (תרפיה במים) בארה"ב

בארה"ב, תרפיה במים נתמכת ומכוסה כספית ע"י ביטוח בריאות הלאומי  MEDICARE  עבור ילדים עם ליקוים בתפקוד המוטורי (כגון מגבלות תנועה כתוצאה מניתוח או מחלה)  כי הסביבה המימית מהווה יתרון חד משמעי לתרגול ילדים אלה.  תרפיה במים מאפשר תרגול השרירים בסביבה כמעט ללא גרוויטציה, כמעט ללא משקל עצמי,  ובטוחה יותר מאשר תרגול  ביבשה.  הביטוח האמריקאי מכסה תוכניות תרגול כגון הליכה במים כאמצעי שמירה על בריאות הילד עם בליקוים הם מוטורים, וזאת ללא צורך בוועדות רפואיות. אין ספק שתרגול במים חיונית לילדים עם ליקוים מוטורים, אך אין הוכחות מדעיות שהם גם עוזרים לילדים עם הפרעות שאינן מוטוריות. כך למשל תרגול במים עבור הפרעות קשב  וריכוז, וכן עבור אוטיזם, נחשב  בעיני הביטוח האמריקאי תרפיה כניסיונית ואופציונאלית וזאת מחוסר תיעוד מספקת של הצורך בה. משמעות הפרקטית של הדבר שכיסוי ההוצאות אינו אוטומטי.

לא תחליף לריטלין ולא טיפול אלטרנטיבי

הכותבת אינה רופאה אלא  עובדת  עם ילדים במים. לפיכך לא מאבחנת ולא ממליצה על טיפול כלשהו.  בארץ קיימת קבוצה גדולה של  הורים שאינם מעוניינים לתת לילדים שלהם ריטלין ומחפשים אלטרנטיבות לטיפול בהפרעות קשב ריכוז  החל משימוש בתמציות של צמחי מרפא, דרך אימון מוחי ומדיטציה טרנסנדנטלית.  עמון במים אינו מהווה טיפול אלטרנטיבי  ב ADHD  אלא  תרפיה בלתי מזיקה ובטוחה שפועלת על המערכת המוטורית של הילד וזאת בוודאות מדעית, וכן  - לדעת הכותבת - יש לה השפעות חיוביות גם על המערכות קוגניטיביות והתנהגותיות (כאשר עדיין אין מספיק סקרים מדעיים ועבודות מחקר בתחום זה).  

מה  מקבל הילד עם התרגול במים

(1)  מסגרת של סדר ומשמעת.   

(2)  חיזוק השרירים ובטחון פיזית (גופנית)

(3)  בטחון וויסות עצמית המתבטא בהתנהגות   

אולי לא פחות חשוב הרצון של הילדים להשתתף בעבודה במים (וזה עבודה!) והשמחה שמקרינים בסיומה.  אולי אין סיפוק גדול יותר מאשר לראות ילדים מאושרים.

שאלת הבטיחות

כל תרגול חייב להתבצע  תחת הדרכה  של  מדריך או מדריכה בעלת ניסיון בעבודה עם ילדים במים. היחס בין מספר המבוגרים לילדים חייב להיות גבוה  (אפילו אחד לאחד)  ובשום מקרה אין להשאיר ילד לבד במים ללא השגחה.  

 

מקור:   https://www.healthnet.com/static/general/unprotected/pdfs/national/policies/Physical_and_Occupational_Therapy_Mar_12.pdf

סרטון מומלץ: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xcfG1IyZ2rI#!

מכון וינגייט (2013), תעודת מציל, הידרוטרפיה 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב