דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אודות - מקהלת צה"ל 1984 

מאת    [ 19/10/2012 ]

מילים במאמר: 300   [ נצפה 1915 פעמים ]

לאחר מלחמת יום הכיפורים חל פיחות במעמדן של הלהקות הצבאיות (כמו מעמדו של הצבא בכלל), ובמחצית השניה של שנות השבעים החל תהליך טבעי של פירוק הלהקות הצבאיות וצמצום חלקן לצוותי הווי. בשנת 1978 הורה הרמטכ"ל דאז, רפאל איתן (רפול), לבטל את גופי הבידור הצבאיים ולאחדם לגוף אחד, בטענה שהלהקות כבר לא מיישמות את ייעודן המקורי להגיע לכל חיילי צה"ל. כך הוקמה לה מקהלת צה"ל.

חזונו של רפול היה להקים מקהלה כדוגמת "מקהלת הצבא האדום", לה היתה לו חיבה מיוחדת, אולם לאחר לחץ של מפקדי החינוך בצה"ל התרצה רפול והסכים שהמקהלה תתפצל לצוותים אשר יופיעו ביחידות השונות ובשעת הצורך, יכונסו כולם למקהלה אחת.

כל צוותי ההווי הפעילים באותה התקופה, למעט תזמורת צה"ל, מקהלת הרבנות ושתי רביעיות קאמריות, אוחדו לגוף אחד אשר ממנו נבנו צוותי הווי הכפופים לחיל החינוך. לקראת הופעות המקהלה התכנסו חברי הצוותים לחזרות משותפות ומנהלה המוסיקלי הראשון של הלהקה היה אלדד שרים.

הצוותים חולקו לפי נושאים ותכנים שונים, ומכאן נגזר גם שמם: 'צוות 100 שנות התיישבות', 'צוות הווי אלתרמן', 'צוות בצל ירוק' ועוד.

מעורבותו של הרמטכ"ל בפעילות המקהלה והצוותים היתה מוגזמת, תוך מעורבות בבחירת הרפרטואר, איסור על הזמנת יצירות חדשות מטעמי חיסכון וכך גם הקלטת שירים באולפני הקלטה. בכך נפסקה תרומת הלהקות הצבאיות לזמר העברי והן נמחקו מתודעת הציבור כליל.

מקהלת צה"ל המשיכה לפעול עד חידוש פעילותן של הלהקות הצבאיות ב-1984, ובשנה זו אף יצא אלבומה המסחרי הראשון והיחיד שמפיקו המוסיקלי היה רמי קליינשטיין.

בין בוגרי מקהלת צה"ל ניתן למנות את אהרן פררה, אופירה יוספי, אורלי קפח, אורנה דץ (כהן), גיא מרוז, חני דינור, חני נחמיאס, יובל זמיר, ירון חדד, לימור שפירא, מיטל טרבלסי, מייקל בנסון, עירית ענבי, ריטה, רמי קליינשטיין, שרון ליפשיץ ועוד.

בשנת 1984 הופק האלבום 'צה''ל 84' שהיה האלבום המסחרי הראשון של להקה צבאית לאחר פירוקן של הלהקות הצבאיות ב-1978. אחריו הופקו אלבומי הלהקות המתחדשות.

 עד כאן.

מוטי דביר-בוגר בית ספר למשחק בהנהלת ניסן נתיב, בוגר בית ספר להנחיית מורים ומדריכים לתיאטרון/דרמה.במאי/שחקן/זמר עם ניסיון רב שנים.מנחה ערבי זמר ומשמש כצלע מתוך "צמד הווי ובידור" ב - שירה בציבור.  http://www.havayvebidur.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב