דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אפשר להוריד את מחירי הדירות בחצי . ההחלטה בידי הממשלה! 

מאת    [ 17/10/2012 ]

מילים במאמר: 521   [ נצפה 1747 פעמים ]

לא, זה לא בשמיים. ממשלת ישראל יכולה מחר, בהחלטה אחת מיידית, להוריד את מחירי הדיור למחצית ממחירם כיום. המרכיב העיקרי של מחיר הדירה, זה לא סוד, הינו הקרקע. בתל אביב ויתר ערי איזור הביקוש אין שום סיכוי שמחירי הקרקע יירדו. להיפך. רמות הביקושים רק ייעלו, וכל הסיכויים שמגמת עליית המחירים רק תמשך ביתר שאת. אבל מה לגבי הפריפריה שמצפון לחדרה ומדרום לאשדוד וקרית מלאכי? מדוע ממשלת ישראל שכה שוקדת, ובצדק, על השקעות אדירות בתשתיות כבישים ורכבות, לא מייצרת תמריץ לזוגות צעירים לעבור ולהתגורר, נניח, בקרית גת, המרוחקת רק חצי שעה(כן, כן!) נסיעה ברכבת מתחנת עזריאלי, או כרמיאל ונצרת עילית, גם כן חצי שעה בלבד פלוס מינוס מחיפה? האם באמת הסיבה לכך היא העדר מקורות תעסוקה או איכות חיים נחותה שיש לתושבי הפריפריה בהשוואה למרכז?

הסיבה לכך הינה שונה – הפריפריה, מה לעשות הפכה גם היא ליקרה. דירת 4 חדרים בקרית גת, לדוגמא, שמחירה רק לפני שנים אחדות היה פחות מחצי מיליון שקלים, מחירה הוכפל ומתקרב בצעדי ענק למיליון. בנצרת עילית, עפולה וכרמיאל המצב לא יותר טוב. הסיבה להתייקרות הינה פשוטה –מחסור בקרקע זמינה למגורים בפריפריה ביחס לביקוש הרב. המחסור, חייבים לציין, איננו משמיים. הזרוע השיווקית של הממשלה, מנהל מקרקעי ישראל, מעלה ומעלה ללא הפסק את רמות המחירים לקבלנים הניגשים למכרזים, והקבלנים, כמובן, נאלצים לעלות את רמות המחירים על מנת לשמור על רווח סביר.

כולם כאן מפסידים – הזוגות הצעירים, שחלום הדירה בצנועה בפריפריה, כבר איננו בהישג ידם. היזמים, שמתקשים יותר ויותר לעמוד במחירי המכרזים הגבוהים, ערי הפריפריה, שאינן נהנות, כמקווה, מזרימה מאסיבית של אוכלוסיה צעירה, אקדמית וחזקה, אולם המפסידה הגדולה ביותר הינה מדינת ישראל. אותה מדינה שחרתה על דגלה מאז שנות ה-50 של המאה שעברה את חזון יישוב הנגב והגליל, חוסמת במו ידיה, באמצעות המנהל, את האפשרות להגשים את החלום. יש כאן כשל כפול ומכופל – מצד אחד רבבות, אולי מאות אלפי צעירים, שבעתיד הנראה לעין לא ייזכו להגיע לדירה. מקצתם יתייאשו ויעקרו לדירה שכורה בגוש דן בתקווה לאיכות חיים גבוהה יותר. מקצתם יישארו בכור מחצבתם, עם תסכול עצום וללא תקווה לשנות את הסטטוס קוו הקיים. מקצתם, וזה תרחיש שכבר קורה כיום, יחפשו את אושרם בארצות שמעבר לים. מצד שני, אותה מדינה שחוסמת ממש בגופה את חלום יישוב הפריפריה, מגדלת דור עקור וחסר תקווה ובד בבד גם לא נהנית בפועל מהפירות הכלכליים של הקרקע שהיא משווקת. בשנים האחרונות, וזה לא סוד, רוב מכרזי המנהל פשוט נפלו באין דורש, וגם אלה שאיכשהו כן הצליחו, לא היפנו את אותן אוכלוסיות חזקות לאזורי הפיתוח שבפריפריה.

אין שום סיבה שהמדינה, שהיא בעלת הקרקע, לא תחליט מחר לסבסד את מחירה של הקרקע במשווקת בפריפריה. סבסוד המחיר הקיים בכ-70 אחוזים, נניח, יוריד את מחירי הדיור בבת אחת בכמחצית בקירוב!! המדינה, אמנם, תקבל הרבה פחות כסף על הקרקע, אולם תזכה במשאב אנושי אדיר שימלא בהמוניו את ערי ויישובי הפריפריה ותשנה תוך שנים מעטות את המפה הדמוגרפית, הכלכלית והחברתית של ישראל ללא היכר. אפשר לפקח ולהתנות את הסבסוד הזה בהגבלות שונות – צעירים יוצאי צבא או בני מקום שזו להם דירה ראשונה, שמתחייבים להתגורר בדירה שאותה רכשו למשך חמש שנים לפחות וכו' וכו'. אולם הפיקוח ממש איננו הבעייה כאן. הבעייה העיקרית היא הרצון והכוונה האמיתית של ממשלת ישראל והזרועות המייצגים אותה לפתור לטווח הארוך את הבעייה הכאובה. ויפה שעה אחת קודם!

 

 

עמית דובקין,


"עמית יחסי ציבור"                                                                                              יחסי ציבור, מיתוג ואסטרטגיה שיווקית                                                            מובילה בתחום יחסי הציבור בענף הנדל"ן בישראל


"עמית יחסי ציבור" הוקמה בשנת 1996 ע"י עמית דובקין שבין תפקידיו הרבים שימש כדובר משרד השיכון במשך 5 שנים, כתב בעיתון מעריב ומוסף הארץ, עורך בכיר בעיתונים ומגזינים יוקרתיים ומובילי דעה. החברה מתמחה במיתוג ויחסי ציבור הכוללים קשרי עיתונות ענפים, ניהול משברים, מתן ייעוץ וליווי מערך השיווק והפרסום, סיוע בהפקת אירועים והשתתפות בכנסים, ייזום פאנלים מקצועיים וכתיבת תכנים לחומרים שיווקים שונים, אתרי אינטרנט וניו מדיה.     




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב