דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אגסים דמויי סזאן: כיצד יצירת אמנות משנה את ראיית העולם שלנו 

מאת    [ 16/10/2012 ]

מילים במאמר: 370   [ נצפה 2913 פעמים ]

"אגסים דמויי סזאן": כיצד יצירת אמנות משנה את ראיית העולם שלנו

הבוקר הקשבתי לשירה האהוב והידוע של נעמי שמר: "אני גיטרה". בפוסט זה ברצוני להתייחס לשורה הבאה מתוך השיר: "ואגסים דמויי סזאן....."

פאול סזאן, האמן הפוסט הצרפתי הידוע, יליד העיר אקס-אן פרובנס, חי בין השנים (1906-1839) וצייר בסגנון פוסט אימפרסיוניסטי. ניתן לראות אוסף מציוריו כאן.

הדימוי בשיר מתייחס לציורי הפירות של סזאן, שהפכו כה ידועים ומוכרים, עד כדי כך שמראה אגסים בתנוחה מסוימת, הזכיר לנעמי שמר את ציוריו (כמעט ההפך מהמצופה: היינו מצפים שהציור יזכיר את המציאות ולא ההפך..). בספרו של ג'ף דאייר (Geoff Dyer) שנקרא "הרגע הנמשך" (The ongoing moment) קראתי את המשפט הבא (המובא כאן בתרגום חופשי מאנגלית): צילומים גדולים, משנים את האופן בו אנו רואים את העולם.

המשפט של דאייר נכון גם לגבי פסלים, ציורים, שירים, ויצירות אמנות שונות ומגוונות: דימויים רבים, גם בשירה וגם בחיי היומיום, מגיעים אלינו מתוך היכרות עם יצירות אמנות. כאשר האמן מצליח להבליט בעזרת יצירת האמנות מאפיינים מיוחדים של עולמנו, של הדמות או הנוף שצייר, שעד כה לא הקדשנו להם תשומת לב, מאפיינים אלה ממשיכים להתקשר בחוויה שלנו עם יצירת האמנות המסויימת.

משפט כמו "יש לה צוואר של מודיליאני", מכוון אותנו לדימוי של צווארן הארוך והדק של רבות מהדמויות שצייר הצייר האיטלקי אמדאו מודיליאני (ראו התייחסות לנושא זה גם במאמר קודם שכתבתי, אשר נמצא בספריית המאמרים שלי.

משפט כמו "חרציות כמו של ואן גוך", מכוון אותנו לדימוי של ציורו המפורסם ובו אגרטל עם חמניות "שמים כמו של ואן גוך" שולח את דמיוננו לציורי השמים הסוערים של ואן גוך.

מוזמנים להיכנס לראות ציור שציירתי בהשראת ציור של ואן גוך. אשר מהווה אחד מהציירים המועדפים עלי, ואני אוהבת את הטכניקה שבה הוא מביע פריטים יומיומיים בצורה עשירה ויפה כל כך.

הצלם האמריקאי הנודע אדווארד ווסטון, מתקשר אצלי לפירות וירקות "ארוטיים" בשחור ולבן. ווסטון, יליד 1886, תיעד במצלמתו פורטרטים, עירום, וגם ירקות כמו: פלפלים, פטריות, או כרוב. צילומי הירקות, שצולמו רובם בשנות השלושים של המאה הקודמת, מפתיעים ונתונים לפרשנות אישית. הפלפל בצילום המפורסם שלו, משנת 1930, מרמז על דמות אישה בעירום, וגורם למצב שבו פלפלים בעולם המציאותי נראים לי גם הם דומים לנשים בעירום. הצילום המפורסם שינה במקצת את הדרך בה אני רואה את העולם.

Have a colorful day צבעים אמנותיים – ורדה שילה 054-6337139 shilovarda@gmail.com https://www.facebook.com/artisticolors ניתן להתרשם מהעבודות שלי כאן וכאן 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב