דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ויזואליות מול פונקציונליות בפורטל ארגוני 

מאת    [ 25/01/2008 ]

מילים במאמר: 665   [ נצפה 3577 פעמים ]

בימים בהם ה - Web2 ואתרי הפלאש הפכו נחלת הכלל, מנסים הארגונים הגדולים "להשאר במשחק" ולהביא את העיצוב של עולם הרשת אל תוך החברה. פוסט זה יעסוק בקשר בין עיצוב נכון של פורטל ארגוני לבין פונקיונליות.

 

עיצוב אינו עולם בפני עצמו

אם בעבר היו חברות מגדירות עצמן כחברות עיצוב ומתמחות בתחום זה, הרי שהיום הדבר כמעט ולא אפשרי.

עיצוב אתר, יפה ככל שיהיה, אינו מספיק כדי להשאיר את הגולש בפורטל ולתת לו מענה בזכות המראה שלו. עיצוב אמור לתמוך בפונקציונליות עבור המשתמש ולא להיות כתמונה יפה על הקיר. חברות רבות גדלו להבין זאת ומחזיקות בנוסף למעצבים גם מאפייני אתר ומתכנתים.


ליאור אברהם: "לא פעם אני נתקל בבקשות של ארגונים לעצב להם אתר בפלאש, לשלב אפשרות לסרטונים ועוד אפליקציות ארגוניות התומכות במדיות חדשות, הרבה לפני שהארגון הבין מה מטרת הפורטל. אני נוהג להסביר לעובדי הארגון כי לאחר שנדע לאן נרצה להוביל עם הפורטל הארגוני, נוכל להחליט כיצד לצייר את סימני הדרך ולא להיפך."

 

חשיבה אסטרטגית מובילה לפורטל מולטי לשוני


שתיים מהשאלות החשובות שמשלבות בין פונקצינוליות לעיצוב עוסקות בחשיבה ארוכת הטווח:

האם הפורטל הארגוני צפוי להיות ביותר משפה אחת?
האם לפורטל הארגוני יש לקוחות משותפים בשפות אלו?
 

אם כן, הרי שנגזרת של תשובה זו היא מיקום נכון של תפריטים.


ברור לכל גולש כי תפריט בצידו הימני של הפורטל משמש לפורטל ארגוני בעברית. המרה של פורטל זה לשפות אחרות (כמו אנגלית) תאלץ את המשתמש ללמוד ניווט הפוך בצידו השמאלי של המסך ועלולה להביא לא פעם לבלבול במעבר בין השפות.

 

אחד הפתרונות הנכונים למנוע בלבול זה - הקמת תפריט עליון (בצורת לשוניות כמו באתר "TheMarker Caf'e") שאינו משתנה בין השפות.


בעיית השפה נפוצה מאוד גם בשינוי תמונות: לוגו החברה, חיצים, כפתורי ביצוע וכדומה. לשם כך, יש לבצע חשיבה מקדימה על שפות בפורטל כדי לא לפגוע מהמשתמש את נוחות הגלישה.

 

רמות ניווט - מאיפה לאיפה הולכים?

אחד הדברים החשובים ביותר בניווט באתר:  לספר למשתמש מאיפה הוא הגיע ולאן הוא הולך.
ניווט שכזה המכונה "פירורי לחם" משאיר את המשתמש בידיעה תמידית ברמות ניווט שבהן הוא נמצא.

 

לסדר את רמות הניווט בצורה אחידה בכל האתר:


אם בחרתם ניווט עד רמה שלישית (סבא, אבא ובן) שמרו על רמה זו לאורך כל האתר.

חשוב לסמן עבור המשתמש בתפריט הניווט בצורה ויזואלית כי זוהי הרמה האחרונה על ידי בידול התפריט ברמה זו מאחרות (לדוגמה: אייקון * לסימון רמה אחרונה).

 

כמו כן, חשוב לדעת האם לחיצה על רמת ה"בן" תשאיר את ה"אבא" פתוח בתפריט או שמא יהפוך ה"בן" לעולם תוכן משל עצמו.

 

צבעים, גופנים ותמונות בפורטל

 

צבעים - פורטל ארגוני נועד לשרת את מטרת הארגון. אחת ממטרות הארגון היא לשמור על צבעי המותג לאורך כל הדרך.

 

אם הפורטל הארגוני נועד לדוגמה לחברת "אורנג'" הרי המשתמש יחפש בעיניו את הצבע הכתום השולט באתר ואת לוגו האתר בראש העמוד.


יצירתיות בצבעים ו"הצגת יכולות" של המעצב (כולל פלאש) עלולה לא פעם לגרום למשתמש לחשוב שהוא צופה באתר של שיעור ציור, ואינו צופה באתר ממותג כצרכי החברה.

 

שילוב פלאש באתר מוסיפה ערך רב לארגון אך לפעמים רוחב הפס ומקודדים שונים עלולים לגרום לערך זה להראות בצורה בלתי תקינה ולכן השימוש בו צריך להיות זהיר ונכון.

 

גופנים - בארגונים רבים אוכלסיות רבות מתקשות לקרוא בשם גילם גופנים קטנים. העובדים הצעירים בארגון מעדיפים דווקא לקבל כמה שיותר מידע במסך אחד וישמחו לקורא את התוכן גם בגופן Arial 9.

המבוגרים שבחברה יאבדו עניין בגודל טקסט שכזה ויחפשו את המידע במקום אחר.

 

בדיוק לשם כך, יש לאפשר למשתמש על ידי כפתורי התאמה להגדיל ולהקטין את הגופן כפי שנוח לו.

 

המתכנתים שבארגון יצטרכו לחשוב האם להקים אפשרות זו ככפתורי פעולה (לדוגמה: איקון של האות A A A בשלושה גדלים המסמלים הגדלה והקטנה שלהגופן)  או ללמד את המשתמשים לעבוד עם סרגל הדפדפן כדי לעשות זאת. כמו כן, קוד האתר צריך להיות דינאמי ( small, medium, large) ולא סטאטי  (10,11,12).

 

שימוש בצבעי  טקסט מרובים מידי (הדגשות, סימנים וצבעים) עלול למשוך את תשומת לב המשתמש מהמידע שאינו מובלט והופך את מרבית המידע בשל כך לאינו חשוב לגולש על אף שלפעמים הדבר אינו כך.

 

תמונות - מטרת התמונות בפורטל משמשת כהמחשה מהירה לטקסט. תמונה בידיעה נועדה להמחיש ולהדגיש את התוכן (בדומה לעיתון) ולגרות את העין בתוכן. מטרת התמונה לא להיות כטיזר אלא במידע מסייע. תמונות רבות מידי יפחיתו לרוב בחשיבות התוכן שבידיעה.

 

מאמר זה נכתב על-ידי: ליאור אברהם

כל הזכויות שמורות.

 

לבלוג המלא של ליאור אברהם: http://lioravraham.cafe.themarker.com

ליאור אברהם



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב