דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פטור לתושב חוץ בנאמנות תושבי ישראל החייבת במס בישראל גם בגין חלקו של נהנה תושב חוץ כיצד 

מאת    [ 10/11/2005 ]

מילים במאמר: 447   [ נצפה 3312 פעמים ]


ברשימה זו נעמוד בקצרה על האופן בו ניתן להימנע ממיסוי הכנסות השייכות לנהנה זר בנאמנות תושבי ישראל. כפי שהצהירו בכירי הנהלת נמ"ה הרי הבעיה תבוא על פתרונה עם התקנת התקנות הרלבנטיות כך שהדיון ברשימה זו יותר תאורטי גרידא.
בסעיף 75ג לפקודה הגדיר המחוקק את הביטוי "נאמנות תושבי ישראל" באמצעות הפניה לסעיף 75ז. סעיף זה האחרון עומד על הקריטריונים לקביעת זהות הנאמנות כ"נאמנות תושבי ישראל". במסגרת סעיף 75ז לפקודה קבע המחוקק שתי חלופות שבהתקיים אחת מהן תסווג הנאמנות כ"נאמנות תושבי ישראל", כאשר לצורך סיווג נאמנות כנאמנות תושבי ישראל אין נפקא מינה האם מדובר בנאמנות הדירה או שאינה הדירה .
שתי החלופות אותן קבע המחוקק הן כדלקמן:
1. נאמנות המקיימת את שני התנאים המצטברים הבאים :
1.1. במועד יצירתה לפחות יוצר אחד ונהנה אחד בה היו תושבי ישראל ;
1.2. בשנת המס הנדונה היה לפחות יוצר אחד או נהנה אחד בה תושב ישראל .
2. נאמנות שאינה נאמנות יוצר תושב חוץ ואינה נאמנות נהנה תושב חוץ .
יחד עם זאת סייג המחוקק את תחולת שתי החלופות לעיל וקבע כי על אף האמור בשתי חלופות אלו, הרי שנאמנות לפי צוואה לא תסווג כנאמנות תושבי ישראל .
בנאמנות תושבי ישראל קבע המחוקק כי הנישום יהא הנאמן והכנסת הנאמנות תמוסה בידי הנאמן כאילו הוחזקה בידי יחיד תושבי ישראל ובשיעורי המס המכסימליים החלים על יחיד . וללא החלת פטורים, ניכויים, זיכויים אישיים ופטורים אחרים המוגבלים בתקרה . מנגד, לא יבוטלו שיעורי מס מיוחדים להכנסות מיוחדות .
יוצא אפוא כי הנישום (הנאמן) בנאמנות תושבי ישראל יחויב במס על הכנסת הנאמן גם אם בין הנהנים בה קיימים מספר (ואולי אף רוב) של נהנים תושבי מדינה זרה ואפילו אם ההכנסה כולה מופקת במדינה זרה. כך לדוגמא, נאמנות תושבי ישראל המפיקה הכנסות בחו"ל וכל הנהנים בה לבד מאחד הם תושבי חוץ ואותו אחד הינו בעל זכות הנאה של 1/100,000 בנאמנות, עדיין תתחייב במס בגין כל הכנסות הנאמנות בהתאם לשיעורי המס המכסימליים. יתירה מכך הדבר בנאמנויות משפחתיות, תמנע המשפחה מעליה של אחד מבני המשפחה לארץ מחשש כי הכנסת הנאמנות ולה תמוסה.
לדעתנו לא לכך כיוון המחוקק. מחוקק תיקון 147 לפקודה לא ביקש ליצור התנגשות חזיתית עם העיקרון של הטלת מס אמת. אנו סבורים כי המחוקק כיוון לקבוע חזקה הניתנת לסתירה בעלת גוון אנטי תכנוני. מכאן שמקום בו ניתן יהיה להוכיח ייחוס של ההכנסה לנהנה הזכאי לפטור כלשהו או לתושב חוץ לא יהיה מקום למסות את הנאמן בגין הכנסה זו. (תימוכין לעמדה זו ניתן למצוא בדרך בה פעל בית המשפט העליון בפסקי הדין בעניין אינטרבילדינג ובעניין קלס ).
יחד עם זאת ועל אף שלמיטב הבנתנו זו הייתה כוונת המחוקק, מומלץ כי שר האוצר יעשה שימוש בסמכות שהוקנתה לו להתקין תקנות ויקבע תקנות לעניין ייחוס ההכנסה במקרים מעין אלו. רו"ח (משפטן) ג'קי מצא, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המיסים, שהיה אחד מראשי הועדה שהביאה את ההמלצה למיסוי נאמנויות, הבטיח שאכן כך יהא.

עוסק בין השאר במיסוי: בינלאומי, מקרקעין, מע"מ, תכנון מס, ירושות, צוואות, נאמנויות, רילוקיישן (relocation) , מיסוי ענף ההיטק ויהלומנים, הלבנת הון. מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנות ומיסוי נאמנות"; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מע"מ(4 כרכים); מחברם של מאות מאמרים. מרצה בלשכות המקצועיות; http://www.atax.co.il; 0544-599600; aryetax@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב