דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוזיקה, תאורה, הגברה והשפעתם במסעדה 

מאת    [ 10/10/2012 ]

מילים במאמר: 420   [ נצפה 2102 פעמים ]

ההבדל בין מקדונלד'ס למסעדת גורמה אינו מסתכם רק באוכל עצמו - תאורה ומוזיקה שונות, ואולי גם מערכת הגברה מאיכות שונה - כל אלו יוצרים אווירה מסוג אחר. אם האווירה במקום מעודדת את הסועדים לאכול מהר יותר, היא עלולה לגרום להם לאכול יותר מדי - ו"מצד שני", אווירה נינוחה תגרום להם לשהות זמן רב ויתכן שהם יזמינו קינוח לא מתוכנן.

נראה שיש לתאורה, לרעשים ולצלילים השפעה על צריכת המזון מכיוון שהם משפיעים על משך האכילה. אם בוקע ממערכת ההגברה במקום לופ של מוזיקת מטאל כנראה שתרצו לסיים ולקום מהר! מסעדות מזון מהיר, שלעיתים קרובות מואשמות בתרומתן להשמנה, אינן נבנות עם מחשבה ליצור חוויה מרגיעה; תאורה חזקה, רעשים קולניים וצבעי אדום וצהוב יוצרים אווירה של דוחק שעשויה לגרום לאנשים לאכול מהר - אבל מה קורה כשמשדרגים את המראה של מסעדת מזון מהיר למראה של מסעדת יוקרה?

שאלה זו הובילה לביצוע מחקר שבדק האם שינוי האווירה במסעדת מזון מהיר ישנה את כמות המזון הנצרכת. במסגרת המחקר שודרג באופן חלקי מקום שבו נמכר מזון מהיר כך שאזור אחד נותר ללא שינוי ואזור אחר קיבל מראה של מסעדה יוקרתית - כולל תאורה רכה יותר ואפילו מערכת ההגברה בחלק הזה של המסעדה עברה לנגן בלדות ג'אז אינסטרומנטליות ועדינות.

המשתתפים בניסוי נבחרו באופן אקראי לאכול באזור שלא שונה או באזור החדש.
כמות הזמן שהוקדשה לאכילה וכמות המזון הנצרך נמדדה והמשתתפים התבקשו לדרג את איכות המזון לפני עזיבתם.

החוקרים שיערו שהסועדים בחלק היוקרתי יותר של המקום יצרכו יותר מזון בזכות האווירה הנינוחה יותר שתגרום להם לשהות במקום זמן רב יותר. אבל התוצאות היו מפתיעות למדי. התברר שלמרות שהמשתתפים באזור המשודרג אכלו במשך זמן רב יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת, הם דווקא צרכו פחות מזון! בממוצע, אלו באזור היוקרתי גם לא הזמינו מנות נוספות מעבר לחבריהם באזור המקביל. תוצאה מפתיעה נוספת היא שלמרות שהמשתתפים באזור היוקרתי יותר אכלו פחות, הם דירגו את המזון כמהנה יותר, כך ששינוי האווירה יכול להשפיע על צריכת המזון ועל ההנאה ממנו.

לפיכך, אם מסעדות מזון מהיר רוצות שלקוחותיהן יהנו יותר מהמזון, עליהן לעמעם מעט את האורות ולהוריד מעט את הווליום במערכת ההגברה וליצור אווירה רגועה יותר. על אנשים שרוצים לאכול פחות להאט את קצת האכילה, כיוון שכך הם יוכלו לזהות מתי הם מלאים ולא להגזים. כשאנו פחות מוסחים מהסביבה ויותר ממוקדים באכילה, פוחתים הסיכויים שנאכל ללא תשומת לב. ההמלצה היא - האטו את הקצב ושימו מוזיקת ג'אז רכה בזמן הארוחה. למרות שנתון זה לא נבדק במחקר שצויין, ניתן לשער שאיכותן של מערכות הגברה במסעדות מהווה גם היא גורם שיכול לתרום או לגרוע מהחוויה. יתכן מאוד שמוזיקה נינוחה המנוגנת באיכות סאונד גבוהה תורמת לאותה תחושת הנינוחות שמובילה לצריכה מופחתת של מזון ולהנאה גדולה יותר ממנו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב