דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על עסקים, אנשים ומה שביניהם (הדרך להצלחה של העסקים הקטנים - לא מה שחשבתם) 

מאת    [ 24/01/2008 ]

מילים במאמר: 644   [ נצפה 2774 פעמים ]

לא מעט אנשים מבקשים ממני לגלות מהו סוד ההצלחה של האימון העסקי. האם הוא מבוסס על ידע פיננסי? אולי פעילות שיווקית? ואולי בכלל מדובר בסוג של יעוץ ארגוני שהתחפש ללהיט החם בעיר בשם - קואוצ'ינג?! אם היו מכריחים אותי להגדיר את ליבת האימון העסקי במשפט אחד, זה לבטח היה: "בראש כל עסק עומד אדם שמנהל אותו"... עסקים אינם מתנהלים מעצמם, וכדי להבין מה יגרום לעסק שלך לפרוח, על אחת כמה וכמה אם מדובר בעסק קטן, תידרש ראשית כל לשאלה: מי אני כאדם? מהם הערכים המניעים אותי? היכן אני רוצה לראות את עצמי בעוד 5 שנים, ומה אני מוכן לעשות בשביל זה...

שני עקרונות יסוד חייבים להיות נר לרגלינו בשעה שאנו חושבים כיצד ניתן למנף את העסק שאותו יצרנו במו ידינו: ערכים וחזון. לא אחת אנו נתקלים בחברות הייטק ואחרות המתהדרות בפלקטים ענקיים עליהם רשום באותיות קידוש לבנה מהם הערכים המנחים את הארגון, ומהו החזון שלו. ככל שהארגון גדול יותר, כך קשה יותר להבין מהו הקשר שבין ערכי הליבה שהנחו את העסק בהיווסדו, ובין היישום שלהם בניהולו השוטף. אולם, כשמדובר בעסקים קטנים ובינוניים, הערכים עליהם מושתת העסק הינם נגזרת ישירה של הערכים האישיים של הבעלים, ומכאן חשיבותם.

כשהערכים שמנחים את העסק תואמים לצרכים ולמניעים של בעליו, והחזון שהותווה עבורו מגשים במידת מה את החזון האישי של בעל העסק, הרי שהדרך לפריצת דרך עסקית - קצרה מאי פעם. לכן, רגע לפני שאתה כמטפל הוליסטי, או את כמעצבת תכשיטים, ממהרים לצאת בסיסמאות כמו: אני רוצה להיות העסק הגדול והמוביל בתחומי במדינה, ראוי שתשאלו את עצמכם: האם זה באמת אתם?! האם אתה באמת רוצה לעשות הסבה מהתחום שאתה כ"כ נהנה ממנו כמטפל המונע מההנאה שבמגע, החום והאהבה האישיים, לתחום הניהול שידרש ממך לכשתסלל דרכך לפעילות כלל ארצית?! האם את רואה את עצמך מעסיקה עשרות מעצבי תכשיטים מבלי שידך נגעה בפיסת הזהב הזאת? ובכן, התשובות לשאלות הללו טמונות בסט הערכים שלכם כבני אדם. מה מניע אותך? מה יעשה אותך מאושר? האם כסף רב ושגשוג כלכלי? האם הכרה והערכה מצד הסובבים אותך? האם מגע אישי ואנושי? לכשתתווה את הערכים-המניעים האלה, יהיה לך קל יותר לגזור את החזון לעסק שלך, חזון שתתחבר אליו ברמה הרגשית, וזה שיוביל אותך להצלחה בזכות מה שהוא מייצג - האושר האישי שלך.

כדי לאתר את הערכים שלכם, את הצרכים הבסיסיים שלכם כבני אנוש, את הסיבה שלשמה אתם תהנו לקום בבוקר, נסו לשאול את עצמכם מספר שאלות: מה היתה התקופה המאושרת בחיי? מה הפך אותה לכזאת? איזה ערך אני יכול/ה לגזור מכך? מה היתה ההצלחה הגדולה ביותר בחיי? מי הדמות שהערצתי בנערותי? מה היא ייצגה עבורי? מה ההחלטה הטובה ביותר שקיבלתי עד היום? תשובה לכל אחת מהשאלות הללו תוביל אתכם לערכים מייצגים שהפכו את התקופות הללו בחייכם לתקופות נבחרות. כעת, נסו לתרגם את הערכים האישיים שגזרתם לכלל ערכים עסקיים. למשל: אדם שהערך המרכזי שלו הוא הכרה והערכה, עשוי לתרגם לערך עסקי בדמות - מקצועיות. מי שמצא שהערך המניע אותו הוא אהבה, חיבור לאנשים, עשוי לתרגם זאת ל"קשר אישי עם לקוחות", וכן הלאה.

משסמנתם את ערכי הליבה של העסק, נסו להתוות חזון לעסק בצורה ההולמת ביותר שתביא את הערכים הללו לידי ביטוי. לא עוד אמירות סרק גרנדיוזיות ללא שום כוונה מאחוריהן, אלא רישום פרטני של האופן שבו אתם רוצים לראות את העסק הזה עוד כחמש שנים. התחברו לחזון הזה, הפכו אותו לחלק מכם, כי הוא מייצג את מי שאתם. מהיום, כל החלטה שתקבלו תעשה מול מבחן הערכים והחזון שיצרתם. לא עוד בזבוז זמן ואנרגיות ללא מטרה, אלא מיקוד העשייה שלכם בדרך שתביא אתכם למקום שבו אתם רוצים להיות...

לא יפלא איפוא, שהמאמר שהתיימר לעסוק בקידום עסקים קטנים ובינוניים, אינו מכיל ולו משפט אחד אודות הניתוח האסטרטגי של העסק, אודות הדוחו"ת הכספיים שלו, או אסטרטגיות השיווק הכדאיות. המאמר הזה עוסק ראשית כל באנשים. זכרו! ההצלחה של העסק הינה נגזרת ישירה של ההצלחה האישית של מי שעומד מאחוריו... בהצלחה!



הכותב הינו מאמן אישי ועסקי בכיר, MBA אונ' ת"א התמחויות שיווק, אסטרטגיה ויזמות, מנכ"ל משותף של "המכללה הישראלית לאימון" להכשרה והסמכה של מאמנים, יו"ר קבוצת "מעגל עסקים" לנטוורקינג עסקי, מייסד Reflection - המרכז לאימון אישי ועסקי, וממפתחי גישת ERC לקואוצ'ינג.
דודי צמח, MBA אונ' ת"א, מאמן אישי ועסקי בכיר, מנכ"ל משותף של "המכללה הישראלית לאימון" להכשרה והסמכה של מאמנים, יו"ר קבוצת "מעגל עסקים" לנטוורקינג עסקי, מייסד Reflection - המרכז לאימון אישי ועסקי, וממפתחי גישת ERC לקואוצ'ינג. מרצה בנושא קואוצ'ינג והשגת תוצאות בכל המסגרות המוכרות.
http://www.erc.co.il
http://www.reflection.co.il
dudy@reflection.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב