דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זאת הברכה תשעג בכל דרכיך דעהו 

מאת    [ 06/10/2012 ]

מילים במאמר: 780   [ נצפה 1474 פעמים ]

ערש"ק אשר עשה משה לעיני כל-ישראל, זאת הברכה תשע"ג

לרפואה שלמה של חוה מינדל בת גיטל.

איש אשר רוח בו, הנאמר על יהושע המנהיג אשר יחליף את משה.יהושע הוא המנהיג אשר יכניס את עם ישראל לארצו, ארץ ישראל.מהו איש אשר רוח בו.

אומרת התורה ויהושע בן-נון מלא רוח חכמה כי-סמך משה את-ידיו עליו וישמעו אליו בני-ישראל ויעשו כאשר צוה יהוה את-משה.  י ולא-קם נביא עוד בישראל כמשה אשר ידעו יהוה פנים אל-פנים.  יא לכל-האתת והמופתים אשר שלחו יהוה לעשות בארץ מצרים לפרעה ולכל-עבדיו ולכל-ארצו.  יב ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל-ישראל.

רש"י במקום או' לעיני כל ישראל "שנשאו ליבו לשבור הלוחות לעיניהם (של ישראל) והסכימה דעת הקב"ה לדעתו שנאמר אשר שיברת, יישר כחך ששיברת.

ידועה הגמרא  בעניינם של שמונת הפסוקים האחרונים של פרשת זאת הברכה, של ספר התורה. "אמר רב יהושע בר אבא אמר רב גידל אמר רב: 'שמונה פסוקים שבתורה היחיד קורא אותן בבית הכנסת" ישנם הסברים מספר למשמעות "יחיד קוראם" יש שאומר שפסוקים אלו שייכותם למיוחד שבחבורה, המיוחד בעם, המנהיג.מנהיג הוא  אשר נא' בו אל-תהי חכם בעיניך ירא את-יהוה וסור מרע.חכם ענינו ירא את-יהוה וסור מרע.

סופו של ספר דברים הינו למעשה תחילתה של תקופה חדשה, כניסה לארץ ישראל.ההנהגה בא"י ישראל שונה היא במהותה מהנהגת המדבר.ההנהגה במדבר הייתה הנהגה ניסית הנהגה של הקב"ה ע"י משה.ההנהגה בארץ ישראל הינה הנהגה של יהושע הנהגה ארצית, בעיקרה.

התורה, לאור דברי רש"י, מסיימת בהזכרת שבירת הלוחות על ידי משה, מעשה אשר נבע מחטאם של בני ישראל, חטא העגל.מדוע ראתה התורה לסיים בדברים אלו?

מעשהו של משה, בשוברו את הלוחות, ענינו הנחייה ודרך הנהגה, למנהיג.לעיתים קיים הצורך בעשיה קשה, קשה עד כדי "שבירת הכלים", שבירת הלוחות, אותם לוחות אשר כתובים באצבע אלוקים.הלוחות אשר הינם למעשה עיקר מהות הקשר בין עם ישראל לבין הקב"ה.

אומרת הגמרא, במסכת ברכות על הפסוק בספר משלי בכל-דרכיך דעהו    והוא יישר ארחתיך, זוהי פרשה קטנה שכל גופי תורה תלויים בה.רש"י במקום מסביר בכל דרכיך:אפילו לעבור עבירה, דעהו:תן לב אם צורך מצוה הוא, כגון אליהו בהר הכרמל, עבור עליה.מסביר רש"י דברי הגמ', לעיתים בהיות צורך מצוה ניתן ואף צריך לעבור עבירה, זאת כדי להביא לידי קיום מצוה, לידי קירבה, אמונה לקב"ה.כפי שעשה אליהו הנביא בויכוח עם נביאי הבעל, אשר היטו את לב ישראל אחריהם.מעשהו של אליהו בהר הכרמל, לאחר שנביאי הבעל צעקו לאלהיהם ולא ירדה אש מן השמים.אליהו בונה מזבח ומקריב עליו קרבן לה', דבר אשר אסור לעשותו מחוץ לביהמ"ק.

ויאמר אליהו לכל-העם גשו אלי, ויגשו כל-העם אליו; וירפא את-מזבח יהוה, ההרוס.ויקח אליהו, שתים עשרה אבנים, כמספר, שבטי בני-יעקב--אשר היה דבר-יהוה אליו לאמר, ישראל יהיה שמך.ויבנה את-האבנים מזבח, בשם יהוה; ויעש תעלה, כבית סאתים זרע, סביב, למזבח. ויערך, את-העצים; וינתח, את-הפר, וישם, על-העצים.ויאמר, מלאו ארבעה כדים מים, ויצקו על-העלה, ועל-העצים; ויאמר שנו וישנו, ויאמר שלשו וישלשו.וילכו המים, סביב למזבח; וגם את-התעלה, מלא-מים.ויהי בעלות המנחה, ויגש אליהו הנביא ויאמר, יהוה אלהי אברהם יצחק וישראל, היום יודע כי-אתה אלהים בישראל ואני עבדך; ובדבריך (ובדברך) עשיתי, את כל-הדברים האלה.ענני יהוה, ענני, וידעו העם הזה, כי-אתה יהוה האלהים; ואתה הסבת את-לבם, אחרנית.ותפל אש-יהוה, ותאכל את-העלה ואת-העצים, ואת-האבנים, ואת-העפר; ואת-המים אשר-בתעלה, לחכה. וירא, כל-העם, ויפלו, על-פניהם; ויאמרו--יהוה הוא האלהים, יהוה הוא האלהים.אלו דברי הפסוק בכל דרכיך אפילו לעבור עבירה דעהו, אליהו או' לקב"ה ויגש אליהו הנביא ויאמר, יהוה אלהי אברהם יצחק וישראל, היום יודע כי-אתה אלהים בישראל ואני עבדך; ובדבריך (ובדברך) עשיתי, את כל-הדברים האלה.ענני יהוה, ענני, וידעו העם הזה, כי-אתה יהוה האלהים.ואכן הקב"ה יישר ארחתיך- ותפל אש-יהוה, ותאכל את-העלה ואת-העצים, ואת-האבנים, ואת-העפר; ואת-המים אשר-בתעלה, לחכה.גם העם בראות התגלות הקב"ה וירא, כל-העם, ויפלו, על-פניהם; ויאמרו--יהוה הוא האלהים, יהוה הוא האלהים.

משה בשברו את הלוחות באישורו של הקב"ה הורה דרך, דרך הנהגה.כמעשהו של כאליהו, יש לעיתים הצורך לעבור עבירה ע"מ להשיב לב העם אל אביהם שבשמים.משה הורה דרך להנהגה ארץ ישראלית, הנהגה טבעית.

לא כל אשר יחפוץ יכול לעשות כמעשה אליהו, רק אשר נא' למשה ויאמר יהוה אל-משה, קח-לך את-יהושע בן-נון--איש, אשר-רוח בו; וסמכת את-ידך, עליו.איש אשר רוח בו, יהושע הוא אשר יכול להכניס את העם לארץ ישראל הוא אשר קיבל ממשה דרכי הנהגה טבעית, ארץ שראלית. הוא אשר ידע להנהיג העם, לעיתים ע"י עשיית עבירה, זאת ע"מ להביא לידי ויאמרו--יהוה הוא האלהים, יהוה הוא האלהים.

המשכו של הפרק במשלי   בכל-דרכיך דעהו והוא יישר ארחתיך.באם אתה בבחינת דעהו אזי הוא יישר אורחותיך, אך    אל-תהי חכם בעיניך ירא את-יהוה וסור מרע , זהו איש, אשר-רוח בו.היינו לא כל הרוצה ליטול את השם יטול, לא כל אחד רשאי לעבור עבירה גם כאשר בעיניו זהו צורך שעה.הדבר ניתן רק למנהיג אשר רוח בו, אשר עונה לנתוניםאל-תהי חכם בעיניך ירא את-יהוה וסור מרע .

התורה מסיימת בהזכרת מעשהו של משה, אשר שבר הלוחות, הלוחות אשר נכתבו באצבע אלקים, כהנחיה להנהגה ארץ ישראלית, הנחיה למנהיג אשר ינהיג בדרך האמת.

ירא את-יהוה וסור מרע

שבת שלום

דויד לקס אמת

דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב