דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחרי הכול - הטיעון המוסרי 

מאת    [ 02/10/2012 ]

מילים במאמר: 627   [ נצפה 2176 פעמים ]

ד"ר ט. קולין קמפבל נמצא בחזית המחקר התזונתי כבר למעלה מ - 40 שנה. המחקר התזונתי שלו המכונה "מחקר סין" הוא הרחב ביותר שנעשה אי פעם. בהרצאה כאן, במרכז הכנסים של TED, הוא פורש את מסקנותיו ממחקר זה. בשורה התחתונה: התזונה הטובה ביותר לאדם היא תזונה טבעונית. ד"ר קמפבל מציג מערכת תזונתית מבוססת פחמימות ללא מוצרים מן החי שיש ביכולתה לא רק למנוע מחלות ולעצור אותן אלא גם לרפא אותן. הוא מהלל את התזונה הצמחית ושובר מיתוסים רבים. הוא טוען למשל (בגיבוי אינספור גרפים ונתונים), שחלב של פרה מעודד סרטן.

לא חסרות דוגמאות נוספות לעידוד תזונה טבעונית, כמה למשל בספר שהפך לרב מכר בעולם ובישראל -  דיאטת השלום העולמי מעת ד"ר וויל טאטל.

דבר אחד בלט בהיעדרו בהרצאה של ד"ר קמפבל: הוא לא דיבר על הפן המוסרי של אכילת בשר ומוצרים מן החי. הוא התעלם לחלוטין מהעובדה כי צריכת מוצרים אלה, פירושה סבל לבעלי החיים. שום מילה, להיפך, הוא ציין שהגיע אל המסקנות המרחיקות לכת שלו כשהוא נעזר בניסויים בבעלי חיים, במקרה הזה חולדות.

באותו רגע הבנתי שעולם הטבעונות נמצא בבעיה חמורה.

ההרצאה זאת, בנוסף לעשרות מחקרים נוספים מצביעים על המגמה השולטת בעולם המחקר התזונתי - פחות מוצרים מן החי, יותר מזונות מן הצומח. די לבשר, די לאוכל המעובד, די לתעשיית הביצים, החלב וחקלאות בעלי החיים. זה לא רק מזיק לסביבה, זה גם הורג אותנו. הטבעונות היא מעיין הנעורים החדש, היא התשובה לחיי נצח היא ה - GO TO GUY של אנשי העולם החדש. היא הזהב של העולם המודרני. בקרוב ייתנו לה ערך מסחרי.

אבל המחקר התזונתי, כלומר המדע, הוא דבר מתעתע. עד לפני 20 שנה היו חוקרים שנשבעו כי כוס חלב אחת ביום היא הדבר הכי בריא בעולם ותחליפי חלב טובים לתינוק בדיוק כמו חלב אם. הן גיבו את טענותיהם באין ספור מחקרים משכנעים למדי. אז אמרו. מי יערוב לכך שהמגמה הטבעונית לא תתהפך תוך כמה שנים? הרי לא מדובר כאן על אידיאולוגיה או תפיסת עולם אלא על נתונים יבשים, מדעיים. אותם מספרים שעד לא מזמן שכנעו כי בשר זה שיא הבריאות מראים כעת ערכים אחרים. זו אותה גברת בשינוי אדרת והיא מסוכנת מאוד, אדישה למוסר, לערכים הומניים. היא מקדשת את הערך המתמטי ומבטלת את הרגש.

דבר נוסף, יכול להיות שהתזונה הטבעונית היא אכן הבריאה מכולם, אבל בינינו, מי רוצה להיות כל כך בריא? לפעמים אני אוהב את האוכל שלי שמנוני וטעים, מפוצץ בחומרי מאכל וריח, מתוק, מלוח וטעים. בני-אדם הם לא רובוטים אלא יצורים מורכבים וטוב שכך, המשטר התזונתי, ככל מערכת סגורה, לא עומד במבחן המציאות ומעורר אנטיגוניזם.

יש רק טיעון אחד לטבעונות העומד במבחן הזמן והוא הטיעון המוסרי.

למעשה, הטיעון המוסרי כמקדם טבעונות הוא היחיד הראוי להישמע. נכון, גם מוסר הוא דבר דינמי וגמיש, בייחוד בעולם פוסט מודרני (שהומצא על מנת שתאגידים יוכלו לנצל את האדם ומשאבי העולם מבלי לתת דין וחשבון מוסרי על העניין) אך לטעמי הוא בעל הסיכוי הטוב יותר להצליח. אני מניח ורוצה להאמין שרוב בני האדם בעולם הסכימו, מסכימים ויסכימו עם הנחות הבסיס של הטבעונות  - לא תרצח (בשר) ולא תגנוב (חלב וביצים). כעת ניתן להתווכח על ההכללה של בעלי החיים בתוך המוסר הפשוט אך ההגיוני הזה. הטבעונות חייבת להציף את השיח המוסרי ולהעדיף אותו על פני השיח המדעי.

שימת הפן התזונתי, המדעי בחזית המאבק הטבעוני היא טעות. היא תתברר ככזו בטווח הארוך כשהילת הטבעונות כתזונה תתעמעם, כראוי לכל אופנה. הטיעון המוסרי צריך להיות חלון הראווה של המבקשים להפסיק עם תעשיית הסבל וההתעללות בבעלי חיים. זה פחות נוח, זה אטי, קשה ומתסכל. רוב בני האדם מאמינים כי יש להם זכות להרוג בעלי חיים חפים מפשע ולאכול אותם ואף אחד לא מוכן לשמוע או לראות סבל כה איום. לעומת הטיעון התזונתי המציע אושר וחיים טובים, הטיעון המוסרי מציג עולם אכזרי ונטול חמלה.

אך זוהי הדרך היחידה. רק הבנה עמוקה, נפשית ורגשית של הסבל אותו אנו גורמים לבעלי החיים תוכל לגרום לשינוי תפיסת העולם הקרניבורית. זה העיקר. הבריאות היא רק בונוס. 

ניר גרין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב