דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עקרונות הכתיבה העיונית בחיבור הפסיכומטרי 

מאת    [ 26/09/2012 ]

מילים במאמר: 566   [ נצפה 2003 פעמים ]

החיבור הפסיכומטרי הוא מטלה אינטלקטואלית לא פשוטה. למעשה, מוטלת על התלמידים החובה לאמץ אוסף של כללי כתיבה, שבדרך כלל, שונים לחלוטין מאופי הכתיבה האישי, הסיפורי או זה המוכר לנו מהעיתונות היומית. הנה, בקצרה, מספר עקרונות כתיבה עיקריים:

1. אין לכתוב בגוף ראשון
יש להימנע לחלוטין משימוש ב"אני" או בהטיות כגון "החלטתי", "הכרתי", "סיפרתי" וכדומה. כתיבה עיונית עוסקת בסוגיות, תופעות ובנימוקים והממד האישי הוא הניגוד המוחלט של כל אלו. גם כאשר אתם משתמשים במילה "לדעתי" יש לעשות זאת פעם אחת בלבד בכל החיבור הפסיכומטרי. זכרו: בודקי החיבור לא באמת מתעניינים בדעתכם - הם מתעניינים לראות האם העמדתם טיעונים משמעותיים כדי לחזק אותה, האם החיבור שלכם עומד בכללים לשוניים והאם נימקתם עצמכם.

2. יש להימנע מאופי אישי או סיפורי
הסיפור על הדודה, החבר או הבוס שלכם יחכה להזדמנות אחרת. אל תספרו סיפור אישי, לא על קשיים שחוויתם, לא על הזדמנויות שנקרו בדרכיכם ולא על החלטות שקיבלתם. זה גם אינו המקום לספר סיפור ("לפני שנים רבות..."), לכתוב במטאפורות ("היה זה יום חם כמו סטייק בגריל") או לתאר את קורות חייכם ("לאחרונה חזרתי מטיול"). עליכם לשמור על כתיבה עניינית, קרה, מרוחקת, מנומקת ואקדמית.

3. יש להימנע מכתיבה רגשית
הבוחנים לא יעניקו נקודות לחיבור סנטימנטלי, כזה המחפש אמפתיה או הזדהות. זה לא המקום לכתיבה רגשנית המבוססת על טיעונים כמו "צריך לדאוג לחולים סופניים כי כולנו חולים בשלב זה או אחר" וגם לא "היה לי סיפור בדיוק כזה". זה גם לא המקום להודיע לבודק שהיו בעיות בדרך לחדר הבחינה ("נשבר לי החוד של העיפרון בדיוק כשהתחילה הבחינה, אנא התחשבותך").

4. אין לכתוב בנקודות
אתם נדרשים לכתוב פסקאות של טקסט המקושרות זו לזו באמצעות מילות קישור ורצף רעיוני. כתיבה בנקודות היא ההפך הגמור לכך, והיא מתאימה לסיכום בשיעור או לדברים שצריך לזכור לעשות. יש להימנע לחלוטין מכתיבה בנקודות (1, 2, 3...), מכוכביות (*) או ממקפים בתחילת משפט (-). יש לכתוב פסקאות ולחבר ביניהן בצורה ראויה.

5. יש להמעיט ככל הניתן באמצעים רטוריים
רטוריקה היא אמנות השכנוע. היא נהוגה למשל בפוליטיקה, כאשר הפוליטיקאי מנסה לשנע אותנו בצדקת דרכו. האמצעים הרטוריים הבאים אינם הולמים חיבור עיוני: חרוזים ("כור גרעיני, לישראל חיוני"); פיסוק מתלהם ("הכור הגרעיני חיוני!"); אירוניה או לגלוג ("מה חושבים המתנגדים, שיש מקורות חשמל אחרים?"); הגזמות ("בלי כור גרעיני ישראל לא תשרוד עוד יום"); מילים טעונות ("משבר החשמל כה חמור עד שהיא אפשר בין כור גרעיני"); הומור ("כמו שאמרו ה'גשש החיוור': הכור בכרכור") וכדומה.

6. אין לפנות לרגשותיו של הקורא
אחת הטעויות בחיבור הפסיכומטרי היא השימוש במילים הפונות לנמען בגוף שני, כאילו הטקסט מכוון לאדם או קבוצה. למשל: "כמו שאולי הבנתם עד עכשיו..." או "אם נמשיך בדרך הזו, כולנו צפויים להפסיד". הכתיבה צריכה להיות באמצעות שם הפעול, למשל: "יש לציין ש...", "חשוב לזכור כי...", "ניתן לסכם ש..." וכן "פעילות בצורה זו תוביל ל..." וכדומה.

7. יש להימנע מלשון ציורית מדי
לשון ציורית המשתמשת במטאפורות בצורה מדודה היא בגדר הסביר. אולם, שימוש תכוף באמצעי זה הופך את הטקסט לסיפורי. למשל: "דבר זה יוביל למבול של פניות למשרדי ממשלה", "באינטרנט יש הרים של אינפורמציה" וכן "חצי הכוס המלאה התרוקנה", כולם עושים שימוש בלשון ציורית אך במידה מוגזמת.

8. יש להימנע מסלנג
סלנג זו צורה לשונית לא תקנית. כצורך חברתי, הסלנג מוכר כצורת תקשורת של קבוצות מובחנות שיוצרות לעצמן שפה, למשל: פושעים, חיילים, שוטרים וכדומה. אלא, שכתיבת סלנג בחיבור בבחינה הפסיכומטרית זו הדרך המהירה ביותר לאבד נקודות במימד הלשון. לא נוכל לפרט כאן את כל הדוגמאות למילות סלנג ולשימוש הנכון בשפה, זכרו להימנע מסוג האמירות הלא תקינות והכירו את השימוש המדויק במילים שבחרתם.

אתר i-say.co.il הוקם במטרה לקדם את איכות כתיבת החיבורים בבחינה הפסיכומטרית. זהו האתר הראשון בישראל המאפשר לתלמידי הפסיכומטרי לכתוב חיבור ממגוון הנושאים שבאתר, ולקבל חוות דעת מקצועית של בודק בעל תואר מתקדם מהמחלקות המובילות בישראל למדעי החברה והרוח.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב