דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה זה דיכאון ואיך מטפלים בו? 

מאת    [ 26/09/2012 ]

מילים במאמר: 1206   [ נצפה 2383 פעמים ]

דיכאון היא אחת הבעיות הפסיכולוגיות הנפוצות ביותר, המאופיינת במצב נפשי מתמשך של מצב רוח ירוד, אובדן עניין בפעילויות שונות, חוסר אנרגיות, תחושות עצב, ייאוש ושנאה עצמית, ירידה בתפקוד וביכולת הריכוז ומחשבות פסימיות. בארצות הברית, כל שנה מעל 17 מיליון מבוגרים חווים תקופה של דיכאון קליני, כאשר 16% יחוו דיכאון קליני לפחות פעם אחת בחייהם.

דיכאון היא מחלה של הגוף כולו, המשפיעה כמעט על כל צורת החוויה האנושית. היא משפיעה על הדרך בה אתה אוכל וישן, על איך שאתה מרגיש כלפי עצמך ואחרים, על המחשבות שלך על הסביבה והעולם, על ההתנהגות החברתית שלך ועוד ועוד. דיכאון לרב מפריע לתפקוד תקין ולעיתים קרובות גורם לבעיות בעבודה, בזוגיות ובמשפחה. הדיכאון גורם לסבל וכאב לא רק לסובלים מההפרעה, אלא גם לאנשים הקרובים להם. דיכאון חמור עשוי להרוס את חיי המשפחה, כמו גם את חייו של האדם המדוכא.

יש להבחין בין דיכאון קליני לבין מצב רוח ירוד שחולף ומכונה בשפה היומיומית דיכאון או "באסה". דיכאון אינו סימן לחולשה של האדם. כפי שהאדם לא בוחר להיכנס לדיכאון, הוא גם לא יכול פשוט לבחור לצאת ממנו או "לתפוס את עצמו בידיים" ולהרגיש טוב יותר. ללא טיפול, הסימפטומים יכולים להימשך שבועות, חודשים ואף שנים. עם זאת, טיפול מתאים יכול לעזור למרבית האנשים הסובלים מדיכאון.

סימפטומים של דיכאון

סימפטומים של דיכאון משתנים מאדם לאדם והם תלויים גם בחומרת הדיכאון. הדיכאון גורם לשינויים בחשיבה, ברגשות, בהתנהגות וברווחה הפיזית:


    • שינויים בחשיבה ? אתה עלול להיתקל בקשיי ריכוז ובקושי בקבלת החלטות. חלק מהאנשים מדווחים על פגיעה בזיכרון לטווח קצר ושוכחים דברים כל הזמן. אנשים רבים סובלים ממחשבות שליליות, פסימיות, הערכה עצמית נמוכה, רגשות אשמה מופרזים וביקורת עצמית. כאשר הדיכאון חמור, ישנם אנשים החווים מחשבות על פגיעה עצמית ואף מחשבות אובדניות.
    • שינויים ברגשות ? אתם עשויים להרגיש עצובים ללא שום סיבה נראית לעין. ישנם אנשים המדווחים שהם כבר לא נהנים מפעילויות שבעבר מצאו בהן עונג. אתם עשויים לחוש חוסר מוטיבציה ולהיות אדישים יותר. אתה עלולים להרגיש איטיים ועייפים כל הזמן. יתכן שתחושו עצבניים ותאבדו סבלנות לעיתים קרובות. במקרים חמורים, דיכאון מאופיין על ידי רגשות של חוסר אונים וחוסר תקווה.
    • שינויים בהתנהגות ? ישנם אנשים שבזמן דיכאון לא מרגישים בנוח עם אנשים אחרים, ואז הם נסוגים חברתית. ייתכן שתיתקל בשינוי דרמטי בתיאבון שלך, שיכול להתבטא באכילה מועטה או מופרזת. כתוצאה מהעצבות הכרונית, בכי רב הינו שכיח. יש אנשים שמתלוננים כמעט על כל דבר, ומבטאים את הכעס שלהם בהתפרצויות זעם. החשק המיני עלול להיעלם. במקרים קיצוניים, קיימת הזנחה עצמית, בהופעה החיצונית ואפילו בהיגיינה בסיסית. לעיתים קרובות היעילות בעבודה או במטלות הבית יורדת. במקרים חריפים ביותר, אנשים מתקשים לקום ולצאת מהמיטה.
    • שינויים ברווחה הפיזית ? הרגשות השליליים שהוזכרו מלווים לרב גם בתחושות פיזיות קשות. חלק מהאנשים לא יכולים לישון, או שהשינה שלהם אינה עמוקה. אנשים אלו שוכבים ערים במשך שעות ובוהים בתקרה או מתעוררים פעמים רבות במהלך הלילה. אחרים ישנים שעות רבות, אפילו רוב שעות היום, אך עדיין מרגישים עייפות כרונית. אנשים רבים מאבדים את התיאבון שלהם, מרגישים האטה מוטורית או מתלונים על כאבים רבים. אחרים הם חסרי מנוחה ואינם מסוגלים לשבת בשקט.

ניתן לאבחן דיכאון קליני כאשר אדם חווה הרבה מהסימפטומים הללו במשך מספר שבועות ברצף. כמובן שזה לא רעיון טוב לאבחן את עצמך. אם אתה חושב שאתה עשוי להיות מדוכא, פנה לפסיכולוג או פסיכיאטר מוקדם ככל האפשר.

רוב האנשים שאובחנו עם דיכאון מטופלים בהצלחה. למרבה הצער, אנשים רבים הסובלים מדיכאון אינם מאובחנים, וכשני שליש מהאנשים הסובלים מדיכאון אינם מקבלים טיפול מתאים מסיבות שונות:


    • הסימפטומים אינם מזוהים כדיכאון (חלק מהסימפטומים מזוהים בטעות כמחלה פיזית).
    • ניתן טיפול לסימפטומים בודדים של ההפרעה במקום לדיכאון המוביל לסימפטומים הללו.
    • אנשים מדוכאים נתפסים לעיתים קרובות כחלשים או עצלנים.
    • סטיגמה חברתית גורמת לאנשים להימנע מטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי.
    • הסימפטומים כל כך משתקים שלאנשים אין כוחות לפנות לקבלת עזרה.

בגלל שאנשים מדוכאים לעיתים קרובות אינם פונים לעזרה, חשוב שאנשים הקרובים אליהם יהיו עירניים לסימפטומים הנ"ל ויסייעו להם לפנות לקבלת עזרה מקצועית.

סוגי דיכאון

דיכאון מופיע בצורות שונות. קיימות אבחנות שונות לדיכאון, אשר נקבעות בעיקר לפי עוצמת הסימפטומים, משך הסימפטומים והגורם לסימפטומים (אם הוא ידוע). להלן סוגי הדיכאון המרכזיים:
* דיכאון קליני/מג'ורי (Major Depression) ? זהו הסוג החמור ביותר של דיכאון, מבחינת כמות הסימפטומים וחומרתם, אך ישנם הבדלים אינדיבידואליים משמעותיים בסימפטומים ובחומרה שלהם. אדם לא חייב להיות אובדני או לעבור אשפוזים כדי לקבל אבחנה של דיכאון קליני, למרות ששני הגורמים הללו קיימים אצל חלק מהסובלים מדיכאון קליני.

* הפרעה דיסתימית (Dysthymic Disorder) ? קטגוריה זו מתייחסת לרמה נמוכה עד בינונית של דיכאון, שנמשכת לפחות שנתיים. בעוד שהסימפטומים אינם חמורים כמו בדיכאון קליני, הם נמשכים זמן רב יותר ויותר עמידים לטיפול. חלק מהאנשים הסובלים מדיסתימיה מפתחים בשלב כלשהו גם דיכאון קליני.

* הפרעת הסתגלות (Adjustment Disorder) המלווה בדיכאון ? קטגוריה זו מתארת דיכאון המתרחש בתגובה למשבר או גורם לחץ משמעותי בחיים.
* הפרעה דו-קוטבית / מאניה-דיפרסיה (Bipolar Depression) ? סוג זה כולל מצב רוח תנודתי הנע בין מצבים של דיכאון למצבים של מאניה (מצב רוח מרומם). רבים הסובלים מהפרעה זו אינם תופסים את מצבי המאניה כבעיה ולכן מתנגדים לטיפול, אך למעשה המצב המאני מלווה לרוב בקשיי ריכוז וחשיבה גרנדיוזית וחסרת שיפוט (המתבטאת לדוגמא בבזבוז כספים חריג מאוד). לעיתים מופיעות גם התנהגויות מסוכנות כגון שימוש באלכוהול או סמים. התנהגות מאנית לפעמים מובילה לתוצאות כואבות כמו אובדן עבודה או מערכת יחסים, הסתבכות בחובות או בעיות משפטיות. מחקרים מצביעים על השפעה גנטית חזקה על התפתחות של הפרעה דו-קוטבית.

טיפול בדיכאון

טיפול בדיכאון כולל טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי.

טיפול תרופתי ? כאשר מדובר בדיכאון חמור (דיכאון קליני) או בהפרעה דו-קוטבית, יש להתייעץ עם פסיכיאטר לגבי טיפול תרופתי. הטיפול המקובל לדיכאון קליני הינו תרופות אנטי-דיכאוניות ממשפחת תרופות הנקראת SSRI (כגון פרוזק, רסיטל, ציפרלקס וסרוקסט), בעוד שהטיפול בהפרעה דו-קוטבית כולל מייצבי מצב-רוח (כמו ליתיום, טגרטול, ולפוראל ודפלפט). תרופות נוגדות דיכאון יכולות להקל על סימפטומים של דיכאון כמו הפרעות בשינה, הפרעות בתאבון, קשיי ריכוז חמורים, עייפות כרונית וכו'. כאשר יש התעסקות עם מוות, מחשבות אובדניות או דחפים מסוכנים, יש לפנות במהרה לייעוץ פסיכיאטרי. מחקרים מראים שהטיפול היעיל ביותר במקרים אלו הוא טיפול המשלב טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי.

לעומת זאת, כאשר מדובר בדיכאון קל או בינוני, טיפול תרופתי הינו בחירה ולא הכרח. אם אתם בדיכאון בגלל בעיות החיים, כגון קשיים חברתיים, גירושים (או פרידה מחבר), אובדן של אדם אהוב, לחצים בעבודה, משברים פיננסיים, בעיות בריאותיות (שלכם או של קרובים לכם) או בעיות עם הילדים, התרופות לא יעלימו את הבעיות. במקרים אלו במיוחד מומלץ לפנות לייעוץ פסיכולוגי.

טיפול פסיכולוגי ? טיפול פסיכולוגי (פסיכותרפיה) בדיכאון מסייע לאדם המדוכא במספר דרכים. ראשית, תמיכה פסיכולוגית מסייעת להקל על הכאב הנורא של הדיכאון ועל תחושות של חוסר אונים הנלוות לדיכאון. שנית, טיפול קוגניטיבי עובד על שינוי החשיבה הפסימית, הציפיות המוגזמות והביקורת העצמית המחמירה שגורמת לדיכאון ומשמרת אותו. טיפול קוגניטיבי עוזר לאדם מדוכא לזהות אלו בעיות חיים הן משמעותיות ואלו שוליות יותר. טיפול זה גם מסייע לאדם לפתח מטרות חיים חיובית והערכה עצמית חיובית יותר. שלישית, הטיפול מסייע לאדם לשנות את אותם תחומים בחייו אשר גורמים ללחץ משמעותי ומגבירים את הדיכאון. טיפול התנהגותי יכול לסייע לאדם שהתפקוד שלו נפגע לחזור לתפקוד תקין בעזרת תכנית הדרגתית המתאימה לו. בעזרת טיפול דינמי ניתן לזהות את הדפוסים הבעייתיים ביחסים של האדם עם אנשים אחרים ולפתח דפוסים חדשים מסתגלים יותר.

כאשר אני מטפל בדיכאון, אני קודם כל עושה הערכה של מצבו של האדם, של הסימפטומים מהם הוא סובל ועוצמתם. לאחר מכן, אני לרוב מתחיל בהתערבות קוגניטיבית שנועדה לבחון את מחשבותיו ואמונותיו השליליות של האדם, אשר מגבילות אותו ומקבעות את הדיכאון. לאחר שזיהינו את המחשבות הללו, אנו מנסים יחד למצוא מחשבות רציונליות ומסתגלות יותר, אשר יחזקו את הביטחון העצמי של האדם ויאפשרו לו לצאת ממעגל המחשבות הקטסטרופליות.

ערן שדה הוא פסיכולוג קליני, מתמחה בחרדות, דיכאון ופוסט-טראומה.


מטפל גם בשיטה קוגניטיבית-התנהגותית המספקת כלים יעילים וממוקדים להתמודדות עם בעיות שונות בזמן יחסית קצר. בעל קליניקה פרטית בכפר-סבא ובגבעתיים.


לפרטים נוספים התקשרו 052-3066588 או היכנסו לאתר: http://eransade.wordpress.com/>

 


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב