דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להטוטנות ליצנות ולוליינות - מה ההבדלים? 

מאת    [ 25/09/2012 ]

מילים במאמר: 702   [ נצפה 1832 פעמים ]

 

להטוטנות ליצנות ולוליינות – מה ההבדלים?

אנשים רבים מתבלבלים בין המונחים ואינם יודעים לשייך לפרופורמה את שם המקצוע שלו, וכך נוצרות הרבה טעויות לעיתים אף מביכות. להלן סקירה אשר תאפשר לנו למצוא את ההבדלים ולהכיר כל תחום בצורה מעמיקה יותר וברורה יותר.

להטוטן, או באנגלית ג'אגלר: היא המילה העברית לאדם אשר עוסק באופן מקצועי בתחום הקרקס. הכלים שאיתם הלהטוטן מופיע ומלהיב את הקהל הם כלי הג'אגלינג, האביזר הידוע והמוכר ביותר הוא הכדורים אולם ישנם המון אביזרים בהם משתמש הלהטוטן, אביזרים כגון אלות (קלאבים באנגלית) אשר זורקים אותם בסיבובים (את האלות מחליפים להטוטנים רבים בלפידים או חרבות במופעים), מקל פרח (שני מקלות אחיזה הוא מחזיק בידיו ומלהטט את מקל הפרח בין מקלות האחיזה), מקל סטאף (מקל ארוך כגון מקל של מטאטא) אשר ניתן לייצב אותו על האצבע, על האף או על הרגל, ניתן לזרוק אותו ולתפוס על כף יד פתוחה וגם לסובב אותו מסביב לגוף, במופעי אש ניתן לחבר לשני קצוות המקל ראשי אש ולסובבו בחושך כך נוצר אפקט מרשים, אפשרות אהובה ומרשימה במיוחד היא לחבר זיקוקים לקצוות המקל ולהדליק. ישנם גם את הפויזים, שהם למעשה זוג חוטים (או גרביים) עם משהו עם קצת משקל בקצה, מחזיקים בצד של החוט ומסובבים, אביזר זה הוא מאוד ריקודי ווירטואוזי ומומלץ במיוחד להשתמש איתו במופעי אש בצורה של שרשרת עם ראש אש בקצה. המטפחות הם אביזר להטוטים נהדר, וויזואלי מאוד קל לשימוש וללמוד ומשתמשים בהן למעשה כמו בלהטוטי כדורים. חישוקי הולה-הופ אותם מסובב הלהטוטן על הבטן/רגל, גם אותם ניתן לייצב על הרגל/סנטר ויד ואף לזרוק כמה באוויר. כדורי קופצים וכדורי מגע הם אפשרויות פופולאריות לגיוון האפשרויות עם הכדורים, ישנם אפילו כדורים מיוחדים שהם מיועדים גם לג'אגלינג (זריקה באוויר) גם להקפצה על הרצפה וגם למגע איתם יש אין סוף אפשרויות משחק. צלחות מסתובבות, כלי מאוד פופולרי בקרב הילדים, הילד מחזיק מקל מחודד בקצה העליון ומסובב צלחת מיוחדת.

ליצן: לרוב לבוש בבגדים צבעוניים, חובש פאה צבעונית ומתולתלת, מכנסי שלייקס ונעליים ענקיות, היכולות שלו הם בעיקר להצחיק, לשבור מוסכמות, ולשקף לאנשים בצורה מבדחת את התנהגותם הרשמית. הליצן לרוב הינו שחקן בהכשרתו אך לא כל שחקן יכול להיות ליצן מוצלח, הוא צריך להיות טיפוס מצחיק באופן טבעי, להיות חקיין טוב, בעל שליטה טובה על הגוף ובעיקר על הפנים (הבעות, פרצופים וקולות). ישנם הרבה סוגי ליצנים ולכל סוג ישנם את המאפיינים הייחודיים שלו. מה שמבדיל בעיקר את הליצן מהלוליין או הלהטוטן היא העובדה שהליצן אינו צריך להופיע עם אביזרים לעומת הנ"ל שתלויים באביזרים ברוב המקרים על מנת להרים מופע.

לוליין: מילה זו שייכת בעיקר לאותם אנשים אשר מופעים בהליכה על חבל בגובה רב ובאיזון מרשים, לעיתים הם מטפסים על חבל תלוי מהתקרה בגובה רב כאשר הם נעצרים ומבצעים תרגילים אקרובטיים עם גופם בעודם תלויים על אותו חבל. הלוליינים נוהגים גם להשתמש באביזרים כגון טרפז וטיסו, אלא הם למעשה שני סוגים של נדנדות, גם הן תלויות בגובה רב ומאפשרות ללויינים לבצע תרגילים אקרובטיים. אלו הם האביזרים אשר תלויים בגובה, אך ישנם גם אביזרי שיווי משקל עליהם אפרט בפסקה הבאה:

  אביזרי שיווי משקל: רולה בולה, הלוליין עומד ומתייצב על קרש שבמרכזו יש צינור וכך נוצר אפקט כמו של נדנדת יחיד, אביזר זה הוא מסוכן וקשה ללימוד. גליל, מדובר בצינור גדול מאוד עליו אפשר ללכת קדימה ואחורה ואף לקפוץ ולהסתובב במקום. סולם איזון, על הסולם מתפס הלוליין במרכז הבמה ללא תמיכה של קיר. הליכה על קביים, קביים של קרקס הם קביים מיוחדים אשר קושרים אותם (לרוב עם סקוטש) מתחת לברך ובקרסול וכף הרגל, צריך לצעוד כל הזמן, הקביים מאוד מקובלים בקבלות פנים באירועים גדולים. חד-אופן עליו רוכב הלוליין קדימה-אחורה ואף נשאר במקום.

לעיתים באביזרים אלו משתמשים גם הלהטוטנים ולכן נוצרת תחושה של בלבול, הלהטוטנים אף משלבים לעיתים קרובות שתי מיומנויות ביחד כדי ליצור אפקט מרשים במופע, דוגמאות לשילובים:

שילוב בין אביזרי שיווי המשקל ללהטוטים מהסוג הראשון, השילוב יוצר אפקט מרשים של ווירטואוזיות ושליטה יוצאת דופן, למעשה נדרש ללמוד באופן מושלם את שתי המיומנויות לחוד ורק אז ללמוד לשלב ביניהם וזה גם לוקח הרבה זמן והתמדה. דוגמאות לשילובים: רכיבה על חד אופן וזריקת אלות תוך כדי, התייצבות על רולה-בולה וזריקת חרבות, הליכה על קביים וסיבוב מקל סטאף או פויזים. 

כותב המאמר:

גיל אינלנדר, קרקס בגיל. להטוטן מקצועי, מתמחה במופעים לילדים והנחיית סדנאות ג'אגלינג.

לפרטים נוספים: גיל -  050-7675152

 

קרקס בגיל מופעי ג'אגלינג לאירועים להטוטנות לימי הולדת סדנאות לילדים www.kirkasbegil.com גיל-0507675152




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב