דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד לכתוב תוכנית עסקית 

מאת    [ 24/09/2012 ]

מילים במאמר: 578   [ נצפה 1813 פעמים ]

עסק בתחילת דרכו, או עסק בוגר הרוצה לקדם יוזמה חדשה, נדרשים לכתוב תוכנית עסקית. בתוכנית העסקית, המהווה מסמך מסכם של היוזמה החדשה, נבחנים כלל הנתונים והתנאים הנוכחיים, מוגדרים המטרות והיעדים להשגה, ונקבעת הדרך להשגתם. מיפוי ובחינה מדויקים של מרכיבי התוכנית עשויים להוות ערובה להצלחת העסק או היוזמה החדשים.

מהי תוכנית עסקית?

התוכנית העסקית מהווה בסיס לתכנון המיזם החדש והוצאתו אל הפועל. מטרת התוכנית היא לבחון את הפוטנציאל העסקי של המיזם, את הסיכונים העומדים בפניו, ואת הסיכויים להצלחתו. התוכנית מיועדת הן לשימוש פנימי של בעלי החברה והן כמסמך שיווקי חיצוני שבעזרתו ניתן לגייס משקיעים, לאתר שותפים אסטרטגיים, ולקדם את המיזם באופן מוצלח יותר.

כתיבה של תוכנית עסקית נכונה היא אבן יסוד בהקמת עסק מצליח או קידום יוזמה מוצלחת בעסק בוגר. התוכנית העסקית מחולקת לפרקים אשר כוללים את ניתוח המוצר, ניתוח השוק, ניתוח הסביבה החיצונית על ההזדמנויות והאיומים שבה, תיאור האסטרטגיה השיווקית (כולל תכנון ערוצי שיווק ותקשורת), פירוט הפעילות הפיננסית, וכן ניתוח כלכלי מפורט של הפרויקט והתייחסות להיבטים תפעוליים ומשפטיים של המיזם.

תוכנית עסקית כוללת פירוט תיאורטי שמציג ומנתח את המיזם, ומאפשר להבין באיזה מוצר מדובר, מהו קהל המטרה שאליו הוא פונה,מהי הסביבה העסקית שבה הוא אמור לפעול, והדרך להשגת היעדים. בו בזמן, התוכנית כוללת גם פירוט כמותי רב של כל ההיבטים הפיננסיים של המיזם, דבר שמאפשר את בחינת פוטנציאל הרווח שלו.

טיפים לכתיבת תוכנית עסקית נכונה

  • לא כדאי לכתוב מסמך ארוך מדי ועמוס בפרטים – תוכנית עסקית טובה צריכה להציג את הרעיון ואת היעדים באופן נהיר ותמציתי. אל תשכחו שמדובר במסמך שיווקי, ועל כן יש לבנותו כך שאפשר יהיה לקרוא אותו במהירות יחסית.
  • יש להוסיף לתוכנית תוכן עניינים – כך יוכל כל גורם לפנות היישר לחלק אשר רלבנטי יותר עבורו.
  • כתיבת תמצית המנהלים – מדובר בסיכום של התוכנית כולה, המציג את המיזם ומהווה כרטיס ביקור עבורו, ולכן יש לכתוב אותו בסיום הכנת התוכנית. כדאי להתחיל אותו במעין אפילוג של היזם המציג את חזונו.
  • תוכנית עסקית צריכה להיות דינמית – יש לחדש אותה ולעדכן אותה עם התהוות העסק או היוזמה החדשה. הסביבה העסקית שבה אתם פועלים מזמנת שינויים כתוצאה משינויים בסביבה התחרותית, בהרגלי צריכה של לקוחות, בסביבה הכלכלית והטכנולוגית שבה העסק פועל ועוד, ולכן חשוב שגם התוכנית העסקית תהיה חשופה לשינויים אלו ותעודכן בהתאם.
  • את התוכנית העסקית צריך לכתוב האדם שמכיראת המיזם באופן הטוב ביותר – את המודל העסקי שלו, את חוזקותיו וחולשותיו, את קהל המטרה שאליו פונה המיזם, את המתחרים הקיימים בשוק, את ערוצי השיווק, את אפשרויות הקידום של המיזם, את ההזדמנויות העומדות בפניו ואת האיומים על הצלחתו. כדאי לבחור את האדם הנכון בסיוע יועצים מנוסים בתחום.
  • יש לבנות תוכנית עסקית אובייקטיבית – אחד הסיכונים הבולטים בעת כתיבת תוכנית עסקית הוא חוסר האובייקטיביות של יזם הפרויקט. מבחינתו המדובר ביצירה שלו, והוא מתקשה לעיתים לראות את חסרונותיה. משום כך, טרם כתיבת התוכנית כדאי ליצור "אופוזיציה" –להעלותשאלות, לדרוש הבהרות,להשמיע התנגדויות, וכך לכלול בתוכנית, מראש, תשובות לשאלות אשר עשויות לעלות בעתיד. 
    זכרו, מטרת התוכנית העסקית היא,בין השאר, לנטרל סיכונים עתידיים. צפייה של סיכונים פוטנציאליים בעוד מועד היא מרכיב מכריע בשלבים הראשוניים, מפני שכך ניתן לנטרלם מראש ולהיערך טוב יותר לעתיד.

 

 

בית ספר תפנית מציע קורס מנהל עסקים לפרטים על הקורס לחץ 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב