דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה זה בדיוק הפקה מוזיקלית?! 

מאת    [ 23/09/2012 ]

מילים במאמר: 1291   [ נצפה 1879 פעמים ]

אז מה נכלל תחת ההגדרה של "הפקה מוזיקלית"?! הפקה מוזיקלית כוללת בנוסף לעבודה הקריאטיבית  גם את ניהול הפרוייקט (אם זה אלבום, סינגל , מופע וכד', ) ניהול הצד הכלכלי שלו וכמובן את המימד האנושי, כלומר ניהול של אנשי הצוות, נגנים שכירים וכמובן האומן או ההרכב  עצמו בהקשר של הפרוייקט…ואני אפרט..  

ניהול הפרוייקט כולל את כל מה שקשור לתכנון, ארגון וניהול המשאבים הדרושים על מנת להשלים את הפרוייקט, כמו תכנון הזמן הנדרש לכל חלק בפרוייקט (פרה פרודקשיין, הקלטת השלד, העלאות, מיקסים ,מאסטרינג), בחירת חדר החזרות והאולפנים בהם יבוצע הפרוייקט וסגירת הדיל מולם בשם האומן, הכנת רשימת הציוד נדרש, בחירת אנשי צוות טכני ונגנים שכירים וכל מה שצריך להיות מתוכנן מראש על מנת להשלים את הפרוייקט בזמן ובתקציב שעומד לרשותכם…

כלל האצבע הוא שככל שהפרוייקט מתוכנן טוב יותר מראש כך הסיכוי לעמוד ביעדים של תוצאה , זמן ותקציב, גדלים !

היתרון בעבודה עם מפיק מוזיקלי הוא לא רק שיש מי שיודע לתכנן את הזמן הזה בצורה הטובה ביותר , אלה הוא גם עושה את זה באופן שמותאם ספיצית לכל פרוייקט בהתאם לקצב שלו וליכולותיו המוזיקליות וגם הכלכליות

יתרון נוסף הוא שבנוסף לכך שהמפיק מתכנן את הזמן הזה בצורה אופטימלית , הוא גם דואג לשמור בכל עת על מסגרת הזמן המתוכננת לאורך התהליך כדי למנוע עד כמה שאפשר התפזרות (שאופיינית להרבה אומנים) וחריגה מהיעדים שתוכננו מראש ! בכך הוא מוריד את מימד הלחץ המנטלי מהאומן ומפנה לו מקום למקסימום יצירתיות ומאפשר לו להתרכז בביצוע.

המפיק המוזיקלי בהיותו כח מיקוח גדול יותר מלהרכב או אומן בודד, יצליח ברב המקרים לקבל עבור הלהקה דיל של עלות זמן אולפן זול יותר משהלהקה הייתה מצליחה להשיג בכוחות עצמה והדבר תקף גם לעלות המיקסים ומהאסטרינג. כך המפיק חוסך בעבור האומן אחוז ניכר מהעלויות של הפרוייקט..

מפיק מנוסה מכיר טוב את השטח ויודע להתאים לכל הרכב את האולפן שבו ישיגו את התוצאה הטובה ביותר..ויודע גם להתאים לפרוייקט את אנשי הצוות הנכונים ולהעריך את הזמן האידאלי הנדרש להשגת התוצאה הטובה ביותר בהתאם למגבלות הקיימות אם יש..

כמו שאתם מכירים לפרוייקטים בארץ ובעיקר העצמאיים יש נטייה להתארך הרבה מעבר למצופה ולקחת חדשים ארוכים ולפעמים אפילו שנים וברור שאין לזה סיבה. עיכובים מיותרים ועלולים לגרום לשחיקה של ההרכב ולעייפות החומר (במקרים קיצוניים עד כדי התפרקות), למיאוס בשירים ואכזבת הקהל

תפקיד המפיק הוא לשלוט בלו"ז של הפרוייקט ולתמרן בין האילוצים של האולפן, של אנשי הצוות, של חברי ההרכב ושל הנגנים השכירים אם יש. מלאכה מורכבת ביותר שמטרתה לשמור על מסגרת זמן אידאלית למטרות ולשאיפות של ההרכב , מסגרת ששומרת על המומנטום של המוניטין של ההרכב ועונה לדרישת הקהל במועד הנכון !


מתוך סשן הקלטות t.d.g.b באולפני "ברדו " ברמת גן ..

המישור הקריאטיבי  - זה התחום שבד"כ ידוע ומוכר לכולם , כאשר ברב המקרים זה גם התחום שהכי מעניין את האומן בבואו לבחור את המפיק שהוא רוצה לעבוד איתו (למרות שלעתים מגלים תוך כדי עבודה , שזה לא תמיד מפצה על היעדר יכולות בשאר התחומים שהזכרנו , כמו ניהול טוב של זמן ותקציב , היכולת להניע אנשים להשגת תוצאה מקסימלית , לפשר ולהשקיט שלום ואוירה נינוחה בחדר וכד' )… מדובר במטען האומנותי שהמפיק מביא לפרוייקט מתוך טעמו האישי , נסיונו והיכולת שלו להקשיב בו זמנית גם למכלול וגם לכל מרכיב בנפרד ולדעת בוודאות מה עובד ומה לא.  כמו כן מדובר ביכולת שלו לבצע החלטות אמנותיות קשות לעתים , כמו לבחור אילו שירים ייכנסו לאלבום ואילו לא וכמובן לתרום רעיונות משלו, כדי להרחיב את הספקטרום היצירתי שהאומן או ההרכב מביאים בזכות עצמם. כמובן שהכל צריך להיעשות בהתאם לחזון של האומן או החזון שנבנה במשותף מתוך הסכמה..

לכן ההמלצה שלי היא לעבוד עם מפיק מוזיקלי שאתם מתחברים לטעמו האישי ולרעיונותיו ולהקפיד שמדובר באדם שאכן מסוגל להתחייב להגשים את החזון שלכם ולא לחייב אתכם להגשים את החזון שלו ..

ניהול הצד הכלכלי של הפרוייקט – בנוסף ליכולת להקתיב את הזמן הנכון , לתכנן ולנהל כראוי את הלו"ז של הפרויקט, המפיק נדרש גם לנהל נכון את תקציב הפרוייקט בהתאם למה שהוגדר והוסכם לפני הכניסה לתהליך

גם כאן יש נטייה לפרוייקטים בארץ להתקע עקב בעיות תקציב , או כמו שאני מכנה אותן בעיות של תכנון תקציבי לקוי…מכיוון שכאשר מתקצבים פרוייקט כראוי ובהתאם ליעדים האמיתיים של הפרוייקט, אין סיבה לא להצליח להשלים את הפרוייקט במסגרת התקציב או לפחות קרוב אליה..

נכון , פעמים רבות זה מתחיל באומן עצמו שמצד אחד מבטא את רצונו להשמע לא פחות טוב מהאומנים מהם הוא שואב השראה, אך מקציב לכך תקציב של פחות מ- 5% ממה שהושקע בכל אחד מהאלבומים של אותם אומנים…מפיק מוזיקלי אמין ואחראי צריך להציג בפני האומן את הדברים כמו שהם ולתת לו הערכה אמיתית של תוצאה בהתאם לתקציב ומה אפשר יהיה להשיג בעזרתה בהמשך…לדוגמא , לא סביר שאלבום שהופק בארץ באולפנים ביתיים שונים ועלה 10.000 ש"ח יוכל באמת להתחרות עם מה שקורה בחו"ל ולהתברג לטופ 40 של ה"בילבורד" האמריקאי…בוא נגיד שיש יותר סיכוי לזכות בלוטו..

אך כן סביר להניח שבסכום הזה ניתן להפיק סקיצות ברמה טובה בעזרתן ניתן לעניין בעלי אינטרסים בכל מקום בעולם כמו אנשי חברות תקליטים, בוקרים וכד'…שישיקיעו בהפקת השירים האלה בצורה (ובתקציב) שתתאפשר להם להתחרות באמת במה שקורה בשוק ..

ניהול תקציב כולל את העלויות הקלאסיות של – שעות חזרה, זמן אולפן, עלות המפיק עצמו, ועלויות מיקסים ומאסטרינג. עלויות פחות סטנדרטיות כמו עלויות של נגנים נוספים , אמנים אורחים , אנשי צוות חיצוניים כגון טכנאיי חוץ, עוזרי הפקה, לצד עלויות שברב המקרים לא נלקחות בחשבון ומונחתות כעובדה כמו עלות השכרת ציוד סאונד ונגינה , גיבויים , הורדות ועוד..

התפקיד של המפיק הוא להציג לכם מראש את כל העלויות האלה ולעזור לכם לתכנן כיצד לעמוד בתקציב שברשותכם במינימום התפשרויות , כמו כן עליו לשמור במהלך הפרוייקט על עמידה במסגרת התקציב ולהתריע במועד מפני חריגה על מנת שתוכלו לבצע החלטה מושכלת כדי שהתהליך לא ייתקע ושלא תגלו באמצע ההקלטות שאתם אמורים פתאום להוציא עוד סכום גדול של כסף ולהתבעס מה שעלול להשפיע על ה"וייב" באולפן ולפגוע בתוצאה..

דיפלומטיה  – אחרון חביב ואולי המשימה החשובה ביותר של המפיק הוא לגרום לכל הנוגעים הפרוייקט לעבוד בהרמוניה אחד עם השני וכמובן לגרום לכל אחד מהם בנפרד להוציא מעצמו את המקסימום לטובת הפרוייקט…

על כן חשוב שהמפיק יהיה בעל אישיות כריזמתית שיודע להניע אנשים ולגרום להם לסמוך עליו, כמו כן עליו להיות איש של אנשים ולדעת להיות דינאמי וגמיש, קשוח במקרים מסויימים ורך ומלטף במקרים אחרים וזאת מכיוון שכל אדם הוא שונה ומגיב אחרת בסיטואציות דומות.

לא מעט פעמים עליו להיות פסיכולוג , מגשר ומפשר , גם בין הדמויות השונות המעורבות בתהליך וגם כדי לחזק ולהעצים את האומן או את חברי ההרכב לגרום להם להשתחרר כשצריך , להתרכז כשצריך ותמיד תמיד , להתעלות על עצמם.


עוד פגישה מתוך רבות, על עתיד הלהקה והאפשרויות העומדות בפניה..

פעמים רבות אני נתקל בחברי הרכב שחילוקי הדעות האישיים בינהם, מאבקי אגו או סתם קצרים במערכת היחסים הבין אישית,  יוצרים חילוקי דעות אומנותיים מדומים , שלא היו קיימים קודם לכן , דרכם הם מתעמתים בעקיפין אחד עם השני כשבעצם הסוגיה כלל אינה מוזיקלית.החיכוכים האלה גורמים פעמים רבות לעיכוב התהליך, ירידת אנרגיות והורגים את ה"וייב" באולפן , דבר שלא מאפשר לאף אחד להביא מעצמו את המקסימום שלו , וברהרבה מקרים, מסיימים את התהליך עם תוצאה שאף אחד לא מרוצה ממנה , רק בגלל מאבקי כח ואגו , שאיבדו שליטה, כי לא הייתה שם דמות חיצונית שתעשה סדר ותרגיע את הרוחות.

דיפלומטיה היא מילת המפתח , כאשר רק מי שנמצא מבחוץ והוא נטול אינטרסים אישיים ורגשיים דוגמת המפיק מסוגל באמת להביא אותה לשולחן ובעזרתה ליצור את ההרמוניה בין האנשים ולתת לכולם תחושה נינוחה ורגועה שכה נחוצה על מנת להפיק את הטוב ביותר באולפן ועל הבמה..

כמובן שלעבודה עם מפיק יתרונות רבים נוספים , אך בחרתי לציין את אלה שלעתי הכי בולטים, חוזרים על עצמם וחשובים , אלה שבלעדיהם קשה מאוד להגיע לתואה הרצויה בזמן הרצוי במסגרת התקציב הרצויה

אז אם שאלתם את עצמכם  למה 99% הלהקות והאומנים המצליחים באמת, הם כאלה שעובדים עם מפיק מוזיקלי, התשובה היא בגוף השאלה .:)

כאמור, לא כל מפיק מוזיקלי מתאים לכל אומן או הרכב וחשוב שתהיה כימיה אישית וחיבור מוזיקלי , אז בחרו לכם את המפיק שהכי מתאים לכם ולכו צרו ביחד את הפרוייקט של חייכם !

בהצלחה!!!!!

כותב המאמר הוא עידו לדרמן, מפיק מוזיקלי ומאמן להצלחה בתחום המוזיקה

mail: idolederman@gmail.com

tel : 050-3203060

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו טיפים ומידע נוסף בחינם ישירות למייל שלכם http://www.facebook.com/idolederman.producer/app_278337155518741

עידו לדרמן
הפקה וייעוץ מוזיקלי


www.idolederman.co.il


050-3203060  'iphone no

fax no'  077-7570673




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב