דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיקרי תיקון 3 לתמא 38 

מאת    [ 16/09/2012 ]

מילים במאמר: 1074   [ נצפה 1841 פעמים ]

עיקרי תיקון 3 לתמ"א 38

מאת: זילברמן, גרומן שות' – משרד עו"ד*

 

תיקון 3 לתמ"א 38 פורסם לאחרונה ברשומות וקיבל תוקף רשמי. מטרת התיקון הינה הגדלת כמות המבנים שיהיה כדאי כלכלית לממש עבורם את התכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38) שאישרה הממשלה בשנת 2005. לצורך הגשמת המטרה מרחיב התיקון את סל הפתרונות התכנוניים שיעודדו את מימוש התוכנית.

על קצה המזלג, נביא בפניכם את עיקרי תיקון 3 לתמ"א 38:

 א.      תוספת זכויות בניה בהיקף של עד 2.5 קומות

תיקון 3 לתמ"א 38 מעניק הגדלת זכויות הבניה מעבר לקבוע בתמ"א 38 המקורית להיקף מרבי של עד 2.5 קומות טיפוסיות (משמע: במסגרת התיקון מעניקה התכנית תוספת של קומה וחצי בנוסף לאפשרות הקיימת לפי תמ"א 38 המקורית). תוספת זו אמורה לשמש תמריץ כלכלי ניכר לחיזוק המבנה ובכך להגדיל את היקף יחידות הדיור שייבנו ואת מעגל הכדאיות הכלכלית לערים רבות שעד כה לא השתלם לבצע בהם פרויקט של תמ"א 38.

 ב.      תחולת תיקון 3 לתמ"א 38 – בכל הארץ

על פי תיקון 3 בוטלה רשימת הערים שבתחילה הוחלט כי לא יזכו לתוספת עד 2.5 קומות אלא יישארו עם תוספת של עד קומה אחת בלבד (כגון: הרצליה, תל אביב, גבעתיים, רמת השרון, הוד השרון, רעננה וכיוצ"ב). על כן, התוספת של עד 2.5 קומות מוענקת בצורה גורפת לכל חלקי הארץ.

יחד עם זאת, נקבע כי תוספת של עד 2.5 קומות יהווה רף בסיס ובמקומות הזקוקים לכך (בעיקר בפריפריה הרחוקה מהמרכז) ניתן שיקול דעת לוועדות התכנון המקומיות לשקול הוספת זכויות נוספות בהתאם לתכנון האורבאני המקומי, לנחיצות הכלכלית ולשיקולים נוספים.

יובהר כי שיקול דעת זה של הוועדה המקומית לתכנון ובניה קיים גם לצורך קביעת זכויות מופחתות של פחות מ- 2.5 קומות במקרים שהדבר יביא להעמסת תשתיות, שירותים שכונתיים וכיוצ"ב כשמנגד תמריץ מופחת של זכויות עדיין יאפשר את מימוש התוכנית.

  ג.       תמריצים מיוחדים נוספים למי שיבצע הריסה ובניה מחדש של בניין

תיקון 2 לתמ"א 38 כבר איפשר הריסה ובניה מחדש של בניין המיועד לחיזוק מכוח תמ"א 38. תיקון 3 לתמ"א 38 מאפשר הקלות רבות נוספות למי שיבחר במסלול של הריסה ובניה מחדש, כגון: חריגה מקו בניין, שילוב זכויות בניה מכוח תמ"א 38 עם זכויות בניה מכוח תכניות אחרות שחלות במקום וטרם מומשו.

כל זאת במטרה לעודד הריסה ובניה מחדש במקום בניית תוספת קומות על הגג הקיים, דבר שלדעת רבים אינו מהווה פתרון אידיאלי אלא מעין "טלאי על טלאי". ברור לכל כי בניה מחדש בסטנדרט הבניה כיום מאפשר גם חיזוק מיטבי של הבניין מבחינה הנדסית, שלא לדבר על הגדלת ערך הדירות החדשות – הן אלה שנבנות לבעלי הדירות הקיימים והן אלה שנבנות מכוח זכויות נוספות שמקנה תיקון 3.

 ד.      יצירת יחידות דיור חדשות בקומה החלקית על הגג

עד כה אפשרה תמ"א 38 הוספת קומה אחת בלבד על הגג ואילו את זכויות הבניה לבניית חדרי יציאה על הגג קיבלו מכוח תכניות גגות מקומיות, ככל שקיימות, בערים השונות (כגון תכנית תא/ג' בתל אביב). תיקון 3 לתמ"א 38 מקנה שיקול דעת לוועדה המקומית לקבוע האם התוספת על הגג תהווה חדר על הגג של היחידה בקומה מתחת (ובכך יהווה הרחבת הדירות הטיפוסיות) או שמא תהווה זו יחידת דיור נפרדת באופן שיזם יכול לתכנן תמהיל דירות מגוון וכן למכור עוד יחידות דיור ובכך תיגדל הכדאיות הכלכלית של הפרויקט.

 ה.      ניוד זכויות למגרש אחר במסגרת תיקון 3 לתמ"א 38

מהניסיון הרב שנלמד עד כה בשנים שחלפו מאז נכנס תמ"א 38 המקורי לתוקף בשנת 2005 התברר כי פעמים רבות לא ניתן לממש תמ"א 38 לנוכח מגבלות שונות כגון: בעיות חניה, גג שנבנה עליו חדר, מגבלות גובה בגין בטיחות טיסה וכיוצ"ב. תיקון מספר 3 לתמ"א 38 כולל בתוכו מנגנון שאמור לפתור בעיה זו כשתנאי מקדמי למימוש המנגנון הוא שהבניין עומד מלכתחילה בקריטריונים של תמ"א 38 ורק נסיבות ומגבלות אחרות אינן מאפשרות את מימוש התוכנית.

על פי המנגנון, ינוידו זכויות הבניה מהבניין שיחוזק אל מגרש אחר שלא בנוי עליו מבנה בפועל ושהוא בתחום אותה רשות. יחד עם זאת, מימוש המנגנון לא כל כך פשוט שכן הוא מצריך עריכת תכנית בניין עיר (תב"ע) חדשה והגשתה לוועדה המקומית לתכנון ובניה, דבר שעשוי לעכב את התהליך כולו גם בבניין שאמור להיות מחוזק וגם במגרש שאליו ינוידו הזכויות.

  ו.       תיקון 3 קובע נוהל ביצוע בקרה הנדסית

לנוכח הגדלת הזכויות המוקנות במסגרת תיקון 3, שמימושן מעמיס בצורה ניכרת על הבניין הקיים, מחייב התיקון הגשת נספח הנדסי המפרט את הפתרון ההנדסי שיבטיח עמידה בדרישות התקן לעמידות המבנה ברעידת אדמה. הנספח יוגש לבחינת מהנדס הוועדה המקומית כתנאי לקידום התהליך ובטרם ייקבע דיון בבקשה להיתר.

  ז.       תיקון 3 אינו מחייב בניית ממ"ד/ממ"ק

תיקון 3 לתמ"א 38 מאפשר לפיקוד העורף לאשר מתן פתרון חלופי במקרה שלא ניתן לבנות ממ"דים (מרחבים מוגנים דירתיים) או ממ"קים (מרחבים מוגנים קומתיים), כך שגם בניין בעל מגבלות (למשל, של קווי בניין) יוכל לבצע חיזוק לפי תמ"א 38 בכפוף למציאת פתרון מיגון אחר ואישור פיקוד העורף.

מילות סיכום

אלה נקודות עיקריות בלבד של התיקון החדש לתמ"א 38 ובכל מקרה מומלץ להיוועץ בטרם מתחילים פרויקט כה מורכב עם מי שעבר את ההליך מתחילתו ועד סופו. משהמחוקק אמר את דברו והעניק פתרונות נוספים לבעיות שהתעוררו בשנים האחרונות בתמ"א 38, נותר רק לקדם פרויקטים מסוג זה הן אצל בעלי הזכויות שצריכים להסכים לביצועו והן אצל הרשויות המקומיות. אלה וגם אלה השכילו להבין בתקופה האחרונה שאין לנו ברירה אחרת אלא להפוך את הקיים לחדש. זאת, משיקולים רבים – כל המומחים מעידים כי רעידת אדמה רצינית עלולה לקרות בכל עת, עתודות הקרקע באזורים רבים (בעיקר במרכז ובערים הגדולות) הולכות ואוזלות, הגדלת היצע הדירות, העלאת ערכי הדירות ועוד. עם הניסיון והלמידה לאורך השנים האחרונות בתחום מצד הרשויות (למרות מספר רשויות שעדיין מערימות קשיים), היזמים והציבור הרחב – העתיד נראה ורוד ואופטימי בתחום ההתחדשות העירונית.

_____________________________________________________________________

 


    • © כל הזכויות שמורות למשרד עו"ד זילברמן, גרומן ושות' ואין לעשות בו שימוש כלשהו ללא קבלת רשותו מראש.

 


    • *משרד זילברמן, גרומן ושות' הינו מהמשרדים הראשונים והמובילים בתחום התמ"א 38 אשר צבר ניסיון ייחודי וממוקד בפרויקטים שונים של תמ"א 38, לרבות בדרך של עיבוי או בדרך של הריסה ובניה מחדש. זילברמן, גרומן ושות' מעורב בכ- 80 פרויקטים של תמ"א 38 ברחבי הארץ, בשלבי התהוות שונים, לרבות בתל-אביב, רמת גן, גבעתיים, רעננה, הרצליה, ראשל"צ, חיפה, ירושלים ועוד.

 


    • יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. על הקורא/משתמש לפנות ולהיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על הקורא/משתמש בלבד.

 

זילברמן, גרומן ושות' הינו ממשרדי עורכי הדין הראשונים והמובילים בתחום התמ"א 38 אשר צבר ניסיון ייחודי וממוקד בפרויקטים שונים של תמ"א 38. משרדנו מעורב בעשרות רבות של פרויקטים של תמ"א 38 ברחבי הארץ, בשלבי התהוות שונים, לרבות פרויקטים בתל-אביב, ירושלים, רמת גן, גבעתיים, הרצליה, פתח תקווה, ראשון לציון, רעננה, חיפה, אור יהודה, בת-ים ועוד. ליצירת קשר: 03-6888223 או מייל: href="mailto:office@saglaw.co.iloffice@saglaw.co.il">">office@saglaw.co.il. למידע נוסף: www.saglaw.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב