דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוטם הכרמל - טיול ואגדה 

מאת    [ 13/09/2012 ]

מילים במאמר: 416   [ נצפה 5153 פעמים ]

בנקודה הכי דרומית בכרמל תגלו מבצר מרשים מאד אשר בו תיאטרון רומי עתיק ובריכות לרחצה מקושטות ציורי פסיפס. מני נחמן יצא לטייל במבצר שוני וחזר עם אגדה קטנה.

בקצה הדרומי ביותר בכרמל, זו המכונה במפות חוטם הכרמל, נמצא מבצר משוחזר שנבנה בתקופת הרומאים. המבנה, המכונה מבצר שוני, נבנה למטרות הגנה על מקורות המים שהפרו את קיסריה, וכן היווה מקור שליטה על מערכת מים משוכללת אשר כללה תעלות ומנהרות תת קרקעיות (פרויקט מי-קדם) ואמת המים המפוארת (האקוודוט). השרידים מצויים גם כיום.

בחפירות הארכיאולוגיות שבוצעו במבצר נמצא תיאטרון רומי מרשים ובריכות רחצה עם רצפות פסיפס משובצות ומעוטרות בציורים של חגיגות מים ופוריות. כשעזבו הרומאים את האיזור, השתמשו הביזנטים במקום כבית בד לייצור ולאחסון שמן זית. אחריהם, הגיעו הצלבנים אשר בנו וטיפחו את המבצר מחדש ואף העניקו לו את השם קסל סנטה מריה, על שם אימו של ישו.

תקופה קצרה לאחר מכן כבשו הטורקים את ישראל. לפני כ-200 שנה בנו הטורקים על גבי המבצר הצלבני את המבנה הקיים.‎ כיום אחראים על המבצר אנשי קקל והם מפעילים מופעי מוזיקה בתיאטרון העתיק ובגינה אף הציבו מוזיאון פסלים. בלילה מואר המבצר באור לפידים, ולאורם המרצד נראים הפסלים כמעט כחיים.

מכשפות במבצר שוני - סיפור אגדה

לפני שנים רבות נבנה ארמון יפה בראש הגבעה על ידי מלך ששלט באיזור. מסביב לארמון, ניטעו גנים ונחפרו בורות מים הניתן לראותם גם כיום. לאחר מספר שנים, התפרקה הממלכה והארמון נינטש ושלוש מכשפות זקנות עברו להתגורר בו.
 
בלילה היו נאספות שלושת המכשפות סביב הסיר ובוחשות תערובות קסם שלקחו מספר כשפים גדול וישן שהיה להן. למחייתן המכשפות רקחו חתיכות זהב ובכך משלמות לאיכרים מהכפר הסמוך עבור מזון.

אחד מנערי הכפר היה שון, בחור שבלט בצעירותו ומשקפיים לאפו. שוני, היה כינוי שקיבל מאימו, וכדרכם של נערים היו מלגלגלים על כינוי זה ומחקים את קריאתה של אימו. הרצון להוכיח לחבורה את אומץ ליבו ניקר בו, חיכה ללילה החשוך ויצא מהכפר באפלה וצעד אל עבר מבצר המכשפות. על מנת לעבור את החומה הוא טיפס על עץ השקמה שהיה קרוב לחומה וקפץ פנימה.

בשקט פסע שון בחצר הפנימית ומצא שם את הסיר עם שארית של נוזל סמיך ומצחין מעל המדורה שדעכה. ספר הקסמים הגדול היה מונח על אבן. כהוכחה לאומץ ליבו מיהר לקחת את הספר וטיפס עימו החוצה. מאחר והיה חשוך והספר שלקח היה כבד, הוא מעד ונפל לתוך אחד מבורות המבצר.

בבוקר, נודע למכשפות על הגניבה והן רתחו מזעם . קולותיהן החורקים מלמלו קללות איומות, עננים שחורים יצאו מפיותיהן והחשיכו את היום וקולות הרעמים הפחידו את החיות אשר מיהרו למצוא להן מקום מיסתור ביער.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב