דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיולים מתחת לאף 

מאת    [ 11/09/2012 ]

מילים במאמר: 909   [ נצפה 2048 פעמים ]

בני עטרות (וילהלמה)
על המושבות הגרמניות בוודאי ששמענו-בירושלים, בחיפה, שרונה בת"א ובית לחם הגלילית
אבל כאן? קרוב אלינו?, המושבה וילהלמה נוסדה ע"י הגרמנים הטמפלרים, לאחר שגורשו ע"י הבריטים מארץ ישראל נותרו מושבותיהם בידי הצבא הבריטי,  במלחמת העצמאות נכבש היישוב ע"י הפל"מח והמושבה הפכה למושב עובדים, במקום נותרו הבתים המפוארים של אותם טמפלרים שאת סיפורם המרתק ניתן  לקרוא בשלטים המוצבים ליד הבתים הישנים.
מומלץ גם לבקר ביקב המקומי ובמרתף היינות הטמפלרי, בימי שישי עורכים במקום ארוחות וטעימות יין.

רמלה
השם רמלה לא תמיד מצלצל לנו בנימה חיובית ואם כבר משהו טוב אז שוק רמלה..., אבל לרמלה יש להציע הרבה יותר משוק, לעיר רמלה היסטוריה מרתקת ומפוארת, רמלה היא אחת הערים הבודדות המעורבות בארץ, היוצרת פסיפס תרבותי של ישן וחדש. מומלץ לבקר במערת הקשתות- כן, זו של חסמבה... ולשוט בסירות המשוטים שבמקום, מבריכת הקשתות נמשיך אל המגדל הלבן שנבנה בשנת 1318 ע"י הסולטן הממלוכי שבנה את העיר רמלה מחדש, לאחר שנחרבה ברעידת אדמה, המגדל מתנשא לגובה 30 מ' ואל מרפסת התצפית בקומה העליונה מובילות מדרגות לולייניות,( מי מצליח לספור?), הנוף היפיפייה שמתגלה עוצר נשימה-אולי בגלל  המאמץ שבעלייה...
מהמגדל הלבן נמשיך לשתי כנסיות מרשימות-הכנסייה הפרנציסקנית והכנסייה היוונית אורתודוקסית.
האגדה מספרת שכשהגיע  נפוליאון  להתארח באכסניית הכנסייה הפרנציסקנית, נבהל מקולו של המואזין שהעירו משנתו לפנות בוקר, שלף את אקדחו וירה במואזין שנפל מראש צריח המסגד הסמוך. לפני שנמשיך לשוק נבקר במסגד הגדול שהוקם במאה ה-12 על חורבותיה של כנסייה צלבנית, המבנה הצלבני המרשים הוא המבנה הגדול ביותר שנותר מהתקופה הצלבנית.
ועכשיו לשוק לקנח בסנדוויץ' תוניסאי ולימונדה קרירה.

מזכרת בתיה
פינת חמד מפתיעה נחבאת במרכז מזכרת בתיה, היישוב שהחל את דרכו כמושבה בשנת 1883 והיה ליישוב הראשון שנתמך ע"י הברון רוטשילד, משמר את אופייה של המושבה, סיור ברחוב המייסדים כמוהו מסע בזמן לתקופת העליות הראשונות לפני 130 שנה. עם הקמתו נקרא היישוב עקרון, אבל עם הירתמותו של רוטשילד לסייע למושבה הוחלף שמו למזכרת בתיה ע"ש אמו של הברון. בכניסה למושבה מוצב משוריין, זכר ללוחמי השיירות לירושלים במלחמת העצמאות שעברו דרך מזכרת בתיה ובילו כאן את הלילה לפני הכניסה לשער הגיא המאיים.
במרכז המושבה מתנוסס הפעמון, תפקיד חשוב מילא הפעמון בחיי המושבה: קרא לחליבה, לתפילה וכמובן לאזעקה בשעת חירום. מומלץ לבקר במוזיאון המושבה, הבניין בו שוכן המוזיאון, הוא אחד מששת הבתים הראשונים שהוקמו במושבה  ונועד לשמש משרד לפקידי הברון. המוזיאון מציג את הווי החיים של המושבה בתיעוד, במוצגים ובחזיון אור קולי.  בהמשך נמצאת הבאר הראשונה של המושבה, הייתה זו באר אנטיליה, בעומק 30 מ' , המופעלת על ידי גלגל רתום לסוס או לגמל. הבאר שוחזרה ומופעלת ע"י המוזיאון. לאורך רחב המייסדים בתי האיכרים וחצרותיהם, חלקם משמשים היום כבתי קפה וגלריות, בהמשך ברחוב רוטשילד נמצא בית הכנסת הגדול המרשים, צורתו החיצונית מזכירה מצודה אירופאית, עם צריחים וגגות  משופעים, לעומת זאת, בחזית הבניין משולבים קישוטים מהמסורת היהודית: המנורה, לוחות הברית וחנוכייה על הגג.

רחוב ביאליק בתל אביב
בסמוך למשולש הרחובות הסואן והשוקק אדם-אלנבי, קינג ג'ורג' ושינקין נחבא רחוב קטן ושקט שבתיו מספרים פרק בסיפורה של העיר תל אביב בשנותיה הראשונות.
בפינת הרחובות ביאליק טשרניחובסקי נמצא בית קפה מיתולוגי, קפה רצקי, שמאז שנבנה בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת והחליף מספר בעלים, היווה מקום למפגש של משוררים, סופרים ואנשי הבוהמה של תל אביב , קפה רצקי, אירח בקביעות את ביאליק, טשרניחובסקי, שלונסקי, אלתרמן, לאה גולדברג, מסקין, ברטונוב, זמורה, ראובן, ארוך ועוד רבים אחרים.
בהמשך הרחוב נמצא בית ראובן ע"ש האמן ראובן רובין שבחר להתגורר כאן בשל הקרבה לביתו של ידידו ביאליק, רובין מסר את ביתו לעירייה וכאן נפתח מוזיאון ציוריו. מספר פסיעות מבית ראובן נמצא ביתו של המשורר הלאומי ח.נ. ביאליק, בית ביאליק המשמש היום כמוזיאון ובו ציורים ופסלים של המשורר הלאומי, שנעשו בידי מיטב האמנים בארץ, חפציו האישיים, כתבי יד של שיריו וארון גדוש במכתבי ילדים שקיבל משך שנים, הבניין המרשים והחצר הגדולה נבנה בשנת 1926 וכבר לפני סיום בנייתו נקרא הרחוב ע"ש המשורר, ביאליק היה גם דמות בולטת בחיי בחברה התל אביבית. במסגרת זו, אירח ביאליק בביתו אורחים רבים מן השורה. בסמוך לבית ביאליק ישנה כיכר גדולה ומזרקת מים שבעבר הלא רחוק היה סביבה פסיפס מרשים  של האומן נחום גוטמן, הפסיפס הועבר לכלבו שלום. מצפון לכיכר מספר בתים מרשימים על האחד מתנוסס סימלה של עירית ת"א, כאן שכן מבנה העירייה במשך כארבעים שנים עד להעברתו לכיכר מלכי ישראל/רבין, הבניין שנבנה בשנות ה-20 כמלון החליף את ייעודו מספר פעמים, כיום נמצא כאן ארכיון ומוזיאון לתולדות ת"א.
מצדו של בית העירייה הישן, מדרגות היורדות אל רחוב טשרניחובסקי ובהמשכו גן עירוני גדול ומרשים שנקרא ע"ש מנהיג העיר- מאיר דיזנגוף, הגן גדול ומרשים בו בריכת מים גדולה  עם פרחי הנופר המרשימים, שדרת עצי פיקוס עתיקים מפארים את הגן ובצידה המערבי בית קפה-ממש כמו באירופה...

 

בית עלמין טרומפלדור
סיור בבית עלמין??, בוודאי שואלים אתם, סיורים בביתי עלמין ישנים הפכו לסיורים שכיחים ומבוקשים, בדומה לקברי צדיקים בגליל, גם ביתי העלמין מתקופות העליות הראשונות מספרים לנו את סיפורם של החלוצים והמתיישבים הראשונים, סיור בבית עלמין טרומפלדור מספר את סיפורה של העיר העברית הראשונה תל אביב, בבית העלמין קבורים מראשוני הציונות, משוררים, סופרים, אמנים, מייסדי העיר וראשיה, רבנים וחילונים, שרי ממשלה ואפילו ראש ממשלה אחד. בית העלמין שנבנה מחוץ לשכונותיה הראשונות של העיר הי שם בחולות, כלוא בין בנינים וגורדי שחקים, הנה מקצת מרשימת הידוענים שנחים כאן על משכבם: משה שרת, מנחם שינקין, מקס ברנר, חיים ארלוזורוב, מאיר דיזנגוף, חיים נחמן ביאליק, אחד העם, טשרניחובסקי, משפחת רוקח, משפחת שלוש, משפחת קראוזה, מרדכי נמיר, שושנה דמרי, ראובן רובין, נחום גוטמן, אפרים קישון ועוד ועוד רבים וטובים שאת שמות הרחובות שעל שמם אנו מכירים אך לפעמים סיפורם האישי נשכח.

 

עד כאן קצרצרים, כמובן שקצרה היריעה מלתאר רעיונות נוספים ורבים של אתרים וטיולים שאליהם ניתן להגיע לשעות מספר, ליהנות מאווירה שונה ולהתאוורר מחום הקיץ.

 

 

לטייל זה כייף אמיתי, אך טיול עם מדריך מרתק יותר ומתבל את הטיול.
בקרוב יחלו סיורים מודרכים ללא תשלום . היכנסו לדף הפייסבוק של אל הטבע לפרטים והרשמה.


בקרו אותנו באתר אל הטבע


הפייסבוק שלנו




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב