דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לבחור את השיטה הנכונה בלימודי אנגלית? 

מאת    [ 10/09/2012 ]

מילים במאמר: 816   [ נצפה 2724 פעמים ]

תלמיד אנגלית יקר!

מה לפי דעתך יקרה אם תנסה לבנות בית ללא כל תרשים או תכנון? מה יקרה אם התרשים והתכנון יהיו לא נכונים ולא מדוייקים? מה יקרה אם חומרי הבנייה שלך יהיו עלובים? סביר להניח שתקבל תוצאה עלובה, אם בכלל. מאוד קל לראות את זה כשמדברים על משהו מוחשי כמו בניית בית. אך בלימודי אנגלית – החוקים הם אותם חוקים.

מי שלומד ללא שיטה או בעזרת שיטה גרועה – "אוכל אותה" בגדול בסופו של דבר כי הוא לא מגיע לתוצאה הרצויה.

קיימות אינספור שיטות גרועות ורק שיטות מועטות שהן נכונות, כלומר, מביאות לתוצאות. והאמת היא – שרוב האנשים פשוט לא לומדים אנגלית בצורה נכונה. זה מסביר את התופעה של: "אני מנסה ללמוד כבר 20 שנה ועדיין קשה לי לדבר".

השיטות הגרועות - הן בדרך כלל השיטות השיווקיות יותר. הרבה יותר אנשים יגיבו למודעה שמבטיחה "אנגלית שוטפת תוך חודשיים" מאשר למודעה שאומרת: "אנגלית מדוברת תוך 3 שנים, בתנאי שתשקיע הרבה זמן ומאמץ". אבל המודעה השניה היא, כמובן, הרבה יותר קרובה לאמת.

אנשים עושים אינספר טעויות בגישה שלהם ללימוד אנגלית. זה קורה בגלל חוסר ידע בכל התחום הזה שנקרא "לימוד שפות".

לדוגמה, אדון א' חושב שמכך שהוא יקפיד לקרוא עיתון באנגלית קלה, הוא יום אחד יתחיל לדבר. מסיבה "מוזרה" כלשהי, זה לא קורה. זה לא קורה כי השלב שמקדים את הדיבור הוא האזנה מרובה לאנגלית ולא קריאה. קריאה תורמת ובונה אוצר מילים, אך האזנה גורמת לאדם לדבר. במילים אחרות, השיטה של אדון א' לא נכונה, כי בעזרתה הוא לא משיג את מטרתו.

דוגמה נוספת. גברת ב', כמעט בלי שום בסיס באנגלית, מחליטה שהדבר הנכון לעשות עבור האנגלית שלה היא לצפות בסרטים ללא תרגום, כי "היא שמעה שזה עוזר". היא מתחילה לעשות זאת אך מתייאשת וכעבור חצי שעה הולכת לישון. היא לעולם לא חוזרת ללימוד אנגלית ומחליטה שזה בוודאי "לא בשבילה" או שאין לה "כשרון לשפות". היא "שכחה" פרט מאוד "קטן" – שכדי להבין סרטים אתה חייב אוצר מילים של 5000 – 6000 מילים, בו בזמן שבאוצר מילים שלה היו 50 מילים בלבד!כלומר, הגברת שלנו השתמשה בשיטה עלובה במובן שהיא (השיטה) פשוט לא התאימה למצב שלה.

עוד דוגמה. אדון ג' סיים בגרות באנגלית לפני 20 שנה , לא עסק באנגלית מאז, וכיום הוא מחליט שהוא רוצה ללמוד "לדבר". הוא לוקח מורה פרטי שמלמד אותו "לדבר". כעבור 30 שיעורים אדון ג' עדיין לא מסוגל לקשר 2 מילים ביחד באופן נכון ומחליט שהוא "זקן מדי". הוא "שכח" שיכולת הדיבור מבוססת על אוצר מילים נרחב ו"תקופת שתיקה" ארוכה שבמהלכה אדם רק קורא ומאזין לאנגלית –בכמויות מטורפות! כלומר, השיטה של אדון ג' – גרועה מאוד.

אפשר להשקיע שנים על גבי שנים בשיטות לימוד שגויות, ולהגיע לתוצאות מועטות מאוד ולא מספקות. אני מכיר הרבה מאוד אנשים כאלה. לכן, מי שרוצה ללמוד אנגלית צריך קודם כל לבחור את השיטה.

להלן מספר מאפיינים של השיטות הנכונות ללימוד אנגלית:

1. הן בנויות באופן הדרגתי, שלב אחר שלב.

בכל שלב יש מספר משימות שאדם צריך לבצע והוא לא יכול לעלות לשלב מתקדם יותר מבלי שביצע והפגין הבנה בשלבים נמוכים יותר.

 

2. הן עוסקות בדקדוק אנגלי באופן מעניין ומרתק ומקשרות את הדקדוק לחיים. העיסוק בדקדוק צריך לבוא רק אחרי חשיפה נרחבת מאוד לשפה שבמהלכה האדם "סופג" את השפה, כתובה ומושמעת, ו"קולט" המון דקדוק "על הדרך". נתקלתי בתלמידים רבים מדי במערכת החינוך, שלומדים המון דקדוק עוד לפני שקיבלו חשיפה מספקת לאנגלית - וזה כמובן פוגע בהצלחה שלהם באנגלית באופן כללי.

 

3. הן שמות דגש על הבנת מילים, השימוש במילון והרחבה מתמדת של אוצר מילים.

הביטויים כמו: "תבין מההקשר", "נחש מה אומרת המילה", לא נורא שלא הבנת - תתקדם הלאה" - כאשר משתמשים בהם יותר מדי - הם סממנים של שיטות עלובות שכדאי להתרחק מהן. זה לא אומר שאסור בשום אופן להבין מההקשר. אבל השיטה הנכונה חייבת לכלול לימוד מובנה של אוצר מילים ובקרה שהתלמיד אכן זוכר את המילים שלמד. אוצר מילים הוא השלד של ידיעת השפה ובלימוד אנגלית צריך לתת חשובות עליונה להרחבה מתמדת של אוצר מילים!

 

 4. לשיטות שעובדות יש תוצאות מוכחות. תבקש לשוחח עם מישהו שלמד לפי השיטה. תשאל אותו האם הוא מסוגל לנהל שיחה בחופשיות עם אדם בעל שפת אם אנגלית והקשב לתגובתו. אם תזהה גמגומים ותרוצים – תתרחק.

 

 5. הן מדגישות את הערך של התמדה ועבודה קשה ולא מבטיחות לך ש"תדבר באנגלית ברמה של שפת אם תוך שבועיים".

 

 6. הן מלמדות אותך איך ללמוד אנגלית באופן עצמאי, כי אף מורה לא יישב איתך 3000 שעות. רק אתה יכול לעשות זאת – ואתה צריך לדעת איך לעשות זאת נכון באופן עצמאי. זה כולל עבודה עצמאית מתמדת עם קבצי שמע, ספרים, ספרי שמע, סרטים ומקורות אחרים, כאשר אתה יודע מה בדיוק אתה צריך לעשות ואיך בדיוק עליך להשתמש בכל אחד מהמקורות הללו.

 

7. השיטה הנכונה צריכה להביא אותך למצב שבו אתה מסוגל לחשוב באנגלית. אתה לא תוכל לדבר באופן חופשי אם תצטרך לתרגם כל מחשבה מעברית לאנגלית בראש. כשאתה מדבר עם תלמידי השיטה – תשאל אותם האם הם מסוגלים לעשות זאת – לפחות באופן חלקי. זהו הסממן של השיטה הנכונה.

 

אני מקווה שהחומר הזה יועיל לך בלימודיך.

ניתן למצוא הרבה יותר מידע על הנושאים הללו באתר שלי.

ההתמדה מובילה להצלחה!

אריק רוזני מאמן אישי ללימוד עצמי של אנגלית www.english-upgrade.com 050-8258755




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב