דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בין משבר כלכלי לחזרתו של הפאשיזם. 

מאת    [ 10/09/2012 ]

מילים במאמר: 489   [ נצפה 1879 פעמים ]

בין משבר כלכלי לחזרתו של הפאשיזם

ייתכן והיה זה מוקדם מדי להספיד את הפאשיזם כאידיאולוגיה פוליטית. ייתכן אף כי היה צורך רק במשבר כלכלי חריף ועמוק אחד, בכדי לחזות בחזרתו של אותו הפאשיזם במתכונתו החדשה.

כוונתי היא למה שמתרחש בימים אלו ביוון, הסובלת ממשבר כלכלי אדיר, שמאיים על כלכלת המדינה כולה, והוביל את אזרחי יוון לאמץ תכנית צנע קשה וכואבת, תוך מספר מערכות בחירות תכופות ובלתי מוכרעות בעת האחרונה.

אחת התוצאות של אותן בחירות, היא עלייתה המטאורית של מפלגת "השחר המוזהב". תנועה פוליטית פאשיסטית שקמה מתוך המשבר הכלכלי, וחרטה על דגלה שני עקרונות עיקריים: שנאת זרים ואלימות ברוטאלית.

מפלגה זו, מחזיקה כיום ב-18 מקומות מתוך 300 בפרלמנט היווני, והיא ממשיכה להתחזק ולצבור תומכים רבים ככל שחולף הזמן. לכאורה, יש מי שיאמר כי כמות המושבים הזו היא זניחה. ואולם המגמה שתנועה זו מובילה, יחד עם התמיכה הגוברת בה, מסוכנים ומדאיגים הרבה יותר מאשר נתון יבש של מספר מקומות בפרלמנט.

לאחרונה, יצאה המפלגה בכמה מהלכים אלימים וקיצוניים של תקיפת זרים, חבלה בעסקיהם, אלימות כלפי יוונים המסייעים לזרים או מגוננים עליהם, ואף פגיעה באישי ציבור יווניים המביעים דעות מנוגדות לאלו של המפלגה, תוך כדי שידורי אקטואליה וחדשות בשידור חי בטלוויזיה היוונית.

במקביל, קיימה התנועה אירוע של סיוע בחלוקת מזון לנזקקים. אותם נזקקים נדרשו כמובן להזדהות באמצעות מסמכים שהם אכן יוונים וותיקים ושאינם מהגרים, וכן להצהיר כי הם תומכים במטרותיה ורעיונותיה של התנועה.

"השחר המוזהב", שמנצלת לטובתה את תכנית הצנע הקשה שעוברת יוון בתקופה זו, מצליחה לאחד תחת הרעיון של "יוון ליוונים" תומכים רבים. אותם תומכים מאסו בחוסר היציבות של הפוליטיקה הישנה תחת המשבר הכלכלי, וכעת הם תומכים בהיפרדות מגוש האירו, ובמתן העדפה ברורה ל"יוונים אמיתיים" בכל תחומי החיים. המפלגה הלאומנית הקיצונית לא בוחלת בשום אמצעי על-מנת להשיג מטרה זו.

כיאה למפלגה פאשיסטית, לא שוכחים ראשי "השחר המוזהב" גם להוסיף לשנאת הזרים את האנטישמיות, המתאימה כמובן למצע של התנועה. וכך, תוך כדי הכחשת השואה, סימנה התנועה את עצמה כמפלגה הניאו-נאצית היוונית, החותמת הסופית לרדיקליות הפאשיסטית.

שוב אנו רואים כמה מסוכנת ומכוערת היא שנאת זרים. כמה איומה התופעה של האשמת האחר והשונה בצרות היום-יום של כלל הציבור. ובעיקר, כמה מהר מחלחל ומתפשט המסר שיש להיפטר מכל המהגרים, שכן הם המקור לכל הקושי והמחסור.

התפיסה כי משבר כלכלי ואבטלה רבה, יחד עם חוסר יציבות פוליטית, יכולים להוביל לבחירה ברעיונות קיצוניים, היא ידועה ומוכרת מן ההיסטוריה. לצערנו, התיאוריה הזו הוכחה שוב כנכונה במקרה היווני הנוכחי. המשבר הכלכלי החריף דחק יוונים רבים אל זרועותיה של המפלגה היחידה שמציעה "אלטרנטיבה אמיתית" למצב הקיים. וכך, תוך כדי פיזור הצהרות והבטחות לשינוי המציאות של יוון, והחזרתם של המדינה והכלכלה לידיהם של "יוונים בלבד", עלתה וצמחה התנועה שיותר מכל מאפיינים אותה שנאת האחר והשונה, אלימות ברוטאלית, פאשיזם ואנטישמיות.

עלינו לקוות כי רעיונות העיוועים של תנועה זו, ייעצרו ויישארו רק ביוון. שכן אם מפלגות נוספות במדינות המצויות במשבר כלכלי חמור (כמו ספרד ואיטליה למשל) יאמצו את רעיונותיה ודרכה של מפלגת "השחר המוזהב", אנו עלולים חלילה לחזות שוב בגל פאשיסטי רדיקלי השוטף את אירופה, פחות מ-70 שנה לאחר סיומו של גל הפאשיזם הקודם, שפצעיו עדיין לא הגלידו לגמרי, למרות חלוף הזמן.

צפריר זוהר


סטודנט למדעי-המדינה ויחב"ל


הרצליה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב