דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השפעת DHA על אקזמה אטופית (אסטמה של העור) 

מאת    [ 10/09/2012 ]

מילים במאמר: 696   [ נצפה 1952 פעמים ]

לראשונה נערך מחקר קליני רנדומאלי בסמיות כפולה (Double blind) הבודק את ההשפעה של DHA על אקזמה אטופית הנקראת גם אסטמה של העור (Atopic dermatitis/eczema). המחקר התבצע על ידי המרכז לדרמטולוגיה ולאלרגיה בשיתוף עם המחלקה לדיאגנוסטיקה מולקולארית בגרמניה והינו מחקר יסודי ומקיף אשר בדק מספר רב של אנשים הסובלים מאסטמה של העור ומצא כי DHA גורם באופן ישיר להורדה משמעותי בפרמטרים האימונולוגיים והקליניים המאפיינים את המחלה. כלומר, מחקר זה הוכיח באופן חד משמעי כי נטילה יומית של DHA למשך שמונה שבועות בלבד גורמת להטבה ניכרת בחולים הסובלים מאסטמה של העור.

אקזמה אטופית הינה מחלת עור כרונית המתפרצת בהתקפים חוזרים ונשנים כתוצאה מעלייה בנוגדן IgE העולה כתגובה לאלרגנים סביבתיים נפוצים. התסמינים כוללים עור יבש, מגורה, גרד ופציעות כתוצאה מגרד נשנה. החולים סובלים מאוד בשל הגרד אשר יכול להפוך לפצע מוגלתי ומזוהם כמו גם מהמטרד הנובע מהפאן האסטטי. למרות שהמחלה הינה בעיקרה על רקע גנטי, ישנם פקטורים רבים התלויים בסגנון החיים אשר יכולים להשפיע גם הם באופן ניכר על התפרצותה. כיום ידוע כי אחת הסיבות המובילות לעלייה המתמדת בשכיחות המחלה בקרב האוכלוסייה המערבית הינה הרגלי תזונה לקויים. הרגלים אלו מאופיינים בצריכה מוגברת של חומצות שומן ובשינוי היחס של חומצות השומן הרוויות אומגה3/אומגה6 (n-6/n-3). אומגה 3 כמו גם אומגה 6 מהוות פרקורסורים (חומרי בסיס) ליצירת Eicosanoids. בניגוד לאומגה 3, הצריכה של אומגה 6 גורמת להעדפה בייצור של Eicosanoids מסוג חומצה ארכידונית ((Arachidonic acid =AA. חומצה זו תחילה נכנסת לממברנת התא (עוברת אינקורפורציה), אך לאחר שחרורה היא הופכת ל-PGE2 אשר ידוע כמעודד תגובה אלרגית (גורם לעליה של אינטרפרון-γ). מכאן שצריכה מוגברת של אומגה 6, הבאה על חשבון אומגה 3, מעודדת מחלות אטופיות כגון אסטמה של העור.

במחקר חדשני זה גויסו ארבעים וארבעה חולים בגילאים שבין 18-40 הסובלים מאקזמה אטופית וחולקו בצורה רנדומאלית לשתי קבוצות. למשך 8 שבועות 21 אנשים בקבוצה הניסוי נטלו קפסולות המכילות 5.4 גרם DHA, בעוד 23 אנשים, שהיוו את קבוצת הביקורת, קיבלו קפסולות ובהם acids capric and caprylic, חומצת שומן רוויה שאינה מכילה DHA. המשתתפים נבדקו בתחילת הניסוי (base line) ונבדקו שוב כעבור 4, 8 ו-20 שבועות. בכל פעם נמדדו ארבעה פרמטרים שונים: (1 פקטור המודד את חומרת האסטמה של העור (SCORAD) , 2) ייצור ה IgE, 3) אקטיבציה של מערכת החיסון (מונוציטים ותאי (B, ו- 4) חומצות השומן בפלאסמה.

תוצאות:

1)      בתחילת הניסוי (Base line) הרכב חומצות השומן היה כמעט זהה בשתי הקבוצות

2)       הקבוצה שנטלה DHA הראתה עלייה משמעותית באומגה 3 (18.8±5.9%) לעומת הקבוצה שלא לקחה DHA (9.5±3.8% P=0.0001).

3)      היחס אומגה6/אומגה3 היה הרבה יותר נמוך בקבוצה שלקחה DHA (0.9±0.3) לעומת קבוצת הביקורת (1.6±0.5; P=0.0001). כלומר , בקבוצה שנטלה DHA היה יותר אומגה 3 הבא על חשבון אומגה 6.

4)       הקבוצה שטופלה ב-DHA הראתה עלייה ניכרת של DHA בפלאסמה וירידה בחומצה ארכידונית.

5)      כעבור 8 שבועות בלבד נצפתה ירידה משמעותי של 18% במדד חומרת האטופיק דארמטיטיס בקבוצה שטופלה ב- DHA.

6)      רמות ה-IgE  ירדו באופן משמעותי מהשבוע הראשון ((44.2±38.3 pg mL-1 h-1 לשבוע השמיני ((15.2±12.9 pg mL-1 h-1כתלות בנטילת DHA.

7)      תוספת של DHA הראתה גם שינוי ניכר באקטיבציה (שפעול) של מערכת החיסון:
מונוציטים
(CD14+) ותאיB  ((CD19+.

בנוסף נמצאו גם תוצאות המראות השפעה חיובית על הרכב הליפידים בדם:

8)      הקבוצה המטופלת בDHA- הראתה ירידה בטריגליצרידים  (-13.1±23.9 mg dL-1) זאת לעומת עלייה בקבוצת הביקורת (+12.0±37.1 mg dL-1)

9)      נטילת DHA הביאה לעלייה ב- HDL (כולסטרול טוב) (+3.9±8.9 mg dL-1; P=0.046) לעומת הביקורת שהראתה ירידה בערכים של HDL (-4.0±5.1 mg dL-1; P=0.002)

לסיכום: בניגוד למחקרים בו נבדקה השפעתה של אומגה 6 ולא נמצאה הטבה בחומרת האקזמה האטופית. הנתונים ממחקר זה מראים באופן חד משמעי כי לאחר שמונה שבועות בלבד של נטילת DHA ישנו שיפור משמעותי בחולים הסובלים מהמחלה, זאת בהשוואה לקבוצת החולים שלא נטלו DHA. מעבר לתסמינים הקליניים שנבדקו, נמצאה קורלציה (התאמה) מוחלטת גם לפרמטרים האימונולוגים שנמדדו, אשר יחד מאששים את הסברה כי ל-DHA היכולת להקל באופן ניכר על הסובלים מאסטמה של העורומכאן שDHA- יכול להוות טיפול אפשרי לחולים אלו- כפי שנכתב במאמר:

“Our clinical results imply that dietary DHA may be beneficial in supporting the standard treatment of atopic eczema. “

Docosahexaenoic acid (DHA) supplementation in Atopic Eczema: a randomized, double-blind, controlled trial.C. Koch, S. Do¨lle, M. Metzger, C. Rasche, H. Jungclas, R. Ru¨hl, H. Renz and M. WormBritish Journal of Dermatology.   2008. Volume 158, Issue 4, pp 786-792 

pure n




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב