דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאבי ראש וטיפול באמצעות שיאצו 

מאת    [ 21/01/2008 ]

מילים במאמר: 4805   [ נצפה 11115 פעמים ]

טיפול בשיאצו בכאבי ראש: גישה מערבית וסינית
כותבות המאמר:
רעות יוסף - מורה ליוגה ומטפלת ברפואה סינית, שיאצו וטווינה
אפרת קרני-ניר - מטפלת ברפואה סינית, שיאצו וטווינה

מבוא

כאבי ראש נמנים עם הבעיות הרפואיות הרווחות ביותר. יש אנשים הסובלים מהם לעיתים קרובות ואילו אנשים אחרים כמעט שאינם מכירים אותם. כאבי ראש כרוניים או חוזרים ונשנים עלולים להיות מכאיבים ומעיקים, דבר המוריד מאיכות חייו של האדם ומפריע ב חיי היומיום (עלול להביא להעדרויות מעבודה, שינה לא איכותית, עיפות, עצבנות וכדומה). רק לעיתים נדירות כאבי הראש יעידו על מצב בריאותי חמור ועם זאת, תמיד חשוב לערוך בירור רפואי על מנת לשלול גורמי סיכון.

עבודת זו, תציג את גישת הרפואה המערבית והסינית לכאבי ראש קרי, תבחין בין כאבי ראש ראשוניים למשניים, תפרט את הסימנים לכאבי ראש מסוכנים ולא מסוכנים מבחינה בריאותית, את הגורמים הנפוצים לכאבי ראש ואת הטיפול המערבי, שבעיקרו מבוסס על טיפול תרופתי. בהמשך יתוארו האתיולוגיות, האבחנה המבדלת והטיפולים שמציעה הרפואה הסינית לכאבי ראש, עליהם מתבסס גם השיאצו.

אנשים רבים סובלים מכאבי ראש כרוניים במשך שנים, מתרגלים ולעיתים מתמכרים לאותן תרופות עד הרגע בו אינם יכולים להמשיך במינון גבוה של תרופות אלו מסיבות שונות (כגון הריון) או שהתרופות כבר אינן מספיקות על מנת לשכך את כאב הראש לגמרי ולפעמים מלכתחילה אינן עוזרות. אנשים אלו עשויים לחפש טיפול משלים לפתרון בעית כאבי הראש. חלקם יפנו למטפלים ברפואה סינית או שיאצו. לרפואה הסינית אבחנה מבדלת ענפה לכאבי ראש ולכן "מיגרנה" יכולה להשתייך לכמה סינדרומים שונים ומכאן, גם לטיפולים שונים. זו הסיבה, לפי נקודת המבט הסינית, שכדורים נוגדי מיגרנה לא יעזרו בהכרח לכל האנשים שהוגדרו כסובלים ממיגרנה, אלא רק לאלו שסובלים מסינדרום של מיגרנה העולה בקנה אחד עם האנרגטיקה (מחמם, מקרר) והפעולה שהכדור עושה (לדוגמא: מניע דם, פותח סטגנציה וכדומה). בעבודה זו ביקשנו לבדוק את השפעת הטיפול בשיאצו על כאבי ראש מסוגים שונים, על פי אבחנה מבדלת סינית, דרך תישאולים וסדרות טיפולי שיאצו, המתועדים בגוף העבודה, שערכנו לחמש מטופלות שונות.


רפואה מערבית
כאב ראש הנו אחת התלונות השכיחות שבגינן פונים חולים לייעוץ רפואי.
ישנן מאות סיבות לכאב ראש, ברוב המקרים מדובר בכאב שפיר .
כאשר מופיע כאב ראש, הכאב יכול להופיע למעשה במספר איזורים כגון:
רשת העצבים המקיפה את הקרקפת,עצבים מסוימים בפנים,בפה ובצוואר,שרירי הראש,כלי הדם המצוים על פני הראש ובבסיס המוח.
את קצות העצבים הרגישים לכאב הנקראים חיישני כאב ?Nociceptors מגרים מצבי מצוקה, מתח שרירי כלי דם מורחבים ועוד. ברגע שעצב כזה מגורה הוא שולח אות לאורך העצב אל תאי העצב במוח, שמודיע על האיזור הכואב. מספר כימיקלים משתתפים בתהליך זה וחלק מהם מהווים חלבונים משככי כאבים הנוצרים בגוף הנקראים אנדורפינים. קיימת סברה, שרמתם הנמוכה בגוף אצל חלק מהאנשים היא גורם לכאבי ראש ובכלל לכאבים כרונים אצל אנשים מסויימים.
תופעות נלוות לכאב ראש:
ראייה מטושטשת
רגישות לאור
אלרגיות למזון
לחצים בסינוסים ובפנים
לחץ בחלק האחורי של העיניים המוקל לאחר הקאה
הלמות בראש וברקות
שינויי צבע הנראה לעין
מזונות וחומרים העשויים להגביר את הסיכון לכאבי ראש (בדרך כלל בהקשר למיגרנות): חיטה, שוקולד, סוכר, נקניקיות (ניטריטים), מונסודיום גלוטומט, סולפיט, בשר, חומצת לימון, אלכוהול, חומץ ומאכלים מוחמצים, מאכלים שעברו התססה.
גורמים נוספים:
מצוקה נפשית, מתח וחרדה עצירות, מחלות אף אוזן גרון, סינוסיטיס, טראומה בראש, הפרעות שינה (עודף או חוסר), שינויים סביבתיים (טמפרטורה,פלואורסנט,זיהום סביבתי,הימצאות בגובה רב - כמו בטיסה), סמים, טבק, קפה, ריחות (בושם,אפטר שייב), צריכת יתר של ויטמין ,Aמחסור בויטמיני B, יתר לחץ דם, חריקת שיניים.

ב1988- פרסמה החברה הבינלאומית לכאב ראש (International Headache Society) מערכת סיווג של כאבי ראש בה מחולקים כאבי הראש לשתי קבוצות גדולות:
כאבי ראש ראשוניים וכאבי ראש משניים. בכאב ראש ראשוני הגורם לכאב אינו ידוע. בכאב ראש משני הכאב מהווה סימפטום של מחלה כלשהי.
הסיווג של IHS מתבסס על מאפיינים קליניים, בדיקה גופנית ונוירולוגית ותוצאות בדיקות עזר. מטרת הבדיקות - לשלול כאב ראש משני. לאנמנזה יש מקום מרכזי באבחון כאבי ראש.

כאבי ראש ראשוניים:
1. מיגרנה;
2. כאב מתח (Tension type headache);
3. כאב מקבצי (Cluster headache);
4. כאבי ראש אחרים אשר לא קשורים לפגיעה מוחית סטרוקטורלית,
לדוגמה: כאב דוקר אידיופתי (Idiopathic stabbing headache), כאב ראש שפיר בעת שיעול (Benign cough headache), כאב ראש הקשור למאמץ (Benign exertional headache), כאב ראש הקשור לפעילות מינית
associated with sexual activity) Headache) ועוד.

קטגוריות שמרכזות כאב ראש משני כוללות:
1. כאב הקשור לחבלת ראש;
2. כאב הקשור למחלות כלי הדם המוחיים;
3. כאב ראש על רקע הפרעות תוך מוחיות שלא קשורות לכלי הדם, כגון לחץ תוך
גולגולתי מוגבר, מחלות זיהומיות של המוח, תהליכים דלקתיים, גידולים;
4. מחלות זיהומיות לא-מוחיות (סיסטמיות);
5. כאב הקשור לחשיפה לחומרים או לגמילה מהם;
6. כאב הקשור להפרעות מטבוליות;
7. כאב ראש או פנים הקשור להפרעות של גולגולת, צוואר, עיניים, אף, סינוסים, פה,
שיניים, או מבנים אחרים בגולגולת ופנים;
8. נאוראלגיות קרניאליות משניות.


השאלה ראשונה שצריך לברר בחולה המתלונן על כאב ראש היא: האם מדובר בכאב ראש מסוכן?
הסימפטומים והסימנים שמשמעותם יכולה להצביע על כאב ראש מסוכן (קרויים "דגלים אדומים") והם:
- כאב ראש החזק ביותר שהיה בחיים;
- שינוי באופי הכאב המוכר;
- כאב שהולך ומחמיר ולא מגיב לטיפול מקובל;
- כאב פתאומי חזק הנגרם ע"י שינוי בתנוחת הראש, שיעול, התכופפות;
- הופעת הקאה פרוייקטילית שמקדימה כאב ראש;
- כאב ראש שהופיע לראשונה בגיל 50 ומעלה;
- חום או סימנים למחלה סיסטמית;
- בבדיקה נאורולוגית לא תקינה.

מצבים שעלולים לגרום לכאב ראש מסוכן :

א. דימום: תת עכבישי, תוך מוחי, סאב דורלי.
אופייני לדימום תת עכבישי: החולה מדווח על כאב פתאומי הכי חזק שהרגיש אי פעם.
על דימום סאב דורלי יש לחשוד במי שיש סיכוי כי עבר חבלת ראש (כמו חולים עם הפרעות הליכה, אלכוהוליסטים), ובאנשים שמקבלים טפול בנוגדי קרישה.
ב. תהליך תופס מקום במוח: גידול (שפיר או ממאיר, גרורה) או מום וסקולרי.
על פי רוב הכאב איננו סימפטום מייצג במקרים אלה. אם הוא קיים, הוא עלול להיות חד צדדי, מלווה בדרך כלל בסימנים מוקדים בבדיקה הנאורולוגית.
ג. מחלות זיהומיות (מנינגיטיס, אנצפאליטיס, אבצס מוחי).
נקודות מפתח: סימנים של מחלה סיסטמית, פגיעה במערכת החיסון ברקע (גידול, טפול אימונוסופרסיבי, HIV) וממצאים בבדיקה נוירולוגית כגון קשיון עורף, שינוי במצב ההכרה, סימנים מוקדיים.


כאבי ראש משניים שאינם מסוכנים:
א. ממקור שרירי; כאב בשרירי צוואר, חגורת הכתפיים.
כאבים אלו יכולים להיות מוקרנים לראש.
ב. ממבנים גרמיים: ע"ש צווארי, שיניים, מפרק הלסת.
ג. ממערות הפנים, עיניים.
ד. כאב שנגרם משימוש מוגזם בתכשירים אנלגטיים.תכשירים שמכילים קפאין,
ארגוטמינים, נרקוטיים. כאב יומי, עמיד לטפול מניעתי.

מיגרנה.
כאב ראש אידיופטי חוזר, המתבטא בהתקפים חוזרים הנמשכים 4-72 שעות. כאב חד צדדי, מחליף צד בהתקפים שונים, פועם, עוצמה בינונית עד חזקה, מלווה ברגישות לאור, רעש, בחילות, הקאות, מתגבר במאמץ גופני, מפריע לתפקוד יומי. ישנן 7 צורות של מיגרנה לפי IHS, 2 צורות עיקריות הן מיגרנה ללא ועם אאורה.

כאב ראש מקבצי (Cluster Headache)
התקפים של כאב ראש חזק חד צדדי, אינו מחליף צד, ממוקד בארובת העין, מעליה או ברקה, נמשך ללא טפול 15-180 דקות. תדירות ההתקפים בין 1- 8 ביום. מלווה באחד או יותר מהתופעות האוטונומיות הבאות (מופיעות רק בצד הכאב): אודם בלחמית, דמעת מהעין, גודש האף, נזילה מהאף, הזעת יתר בפנים ומצח, מיוזיס miosis)), פטוזיס (ptosis), התנפחות העפעף. התקפים מופיעים בסדרות, הנמשכות שבועות

עד חודשים (הקרויות תקופות של קלסטר) עם תקופות הפוגה של חודשים עד שנים ביניהן. כ- 10% מהחולים סובלים מתופעות כרוניות.
כאב ראש מסוג מתח (Tension Type)
אירועים חוזרים של כאב ראש הנמשכים דקות עד ימים. לכאב אופי של מתח או לחץ, עוצמה קלה עד בינונית. כאב דו צדדי, אינו מוחמר ע"י פעילות גופנית, אינו מלווה בבחילה, תיתכן רגישות לאור או רעש. מעל 15 ימי כאב בחודש מוגדר ככאב כרוני.

נאורלגיה טריגמינלית אידיופטית- Idiopathic Trigeminal Neuralgia.
כאב חזק חד דמוי מכת חשמל קצרה חד צדדי בפיזור של אחד או יותר הענפים של עצב טריגמינלי. הכאב מעורר ע"י פעילות יומית רגילה כגון אכילה, דיבור, שטיפת פנים, עישון, גילוח, צחצוח שיניים, יכול להופיע ללא גורם (באופן ספונטני). כאב מופיע ומסתיים בפתאומיות, יכול להעלם לתקופות שונות.

דרכי אבחנה:

1. תשאול החולה-היסטוריה רפואית, תרופות, פגיעות ראש...

2. בדיקות דם : מחלות בלוטת המגן, אנמיה או זיהום.

3. צילומי רנטגן : ייעשו על מנת לשלול אפשרות גידול או קריש דם בראש.

4.Electroencephalogram = EEG בדיקת אלקטרו-אנצפלוגרם - וידוא תקינות פעילות המוח.

5.טומוגרפיה ממוחשבת-CT, הדמייה מגנטית - MRI שינויים במבנה ובדחיסות הרקמות
השונות.

6.בדיקת עיניים - חולשת עיניים או אישונים בלתי שווים. שני הסימפטומים עלולים להצביע על
מפרצת ,Aneurysm התנפחות בלתי נורמלית של כלי הדם.בדיקה שתוודא זאת -
אנגיוגרםAngiogram .

טיפול:

כאב ראש הנובע ממתח שרירים (Tension Headache)

בתרופות ללא מרשם כמו פאראצטאמול, אספירין, איבופרופן, דיפירון, נאפרוקסן

מיגרנה

אפשר לטפל בכאבי הראש בשתי גישות עיקריות: א. טיפול בהתקף החריף. ב. טיפול מונע.
הטיפול בהתקף החריף השתנה בשנים האחרונות עקב כניסת תרופות ספציפיות נוגדות מיגרנה כיום מצויות בארץ ארבע תרופות: Imitrex, Risalt, Zomig, Naramig. הטיפול יעיל ב- 70%-80% מן המקרים. אפשר ליטול חלק מהתרופות בצורת זריקה, ספריי או טבלית נמסה. בהתקף קל אפשר להשתמש נוגדות כאב מצויות (אקמול, אופטלגין, אספירין וכו') או בתרופות נוגדות דלקת. חשוב להדגיש כי לעיתים נעשה שימוש-יתר בתרופות, בעיקר נוגדות כאב, דבר ההופך את כאב הראש ליום-יומי, ולמעשה נגרמת התמכרות לתרופות, תופעה המונעת גם טיפול תרופתי אחר. במקרים אלה יש לבצע תהליך גמילה, ורק לאחר מכן לנסות טיפול תרופתי מתאים.
הטיפול המונע ניתן לאלה הסובלים מיותר מארבעה התקפים בחודש, כאשר הטיפול בהתקף החריף אינו יעיל או מלווה בתופעות לוואי בלתי נסבלות. צורת טיפול זו כוללת שימוש בתרופות מגוונות, כגון חוסמי ביתא, תרופות מעכבות סרוטונין, תרופות בולמות סידן, תרופות אנטי דכאוניות, תרופות נוגדות דלקת ולאחרונה גם תרופות אנטי-אפילפטיות.
לעיתים יש צורך בשילוב תרופות על מנת להגיע לתוצאה האופטימילית.
כמובן שיש לבדוק טריגרים לכאבי הראש:
שינוי תזונה, הרגלים לא נכונים, שינה מסודרת,שינוי סביבתי וכדומה.

כאבי ראש על פי הרפואה הסינית

הראש הוא החלק העליון ביותר של הגוף מבחינה אנטומית ואנרגטית כאחד, בו מתרכז מירב פוטנציאל האנרגיה של זרימת צ'י במרידיאנים. צ'י מתחיל לעלות ממרידיאן הריאות בחזה לכוון הראש, בקצות האצבעות עובר הצ'י מיין ליאנג (לדוגמא, ממרידיאן הריאות למרידיאן המעי הגס) וזורם לכוון הראש. כאשר מגיע הצ'י לראש, הוא במכסימום פוטנציאל, ואז יורד לכוון כפות הרגליים (עובר ממרידיאן הקיבה למרידיאן הטחול) ומשם חזרה לחזה, שם פוטנציאל הצ'י הוא מינימלי, יחסית לריכוזו בראש. הזרימה ממשיכה כך ממינימום אנרגית צ'י למכסימום, כאשר מירב האנרגיה בתהליך סירקולצית הצ'י מתרכז בראש. מכאן, שהראש מועד למצבים של עודף אנרגיה כגון עלית יאנג הכבד, אש הכבד, רוח הכבד, אש הלב.
בנוסף, בראש נפגשים כל מרידיאני היאנג ולכן מתרכזת בו אנרגית יאנג עצומה. מבין מרידיאני היין, הכבד והלב מגיעים לראש במסלול פנימי והאחרים באופן עקיף דרך המרידיאנים המסתעפים.

אתיולוגיה - גורמים

1. תורשה
מצב גוף הילד בהקשר לתורשה תלוי בבריאות ההורים באופן כללי, בריאות ההורים בזמן ההפריה ומצב האם בזמן ההריון. כאבי ראש חוזרים ועקשניים המתחילים בילדות מצביעים בדרך כלל על הקשר תורשתי. אם ההורים מבוגרים מאד בזמן ההפריה או שהצ'י והג'ינג שלהם חלשים, סביר להניח שהילד יהיה בחולשת צ'י או חסר ג'ינג. כאבי הראש במצב זה יהיו קשורים לחסר בכליות ובכבד ויתחילו בילדות. אם בריאות ההורים בזמן ההפריה אינה טובה (יתכן שעקב עבודת יתר, פעילות מינית מופרזת, עודף אלכוהול או שימוש בסמים ותרופות), תתכן חולשה של הטחול, הריאות או הלב. בחולשת הטחול, כאבי הראש יהיו קשורים למזון ולזמני הארוחות, בחולשת הלב כאבי הראש יופיעו בד"כ בכל הראש או במצח. מצב האם בזמן ההריון (תאונה, שוק, רגשות) יכול גם להיות גורם לכאבי ראש אצל הילד, שקשורים ללב.

2. רגשות
כעס, תיסכול ודחיה מביאים לעלית יאנג או אש הכבד. הם יתבטאו בד"כ על מרידיאן הGB בצידי הראש.
דאגה מתישה את צ'י הריאות והלב. לפי חמשת האלמנטים, חסר צ'י הריאות מאפשר ליאנג הכבד לעלות ולהתבטא בכאבי ראש. דאגה יכולה גם להוות גורם ישיר לכאבי ראש שממוקמים ברום הראש או במצח.
חרדה לאורך זמן ופחדים מתישים את הכליות. כאבי הראש יהיו קשורים לחסר בכליות ויתבטאו בכל הראש או שהחסר בכליות יביא לעלית יאנג הכבד.
שוק גורם לצ'י להתקע וזה משפיע על מצב צ'י הלב, ריאות וטחול. כאבי הראש במיקרה זה יתבטאו בכל הראש.
עבודה מנטאלית מרובה יכולה לגרום לכאבי ראש כרוניים בילדים. כאשר ילד הולך לבית ספר עם דרישות גבוהות וציפיות גבוהות של ההורים, שעות הקריאה המרובות, עבודה לאורך זמן מול מחשב ורצון להצליח, עלולים להביא לכאבי ראש ומיגרנות.

3. עבודת יתר
עבודה של שעות מרובות ללא מנוחה, מתישה את צ'י הטחול ולאורך זמן את יין הכליות. חסר יין הכליות קשור לכאבים בכל הראש או לעלית יאנג הכבד, שמביא למיגרנות עם כאב בצד אחד של הראש על ערוץ ה.GB

4. פעילות מינית מופרזת
אם כאב הראש מופיע בזמן או לאחר קיום יחסי מין, כנראה שיש קשר לפעילות מינית מופרזת, שמתישה את אנרגית הכליות (יין או יאנג, תלוי בקונסטיטוציה של האדם), בעיקר אצל גברים. כאבי הראש יתבטאו באזור האוקסיפוט או בכל הראש.

5. תזונה
אכילה מעטה לאורך זמן - כאבי ראש של חסר צ'י ודם, שיתבטאו בד"כ ברום הראש.
אכילה מופרזת - חוסמת את צ'י הקיבה, מחלישה את צ'י הטחול ומביאה לכאבי ראש חדים באזור המצח. אכילה מרובה של מזונות חמים וחריפים (תבלינים חריפים, בשר אדום, אלכוהול) מביאה לחום בקיבה או אש בכבד. אש הכבד תגרום לכאבי ראש לטרליים ןחום בקיבה לכאבי ראש פרונטליים, שניהם בעלי אופי חד. אכילת מזונות ליחתיים תיצר ליחה בגוף ותביא לכאבי ראש עמומים במצח ותחושת כבדות בראש. כמו כן, ריכוז גבוה של כימיקלים במזון התעשייתי של ימינו, אכילת שוקולד ושתית קפה הם סיבות נפוצות לכאבי ראש.

טעמים - הרבה מלח בתזונה מחליש את הכליות. כאבי הראש יהיו עמומים ןיתבטאו באוקסיפוט או בכל הראש. אכילה של הרבה חמוץ משפיעה על הכבד ועלולה גם להביא לכאבי ראש.

אופן האכילה - אכילה מהירה או דיבור בזמן האכילה עלולים לגרום לסטגנצית מזון. אכילה לא מסודרת או מאוחר בלילה פוגעת ביין הקיבה. אלו יגרמו לכאבי ראש חדים ועמומים במצח, בהתאמה.

6. תאונות
תאונות או נפילות גורמות לתקיעות דם בראש, המתבטאת בכאבי ראש כרוניים חדים, המופיעים בנקודה ספציפית בראש. נקודה סגולה ליד הטיפ של הלשון יכולה להעיד על טראומה באיזור הראש.

7. לידות
לידות מרובות וסמוכות מתישות את הכליות, כבד וה.CV כאבי ראש ממקור של חולשת הכליות והכבד יתבטאו בתחושת ריקנות בראש, בשל ג'ינג שאינו מגיע לראש, או בעלית יאנג הכבד.

8. פתוגנים חיצוניים - מחלות ממצג אוויר/גורם חיצוני כמו שפעת
רוח משפיעה על פלג הגוף העליון, מביאה לכאבי ראש אקוטיים ויכולה לבוא ללא סימפטומים או עם התקררות והתכווצות שרירי השכמות. לחות חיצונית שפולשת למחמם האמצעי ועולה לראש עלולה לחסום את הפתחים ולמנוע מיאנג טהור לעלות לראש.

אבחנה מבדלת

ניתן לסווג את כאבי הראש לסינדרומים על פי אופיים (עודף או חסר), מקור פנימי או חיצוני וקשר לאיברים כגון כבד, קיבה, טחול וכליות.


פרוגנוזה ומניעת כאבי ראש

מחקרים ומקרים רבים מצביעים ששיאצו, דיקור וצמחים יעילים מאד בטיפול בכאבי ראש. מהירות השגת התוצאות תלויה במספר גורמים ובעיקר במשך כאבי הראש. אדם שסובל מכאבי ראש במשך שנים רבות, סביר להניח שיצטרך סידרת טיפולים של כמה חודשים על מנת לפתור את הבעיה מן היסוד. כאבי הראש הקשים ביותר לטיפול הם אלו הנובעים מליחה ומתקיעות של דם.

לגבי המניעה, אדם שטופל בכאבי ראש בהצלחה, רצוי שימנע מיחסי מין מרובים, עבודת יתר ומשתית קפה. חשוב שינוח מספיק, ישן טוב וימנע מאכילת יתר של מזונות הגורמים לכאב הראש (ליחתיים, חמים אנרגטית או ממריצים). אדם עם נטיה לפתולוגיה של כבד, חשוב שיתן צומת לב למצבו הרגשי וימנע מכעסים ותסכולים מיותרים. הקפדה על פעילות גופנית מתונה להזרמת הצ'י כגון הליכה, נשימה, יוגה וכדומה, גם ישפיעו לטובה.

מודל הטיפול - מתוך מחקר שערכנו
המטופלות הן מטופלות שהגיעו באופן אקראי לקליניקה הביתית של כל אחת מאיתנו. רובן הגיעו לטיפולים דו שבועיים ובהמשך לאחר הקלה בכאבי הראש עברו לטיפולים שבועיים ואף לתדירות נמוכה יותר למטרת תיחזוק, לאחר שניכר שיפור משמעותי במצבן.
כל הטיפולים התמקדו בטכניקות של הנעה כגון טווינה, עיסוי תאילנדי, רוטציות, מתיחות, טיפולי בטן ושימוש בנקודות מפזרות יחד עם טכניקות של הרגעת הנפש, שכללו טיפולי חזה, צואר וראש ושימוש במרידיאנים שעוסקים בהרגעה. מרבית הטיפולים כללו גם אלמנטים של חיזוק כדי למנוע פיזור חזק מדי והחלשת המטופלות.
באשר לשילוב גישות טיפול נוספות, מטופלת אחת הופנתה לפסיכולוג ואחרת קיבלה המלצה לתרגל יוגה. במיקרים רבים של כאבי ראש רצוי גם לתת המלצות תזונה, בעיקר אם כאב הראש קשור לתזונה לקויה או לסינדרומים המערבים לחות, ליחה, קיבה וטחול. כמו כן, בסינדרומים של חסר דם ויין נמליץ על שילוב יעוץ ושימוש בצמחי מרפא סיניים.


סיפורי מקרה:
מטופלת מס' 1:
אשה בת 45 גובה 1.73 משקל 73. מטפלת ומורה לקוסמטיקה. נשואה + 3.

תלונה עיקרית : מיגרנות
מזה 5 שנים, בדר"כ לפני ווסת, מופיע לחץ על העין, כאב בצד ימין/שמאל משתנה.
מחמיר- לחץ ולפעמים הוא הגורם למיגרנה. מיטיב-אדוויל לפעמים.
ר. מערבית - בדיקה נוירולוגית E.E.G מצביע על בעיה באיזור טמפורלי שמאלי, נשלחה לMRI
(תוצאות הבדיקה נאמר: שהצד הטמפורלי - אחראי על זיכרון, זיהוי אנשים או חפצים.)
שלד ותנועה:
כאבי גב תחתון ועליון בעיקר. כ - 20 שנה בעקבות הפלה שעברה בגיל 24 בעבר הייתה השלכה לרגל שמאל (לא זוכרת כמה זמן), כיום כל הגוף נתפס ולוקח יום עד שהוא משתחרר.
מחמיר-לפני ווסת ולחץ. מיטיב-תנועה, הליכה, מנוחה, חימום, עד לפני שנה לקחה ויוקס
אגן- לפני כ? 10 שנים נפלה ללא שבר, בא והולך במשך היום. אופי הכאב-כאב בעצם.
מחמיר-חילופי עונות. עושה פיזוטרפיה- לא עוזר.מיטיב ?כלום.
צוואר-בעיות בצוואר כרוני, כאב לוחץ, בגלל העבודה.
תזוזה בין חוליותL4-L5, כאב עושה פיזיוטרפיה
כאב בשריר הכתף קשה לסובב ,כרגע בצד שמאל, משתנה, בגלל העבודה.
ברכיים-ברך שמאל מזה 3 שנים, חשש לקרע ברצועה.
נקע בקרסול-שמאל לפני 15 שנים אחרי הלידה האחרונה.
נימול בכפות הידיים לעיתים רחוקות.
מע' עיכול:
סובלת מגזים, לוקחת פעם ?פעמיים בשבוע עיכולס, מלאות בבטן לאחר האוכל.
סובלת מעצירות, 3-4 ימים ללא יציאה קשה - לוקחת עיכולס.רעשים בבטן מאז ומתמיד.
כל החיים סבלה "מבטן עצלה" לדבריה, צרבת לעיתים נדירות.
סובלת מטחורים-לידות,לחץ. רגישות מיוחדת למגע באיזור הטבור.
סובלת מכולסטרול גבוה. ל.ד נמוך- תמיד. מחפשת את המתוק בלחץ. עייפה מאוד לאחרונה, נחה בצהריים.
נשימה ועור:
קוצר נשימה, לחץ בחזה במאמץ, הליכה. אלרגיות לפעמים, עיניים דומעות, נזלת שקופה.
פטרייה בציפורן של הרגל. צרידות כרונית, נושמת לא נכון, בצעירותה סבלה מאקנה.
ראש:
הרפס-בשפתיים כשיש חום - FEVER.
בעיות בשיווי משקל מזה 4 שנים, בעיקר בחילופי עונות. סבלה מוורטיגו עד כלפני שנה.
בעיות עיניים:קוצר ראייה מגיל 15. טיניטוס - זמזום כ-4 שנים. לאחרונה סובלת מנשירת שיער.


(חוסר B12).
הפרשה ומין:
גיל מחזור ראשון - 14, משך מחזור 28 יום ווסת -3 ימים. כמות דם: יום וחצי הרבה דם ביום השני קרישים אדומים בצבע אדום חזק. תופעות לפני הווסת-מיגרנות,לחץ, נפיחות שדיים, פלפיטציות שמופיעות גם בלחץ.(במעקב של רופא כל הזמן - אין בעיה בלב).
3 הריונות, 2 הפלות
1. בשנת 78 בגיל 18, הפלה טבעית , העובר התפתח הרחם לא התפתח.
2.שנת 84, הפלה מכוונת, עקב צילומי גב שעברה, היה חשש לפגוע בהריון בעקבות הצילומים.
3.שנת 95, הריון מחוץ לרחם, ניתוח כריתת חצוצרה וסגירת חצוצרה.
לחץ על שלפוחית השתן מזה 5 חודשים, בבדיקות גילו חלבון בשתן- נשלחה לבירור אצל נפרולוג .
(הנפרולוג שינה לה את התזונה לדלת חלבונים ולא מצא יותר מזה כלום , נמצאת במעקב).
אופי:
מתח, כעס, עצבנות, ביקורתית כלפי עצמה והסביבה.
מבולבלת בשנה האחרונה. פלפיטציות לפני ווסת. פחד ממחלת הסרטן. נפגעת בקלות, זיכרון לאחרונה ירד חייבת לכתוב הכל בעבר זכרה הכל.
כשעצובה מרגישה מחנק מזה השנתיים האחרונות. נהיית אדומה/מסמיקה כשמתעצבנת או מתרגשת. אין כוח לאסוף את עצמה לצאת מהבית, רק מה שחייבת.
שינה: כ-5 שעות בלילה הרבה חלומות, מתעוררת מכל רעש. לפני ווסת ישנה פחות.
טמפ' פושר. מתקלחת עם מים רותחים, לפני שנרדמת קר מאוד,צמרמורות, לקראת הבוקר חום הזעות קלות מתוך שינה.
דופק: עמוק, חלש,דק

טיפול:
שיאצו , דגש על מרידיאנים - כבד,כליות,טחול
עיסוי תאילנדי - להנעת הצ'י והדם

טיפולים:
מטופלת מס' 2:
אשה בת 44,מקצוע הנה"ח גובה 1.71 משקל 64, נשואה+3

תלונה עיקרית: כאבי ראש
לפני כ - 5 שנים ,התחיל בעקבות מתח בעיות משפחתיות.כאב שמופיע לפחות 3-4 פעמים בשבוע ונמשך כיום עד יומיים. לוקחת אטופן.בחופש אין כאבי ראש. בשבתות יש כאבי ראש, מתח ועצבים מחמירים את כאבי הראש.
נוירולוג הפנה אותה לרופא עור בשל אדמומיות בפנים והרופא קבע שזה בשל הרחבת כלי דם. לא קיבלה מרשם לתרופות או איזושהי המלצה מיוחדת לטיפול בנושא.
הכאב מופיע באיזור הקרקפת. בנוסף יש כאב באיזור המצח והעיניים.לפני ובסוף המחזור כאבי הראש מחמירים.
קפה-1 ביום דיאט קולה בסופי שבוע
תרופות: לוקחת אטופן כנגד כאבי הראש.
עיכול:
גזים - לפני המחזור עם ריח
בחילות - בזמן כאבי הראש לא תמיד
עצירות - קצת לפני מחזור,שבוע לפני יש יציאות קשות

נשימה ועור:
אודם בפנים - בשנים האחרונות
לחץ בחזה - לפעמים,לא יודעת אם יש קשר למתח.
הזעות במיוחד בקיץ.

שלד ותנועה:
כיווצי שרירים הגוף מאוד תפוס.
גב תחתון - בעבר שברה את עצם הזנב, פעם בחודש מופיע כאב. במיוחד בזמן האביב באיזור הסקרום.
גב עליון-תפוס מאוד.

ראש:
מרכיבה משקפיים - צילינדר
סחרחורות-בזמן האחרון, כבדות בראש, משייכת את התופעות לתרופה - אטופן

אופי ומצב רוח:
עצבנות לפעמים,מוציאה כעס בצעקות וגם מדחיקה. תיסכול. פחדים שקשורים לבת שלה.
בוכה בקלות ונפגעת בקלות.
מתעוררת נסערת כפעמיים בלילה.


הפרשה ומין:
צמאון - בקיץ מאוד צמאה וגם בחורף
בריחת שתן - לפעמים בעיטוש ולפני מחזור.
גניקולוגיה:
מחזור ראשון בגיל 13. משך הווסת - שבוע
צבע- אדום כהה לקראת הסוף. בימים שני שלישי יש קרישים
PMS - כאבי ראש ועצבנות
הפרשות מהנרתיק - לבן צהבהב קצת דביקות

ורידים: בהריון הראשון הלכה עם גרביים בכל התקופה עד ההריון השלישי.
יצאו לה ברגל אחת פצעים מדממים וורידים בולטים.
עשתה ניתוח - מוצלח.
לאחר כמה שנים - החלה אותה בעיה ברגל השנייה - ניתוח ברגל הזו גם כן.
ישנם ורידים כחולים סגולים באיזור כף הרגל והקרסול.
ללא כאב, בחלופי מזג אוויר יש גרד.


סיכום הטיפול: הטיפול שניתן היה מפזר ומניע בכל הטיפולים (עבודה על הגב בפיזור וטווינה, טיפולי בטן, רוטציות ומתיחות ושימוש במרידיאנים כגון Liv, GB, TW, ST בנקודות מפזרות ומסלקות חום). כמו כן בכל טיפול הוספו אלמנטים של הרגעה דרך טיפול חזה, בטן, עבודה על מרידיאנים ונקודות כגון Ht, PC, Kid 1, Yin Tang.
המטופלת מדווחת על שיפור משמעותי באיכות חייה מאז תחילת הטיפולים. היא אינה משתמשת באטופן יותר, כי כמעט שאין כאבי ראש ואם יש, אז הם עמומים וקצרים מבחינת משכם. מזה כחודש וחצי היא מגיעה לטיפול פעם בשבועיים במקום פעם בשבוע בשל השיפור הרב. היא ציינה, שמפתיע אותה שאפשר לחיות ללא כאבי ראש. בנושא האודם בפנים לא היה שיפור משמעותי וזה עדיין מטריד אותה. לפי ראומטולוג שבדק אותה אין ממצאים מיוחדים ולכן לא המליץ על טיפול תרופתי או אחר.


מטופלת מס' 3:
בחורה בת 28 וחצי, מתכנתת מחשבים. משקל 54 ק"ג, גובה 1.64, רווקה

תלונה עיקרית :1. כאבי ראש TENSION HEADACHE
החל לפני כשנה וחצי - טופלה בשיאצו ודיקור שהעבירו את הכאב. באותה תקופה עבדה בחברה אחרת בעבודה של שעות מרובות ולחץ.
פרץ שוב לפני כ - 3 חודשים בעקבות לחץ בעבודה.
כאב ראש שמופיע בסופי שבוע ובאמצע השבוע לוקחת כדורים כנגד ?אופטלגין ורוקסט.
הכאב מופיע באיזור האחורי אוקסיפטלי ומסביב לגלגל העין ,כאב עמום.
מנוחה מקלה.לא מרוצה מחייה, עבודה קשה, חסר בבן זוג - מחמיר את הכאב.
לא שותה מים ,שותה 4 קפה ביום. משקאות דיאטטים - 2 כוסות . מעשנת - 3 ביום 10 שנים.

2. כאבים בכתף ימין וגב עליון
בכאב באיזור TW15 ,TW14 ,LI15 כאב מפושט לא משפיע על תנועה ,מרגישה שצריכה להרפות וזה מקל לחץ ומתח מחמיר.
בעבודה יושבת מכווצת מזה שנתיים מרגישה את זה כל הזמן.

עיכול:
יציאות נוטות לדביקות, לפעמים סימנים על האסלה.
טנזמוס, יציאות מסריחות.
גזים מסריחים 3 פעמים בשבוע.

נשימה ועור:
לחץ בחזה - לפעמים באיזור צלע 2.
כיח וליחה - נוטה לצהוב.
הזעות-במחזור נטייה יותר.

שלד ותנועה:
צוואר מעט נוקשה.

ראש:
עיניים - לפעמים העין דומעת בלילה מתוך שינה, מתעוררת מזה, מלווה באדמומיות.
לפעמים קמה בבוקר עם עין נפוחה בהמשך היום זה מסתדר.
דימום בחניכיים - לפעמים.
יובש בשפתיים.


אופי ומצב רוח:
עצבנות , תיסכול,מרגישה תקועה בעבודה, ביקורתית, פחדים-להישאר לבד, חוסר החלטיות

הפרשה ומין:
צמאה - גומעת את השתייה.
דלקות בדרכי השתן ?בשנה האחרונה 4 פעמים. פעם אחרונה לפני 4 חודשים (מקשרת ליחסי מין)צבע שתן - צהוב
קמה בלילה לשירותים שעות מוקדמות של הבוקר.

גניקולוגיה:
מחזור ראשון - 15/16 משך המחזור - 28 יום
משך ווסת - שבוע, אדום כהה, קרישים קטנים לקראת סוף הווסת. כאבים ביום הראשון והשני.
אמצעי מניעה - גלולות
הפרשות מהנרתיק- צהבהב, עם ריח מרקם סמיך. לא ביקרה אצל רופא נשים לבירור ההפרשות.

סיכום טיפול - מטופלת מס' 2

תלונה עיקרית: כאבי ראש - Tension Headaches
החלו לפני כשנה וחצי - טופלה בשיאצו ודיקור שהעבירו את הכאב. באותה תקופה עבדה בחברה אחרת בעבודה של שעות מרובות ולחץ. פרץ שוב לפני כ - 3 חודשים בעקבות לחץ בעבודה.
כאב ראש שמופיע בסופי שבוע ובאמצע השבוע לוקחת כדורים כנגד ?אופטלגין ורוקסט.
הכאב מופיע באיזור האחורי אוקסיפטלי ומסביב לגלגל העין ,כאב עמום.
מנוחה מקלה. לא מרוצה מחייה, עבודה קשה, חסר בבן זוג - מחמיר את הכאב.

תלונה משנית: כאבים בכתף ימין וגב עליון. באיזור TW15 ,TW14 ,LI15 כאב מפושט לא משפיע על תנועה ,מרגישה שצריכה להרפות וזה מקל לחץ ומתח מחמיר. בעבודה יושבת מכווצת מזה שנתיים מרגישה את זה כל הזמן.


סיכום הטיפול:
המטופלת היתה מרוצה מאד מהטיפולים. כבר מתחילת הסידרה היה שיפור משמעותי בתדירות ועוצמת כאבי הראש ובבעית הכתף. סביר להניח שהתפטרותה מהעבודה גם האיצה את תהליך ההחלמה. היא הפסיקה את הטיפולים משום שכאבי הראש נפסקו לחלוטין ולא באה לתחזוקה משום שעברה לגור אצל אימה בשל הפסקת עבודתה ותיכנון טיול למזרח.


מטופלת מס' 4:
בחורה בת 33. משקל 56 ק"ג, גובה 1.63 , נשואה, הריון שבוע שמיני
תלונה עיקרית :1. מיגרנות
החל בגיל 6-7, כשהחלה ללכת לבית ספר. רגישות לאור, כאב ראש בד"כ בצד שמאל באזור הרקה והעין, כאב ראש פועם, שמרגישים את הדופק. עד ההריון קרה כפעם בשבוע ובחודש האחרון תדירות של לפחות 3 פעמים בשבוע. כל מיגרנה יכולה להמשך כמה ימים. לפני ההריון לקחה כדורים (אדויל, אדקס, נורופן 400 מ"ג), שעזרו להפיג את המיגרנות. רופא מערבי הורה להפסיק שימוש בכדורים בשל ההריון. פעם בכמה חודשים יש כאב ראש חזק מאד ואז גם 4 כדורים לא יפיגו אותו. כאבי הראש קשורים גם ללחץ, אך לא תמיד. קורים כשנמצאת הרבה באור, כשמריצים מסכים מול המחשב, סינוור, העיניים רגישות.
מיטיב - כששמה משהו קר על המצח, שכיבה באמבטיה חמה, נשימות עמוקות. כשזה בא ממתח בצואר, עיסוי עוזר.
רופא מערבי הגדיר זאת כמיגרנות ונתן כדורים. בהריון אסר על לקיחת כדורים.
ניסתה טיפול הומיאופטי, שעזר באופן חלקי. שיאצו וטכניקת אלכסנדר, שניסתה בעבר, לא עזרו.
תמיד חם לה, מתבטא בהזעות ועצבנות. למרות זאת, מעדיפה מקלחת רותחת, אוכלת אוכל גם חם וגם קר.
הרגלים - קפה חזק מאד היה עוזר כנגד המיגרנה, עכשיו, בהריון, לא שותה קפה.
אוהבת מלוח, פחמימות מלוחות. פעם ביום חיבת משהו מתוק.

עיכול:
מעדיפה לא לאכול מוצרי חלב - לפעמים עושים מהפיכה בבטן וגזים.
יציאות - יציאה כל יום וחצי, מרקם יחסית יבש.
טעם רע בפה - היה טעם רע מאז ההריון כשאכלה, טעם כמו של אחרי שינה.
גרפסים - אויר שעולה למעלה. כל יום, אך קצת נרגע לאחרונה. היה בחודש וחצי הקודמים.
גזים מסריחים - קורה כל יום.

נשימה ועור:
נזלת אלרגית - מאז ומתמיד. כל השנה, שקופה ונוזלית.
שיעול - שיעול יבש, קים תמיד, אך לא מציק.
אטופיק דרמטיטיס - באזור הTW בזרוע.
עור יבש, נטיה לאדמומיות בפנים, נטיה לאקנה לא מוגלתי.
נחירות.
שלד ותנועה:
צוואר תפוס, לפעמים מתבטא גם בכאב ראש. אזור הטרפזיוס רגיש..


ראש:
רגישות בחניכיים - לעיתים דימום מחוט דנטלי, מפחדת משיננית ויש כאב במגע בחניכיים.
שיער יבש, אין נשירה. מערבית - אין אנמיה.
אופי ומצב רוח:
עיפות - תמיד עיפה, בהריון עיפה יותר ומרשה לעצמה לישון יותר.
כועסת מהר, בד"כ מוציאה, מתקשר גם להעלבויות. כועסת כשעברו גבול שהציבה או שלא התחשבו בה. בד"כ אומרת שהיא כועסת.
מתרגשת בקלות ובוכה מדברים מרגשים, צוחקת הרבה, מחיכת הרבה.
יש פחדים לאבד מישהו יקר.
זיכרון חלש.
תיסכול ונחיתות סביב ההכנסה הכלכלית. כמו כן, חוסר צדק גורם לתיסכול.
הפרשה ומין:
צמאון - יחסית צמאה, שותה הרבה תמיד, כ-2 ליטר ביום.
נוקטוריה - שתן תכוף. צבע השתן - שקוף. אחרי שנותנת שתן, יש עוד טיפה, שלעיתים בורחת עם קינוח האף (המלצתי לה לפנות לשיטת פאולה בנושא והסברתי שכדאי בזמנה החופשי כל יום לעשות מספר דקות כיווצים של רצפת האגן).
נוקטורנל אנורזיס - לפני ההריון פעם אחת בלילה ועכשיו בהריון, 2-3 פעמים בלילה. אחרי הפעם השניה והשלישית קשה להרדם.
דלקות בדרכי השתן - סובלת מדי פעם, היו קשורות לבני זוג חדשים. בשנתיים האחרונות לא היה.
פטריות בוגינה - קיים תמיד, לעיתים יותר ולעיתים פחות.
גניקולוגיה:
מחזור ראשון - 13
מחזור סדיר, 26 ימים, וסת נמשכת שלושה ימים חזקים ואח"כ דעיכה. צבע אדום כהה, יש קרישים.
PMS - רגישות בראש יום או יומיים לפני, לעיתים כאבים בחזה, עצבנות, לפעמים כאבים בבטן תחתונה, אך לא משמעותי.
כמעט תמיד הרגישה מתי מתרחש ביוץ - כאבי בטן קלים, התכווצויות.
הפרשות מהנרתיק - צהובות, דביקות עם ריח.


סיכום טיפול - מטופלת מס' 4

תלונה עיקרית: מיגרנות (הריון, שבוע שמיני)
החלו בגיל 6-7, כשהחלה ללכת לבית ספר. רגישות לאור, כאב ראש בד"כ בצד שמאל באזור הרקה והעין, כאב ראש פועם, שמרגישים את הדופק. עד ההריון קרה כפעם בשבוע ובחודש האחרון תדירות של לפחות 3 פעמים בשבוע. כל מיגרנה יכולה להמשך כמה ימים. לפני ההריון לקחה כדורים (אדויל, אדקס, נורופן 400 מ"ג), שעזרו להפיג את המיגרנות. רופא מערבי הורה להפסיק שימוש בכדורים בשל ההריון. פעם בכמה חודשים יש כאב ראש חזק מאד ואז גם 4 כדורים לא יפיגו אותו. כאבי הראש קשורים גם ללחץ, אך לא תמיד. קורים כשנמצאת הרבה באור, כשמריצים מסכים מול המחשב, סינוור, העיניים רגישות. מיטיב - כששמה משהו קר על המצח, שכיבה באמבטיה חמה, נשימות עמוקות. כשזה בא ממתח בצואר, עיסוי עוזר.
תמיד חם לה, מתבטא בהזעות ועצבנות.

סיכום הטיפול:
המטופלת מרוצה מאד מהטיפולים. היא כבר אינה משתמשת בכדורים לשיכוך כאבי הראש ואם חווה כאב ראש, הוא נמשך כמה שעות ולא כמה ימים ועוצמתו נמוכה יותר. בהתחלה באה בתדירות של שני טיפולים בשבוע ועכשיו מרגישה שמספיק פעם בשבוע טיפול כדי לשלוט בכאבי הראש. היא מודעת לכך שבהריון אין באפשרותי להשתמש בכל הכלים העוצמתיים למיגור כאבי הראש (נקודות שמניעות חזק ומורידות, הנעה מאסיבית דרך רוטציות ומתיחות וכדומה) ולכן במהלך ההריון הטיפול בעיקרו לתיחזוק שבועי ולאחר ההריון נמשיך, אם יהיה צורך ובהתאם למצבה הפיזי, בטיפול אגרסיבי יותר למיגור כאבי הראש.

ביבליוגרפיה:

רפואה מערבית:
1. סיכום של כאבי ראש מתוך האתר הישראלי לכאבי ראש ופנים .
ד"ר מרינה וד"ר אמנון מוסק
המרפאה לטיפול בכאבי ראש ופנים,
מחלקה נוירולוגית, מרכז רפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי
:http://roshhelp.co.il/mosek_V102/articles/Dr_Articles/hadd2.htm בתאריך 4.7.06

2. מידע על כאבי ראש מתוך האתר הישראלי - "אינפומד"
http://www.infomed.co.il/headache.htm בתאריך 4.7.06

3. מידע על כאבי ראש מתוך האתר "גאמנון" צמחי מרפא
http://www.gamnon.net/AG-NewHerbal/REMEDIEs/H-Remedies-Headaches.html

4. אתר הבריאות לקהל הרחב "דוקטורס" בתאריך 4.7.06
http://www.doctors.co.il/m/Doctors/a/Article/xID/1248/xCT/94

5. המדריך הרפואי השלם לבית ולמשפחה - "מרק" / ד``ר ברקוב רוברט /כנרת 2002

רפואה סינית:

1. Giovanni Maciocia, The Practice of Chinese Medicine, Churchill Livingstone, 1994, pages 1-59.

רעות צבי
מטפלת ברפואה סינית, דיקור,צמחי מרפא, שיאצו וטוויננה
מורה ליוגה ודולה
http://www.reuta4u.co.il/ 050-2000224



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב