דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרשת כי תבא 

מאת    [ 06/09/2012 ]

מילים במאמר: 536   [ נצפה 1562 פעמים ]

אחרי שנצטווה משה בפרשת ראה "כי יביאך יהוה אלוהיך אל הארץ.. ונתת את הברכה על הר גריזים ואת הקללה על הר עיבל".
הגיעה העת למימוש ההוראה, ובפרשת השבוע מתואר המעמד.

אך טרם המעמד פונה משה לעם בהכרזת העצמאות הלאומית -
וידבר משה והכהנים הלוים, אל כל-ישראל לאמר:  הסכת ושמע, ישראל, היום הזה נהיית לעם, ליהוה אלהיך. ושמעת, בקול יהוה אלהיך; ועשית את-מצו?תו ואת-חקיו, אשר אנכי מצוך היום. [דברים כ"ז]

באופן דרמטי וחריג לאורך ההסטוריה התנ"כית בין עם ישראל לאלוהיו, נותן האל תוקף לכל הבריתות וה"עסקאות" המחייבות בינו לבין העם הנבחר, ומכריז - היום הזה נהיית לעם.

אך מה זה אומר בעצם? מה השתנה?

הדרך הפשוטה לבדוק מהותו של דבר שאיננו ברור היא לבחון מה נחסר בעת ביטולו.
לשם כך נקפוץ מעט קדימה אל פרק ל"ב-
הם קנאוני בלא-אל, כעסוני בהבליהם;  ואני אקניאם בלא-עם, בגוי נבל אכעיסם.(פרשת האזינו).
שם מתכעס האל ובזעמו על נטישת עמו אותו לטובת אלוהים אחרים שכמובן הינם חשובים כ"לא אל", הוא משסה בעם את אוייביו שהם "לא עם".
העם, אמור להתעורר ולהבין במה הוא שונה מאויביו - בהיותו "עם", והיותו עם כמובן מתוקף היות האלוהים אלוהיו.
וכך להיזכר בו ולחזור בתשובה לאלוהיו.

כך שעל פי ההסכם בין העם לאל, כפי שהאל רואה את הדברים זו התחייבות הדדית.
הוא משמר את העם כעם, דואג לכל מחסורו. מגן עליו מפני אויביו.
והעם מצידו, משמר את האל כאל עליון, ונמנע מלתת ערך לאלוהים אחרים ע"י הימנעות מעבודת אלילים.

לפי איך שהדברים מוצגים בהשתלשלות הארועים בתנ"ך, העם איננו עם ללא אלוהיו, והאלוהים איננו אל ללא עמו.
הדברים באים לידי ביטוי בתאולוגיה היהודית במרוצת השנים בספר הזוהר "אורייתא קודשא בריך הוא וישראל חד הם" [התורה האל והעם הינם יחידה אחת].

הסכם זה מקבל את תוקפו בפרשתינו באמירה של משה לעם -
"הסכת ושמע ישראל, היום הזה נהיית לעם ליהוה אלוהיך".

 

                                                                     * * *


בהמשכו של הטקס מודיע משה לעם את הדברים הבאים.
אם ישמעו בקולו של אלוהים לעשות את דבריו -
והיה, אם-שמוע תשמע בקול יהוה אלהיך, לשמר לעשות את-כל-מצו?תיו, אשר אנכי מצוך היום?ונתנך יהוה אלהיך, עליון, על, כל-גויי הארץ. ובאו עליך כל-הברכות האלה, והשיגך:

אבל אם לא ישמרו את מצוות האל -
והיה, אם-לא תשמע בקול יהוה אלהיך, לשמר לעשות את-כל-מצו?תיו וחקתיו, אשר אנכי מצוך היום?ובאו עליך כל-הקללות האלה, והשיגוך.
דיל פשוט.

בדיוק השבוע התבשרנו על סגירת בית הכנסת היהודי האחרון במצרים בחגים הקרובים. ככל הנראה עקב המתיחות הביטחונית השוררת באזור לאור הארועים האחרונים.
הדברים הזכירו את ההבטחה/ציווי של האל -
ויהוה, אמר לכם, לא תספון לשוב בדרך הזה, עוד.[דברים י"ז]
אבל בפרשת השבוע ניווכח לראות כי לכל כלל יש יוצא מן הכלל. גם בהבטחות ה"מפורשות" והחותכות לכאורה של האל -
והשיבך יהוה מצרים, באניות, בדרך אשר אמרתי לך, לא-תסיף עוד לראתה; והתמכרתם שם לאיביך לעבדים ולשפחות, ואין קנה.

מסתבר אם כן, שכל הבטחה אלוהית לא יכולה לעמוד למבחן המציאות כיוון שהיא שרירה וקיימת רק כל עוד אינה מתנגשת ברצון אלוהי אחר.
אבל אם ישתנה הרצון האלוהי - במקרה שלנו - רצונו של האל להעניש את העם בצורה חריגה, אזי הבטחותיו הקודמות בטלות לעומת רצונו המחודש.

תובנה שיכולה לחדש הרבה למטיפים למיניהם וחוזי נבואות עפ"י התנ"ך.

שבת שלום!

 

הבנת המקרא - בלוג על פרשת השבוע ממבט אחר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב