דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב בקרמיקה בבניה הירוקה 

מאת    [ 06/09/2012 ]

מילים במאמר: 548   [ נצפה 3568 פעמים ]

אנו חיים על כוכב קטנטן שבאופן פלאי לגמרי ניחן במספר לא מבוטל של צירופי מקרים שכולם יחד מאפשרים חיים. היקום הינו מקום אכזרי ואלים אך דווקא הכוכב שלנו ממוקם לא רחוק מדי ולא קרוב מדי אל השמש, יש לנו ירח בדיוק בגודל ובמרחק המתאימים כדי לאפשר זרימה באויר ובאוקיאנוסים, יש לנו מים, ישנו שדה מגנטי הנותן לנו הגנה מקרינת השמש ועוד. הכל מתקיים באיזון מאוד עדין, ומאוד מאוד שברירי. לאחר מאות שנים שבהן ניצלנו בלי חשבון את משאבי הטבע, ערמנו הרים של פסולת שיקחו אלפי ואף מליוני שנים עד שתתכלה, והרסנו כמעט כל חלקה טובה, החלטנו לקחת את הכדור שלנו בידיים, ולצמצם את הנזקים עד כמה שניתן.

ברחבי העולם קיימות כבר שיטות בניה וחומרים ידידותיים לסביבה. הפעם אני מתמקדת בחומר אחד מסויים: הקרמיקה.

החרס, אחד החומרים העתיקים ביותר בשימוש האדם, כבר אלפי שנים, ויש לכך סיבה: זהו אחד החומרים הנפוצים והזמינים ביותר בעולם. ניתן למצוא אותו כמעט בכל מקום, ולא נדרשים מאמצים ובזבוז משאבים רבים לצורך כרייתו.

לחומר הקרמי שימושים רבים ומגוונים. בתחומים התעשייתיים: חלקים מבודדים במוצרי חשמל, אריחי ריצוף, כלים סניטרים, כלי אוכל ועוד. בתחום האמנות בעבודת יד: מוצרי קדרות, כלי אוכל והגשה, מוצרי נוי שונים, פסלים, קירות אווירה מאלמנטים פיסוליים ועוד. בכל המקרים כל עוד המוצר לא עבר תהליך שריפה, ניתן להרטיב וללוש אותו מחדש לשימוש חוזר. משמעות הדבר היא שלא נוצרת כל פסולת בתהליך הייצור. גם לאחר השריפה, במקרים שבהם מוצר נפגם בצורה כל שהיא בתהליך הייצור או לאחריו (סדק, שבר או עיוות), ניתן לרסק אותו לחתיכות קטנות ולהעבירו לאמנים מתחום הפסיפס שישמחו לעשות בשברים שימוש חוזר.

תהליכי שריפה מסויימים, וכן גם חומרי זיגוג מסויימים מפיצים באויר גזים רעילים בתהליך השריפה. אך ישנו מגוון רחב מאוד של חומרי זיגוג, וכן גם תהליכי שריפה, שאינם רעילים. מי שמגדיר את עצמו כמעצב אקולוגי (ירוק) יקפיד תמיד להשתמש בשיטות שריפה ובחומרי זיגוג שאינם מזיקים לסביבה.

הפסולת של יצרן אחד היא חומר הגלם של יצרן אחר. בחומרים רבים ומגוונים ניתן לעשות שימוש לצורך יצירת אפקטים מיוחדים ומעניינים על פני השטח של הגוף הקרמי. כאן נכנס לפעולה הראש היצירתי של העוסקים בעיצוב ופיסול בקרמיקה. לדוגמא: בזיגוג על פני כמה פסלים שיצרתי בעבר נעשה שימוש באפר שנאסף ממדורה. הדבר יצר אפקט יפה ומיוחד. כלומר במקום להשאיר את האפר אחרי מדורות לג' בעומר, והרוח תפזר חלקיקים זעירים של פיח באוויר, ניתן לאסוף אותו ולהשתמש בו. דוגמא אחרת: בקיר אווירה שעיצבתי מאלמנטים פיסוליים מקרמיקה, פיזרתי על פני השטח במקומות מסויימים שבבים קטנים של סגסוגת מתכת שנלקחה מפסולת של מפעל בענף המתכת העוסק בחריטה. לאחר שריפה, התקבל על פני השטח מעטה מתכתי בעל טקסטורה מעניינת. בעיצוב אחר של קיר מאלמנטים פיסוליים עשיתי שימוש בשברי זכוכיות צבעוניות. התוצאה לאחר שריפה הינה בריכות זכוכית צלולות בגוונים עשירים, עם קטסטורת סדקים (קראקלים) מרהיבה.

ה"גל הירוק" ששוטף אותנו בשנים האחרונות בא לידי בטוי בעיקר באמצעים טכנולוגיים ובשיטות וחומרי בניה. אולם הוא חייב להיות מוגדר גם באמירות עיצוביות בעלות משמעות שיבטאו את השאיפה שלנו לשמור ולכבד את מה שניתן לנו מהטבע במתנה. מקורות ההשראה לקירות אווירה מאלמנטים פיסוליים מקרמיקה שאני מעצבת ויוצרת, מגיעים מתופעות טבעיות וגיאולוגיות מיוחדות, מעניינות ומרהיבות ביופיין, מכל רחבי העולם. תופעות כגון לועות פעורים של הרי געש, מערות נטיפים, גלי הים, נופים סלעיים שמעוצבים בכוחות המים והרוח, ועוד. כך אני מבטאת את הכבוד הגדול שלי ליצירת המופת הפלאית והקסומה שעל פניה אנו חיים.

אדריכלית אמנית גילה טננבאום הדר. מצוי בחומר עיצוב קירות אוירה מאלמנטים פיסוליים מקרמיקה בעבודת-יד. כל עבודה הינה פרוייקט ייחודי המעוצב בהתאם לסגנון ולגוונים של החלל שבו הוא משולב. העיצובים מיועדים לכל קהל יעד, וניתן לשלבם במגוון חללים כגון דירות יוקרה, משרדים, מסעדות ובתי קפה, בתי מלון, מבני ציבור ועוד. גילה שואבת את מקורות ההשראה שלה מתופעות טבע וגיאולוגיה מיוחדות ומעניינות ברחבי העולם. גילה בוגרת Pratt Institute בניו-יורק, בעלת תואר B-Arch. וכן- לימודי פיסול קרמי בבית שניידרמן בגבעתיים. מאחוריה ניסיון רב שנים בתחומי האדריכלות, עיצוב פנים, ופיסול בקרמיקה. לפרטים ולהזמנות ניתן ליצור קשר בטלפונים- 050-7759966 050-2355922 וכן באתר- www.gilaclay.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב