דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם חייבים לגלות הכל במשא ומתן למכירת דירה? 

מאת    [ 04/09/2012 ]

מילים במאמר: 395   [ נצפה 1695 פעמים ]

הסכמי מכר כוללים הצהרה מטעם המוכר על תקינות הנכס ומערכותיו והצהרה מטעם הקונה, כי בדק את הנכס וכי הוא מוותר על כל טענה כנגד המוכר בנוגע למצבו.

לא אחת עומד מוכר הנכס בפני דילמה, האם לשטוח בפני הרוכש הפוטנציאלי את מלוא "מגרעותיו" של הנכס הנמכר או להימנע ממתן פרטים "עודפים".

ומה קובע הדין בעניין זה?

חובת הגילוי נחשבת בפסיקה כחלק בלתי נפרד מחובת תום הלב החלה על צדדים לעסקה עוד משלב מוקדם ביותר של ניהול המשא ועל פיה, חובה על צד לעסקה לגלות לצד שכנגד את מלוא המידע המצוי בידו אודות הנכס הנמכר.

אולם, נראה כי לא בכל מקרה תוטל חובה זו על המוכר.

חובת הגילוי עמדה בלב מחלוקת משפטית שבין צדדים לעסקת מכר דירה (בית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון, תק 36244-11-11, ניתן ביום 27.6.12).

לטענת הרוכשת (התובעת), יומיים לאחר קבלת החזקה בדירה, גילתה כי קיים סדק באסלה (אשר הוסתר על ידי מכסה האסלה), וכי התקרה בסלון סדוקה עם סימני רטיבות וכן כי קיימת בעיית ניקוז באמבטיה. 

הרוכשת טענה בכתב התביעה, כי המוכרים הפרו את הסכם המכר כאשר לא גילו לה על פגמים אלה, שהינם פגמים נסתרים, שכן נסתרו מעיניה שעה שביקרה מספר פעמים בדירה קודם לרכישתה.

המוכרים, זוג קשישים, אשר אינם בקו הבריאות, טענו מנגד, כי יש לדחות את התביעה משום שהרוכשת ביקרה בדירה מספר פעמים והכל היה פתוח וגלוי לעיניה.

עוד טענו המוכרים, כי מדובר בדירה בת למעלה מחמישים שנה, אשר שופצה מעת לעת, והפגמים הנטענים לא רק שהיו גלויים לעין, אלא שהם תוצאת שימוש סביר ורגיל. כן טענו המוכרים, כי הרוכשת בחנה את הדירה עם קבלתה, חתמה על מסמך המאשר קבלתה לשביעות רצונה וכי ממילא בכוונתה היה לשפץ מיידית את הדירה, כפי שאף עשתה בפועל.

לאחר שמיעת עדי הצדדים ובחינת ראיותיהם, מצא בית המשפט לדחות את התביעה.

בית המשפט קבע, כי הסכם המכר לא הופר, שכן כאשר נמכרת דירה יד שניה, בעיקר כאשר מדובר בדירה בת עשרות שנים, לא גלומה במכירתה התחייבות לכך שלא יהיו בה סדקים, שריטות במתקנים שונים וכיוצא באלה ליקויים הקשורים לשימוש רב שנים.

נקבע, כי הרוכשת קיבלה על עצמה לבדוק את הדירה קודם רכישתה, ולא ניתן לקבוע כי הפגמים נשוא כתב התביעה הינם פגמים נסתרים אשר הטילו על המוכרים חובת גילוי מיוחדת וכי ממילא אישרה הרוכשת שקיבלה את הדירה לשביעות רצונה ואף פעלה לשיפוצה.

נמצאנו למדים, כי חובת הגילוי הינה חובה מהותית וחשובה, אולם אין היא מוטלת באופן שרירותי, אלא בהתאם לנסיבות המקרה.

עו"ד דן הלפרט, בעל תואר ראשון ושני במשפטים ותואר ראשון במינהל עסקים, חבר ועדת הקניין של לשכת עורכי הדין ומאמריו מתפרסמים בעיתונים "גלובס" ו"הארץ". משרדנו מתמחה בתחום המקרקעין (הגנת הדייר, תיווך, הסכמי שיתוף ופירוק שיתוף, עסקאות מקרקעין (פינוי בינוי/ תמ"א38/ תמ"א 38/2/ מכר/ רכישה/ קבוצות רכישה/ קבלנים/ קומבינציה), שכירות, תכנון ובניה, מושבים, בתים משותפים (רישום ותיקון צו בית משותף, סכסוכי שכנים בנוגע לשימוש ברכוש המשותף, ליקויי בניה ועוד).




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב