דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ציר זמן תולדות עם ישראל (או דרך פשוטה להבין מי אנחנו וגם לזכור) 

מאת    [ 04/09/2012 ]

מילים במאמר: 604   [ נצפה 4118 פעמים ]

במי נלחמו המכבים ? ביוונים או ברומאים? ומה הקשר ביניהם לבר-כוכבא? הרמב"ם הכיר את רש"י? מי בנה את המצודות בארץ ? הצלבנים או הביזנטים? צלבני/ ביזנטי - הם לא אותו הדבר? מה קרה בעולם בזמן שעם ישראל קיבל את התורה? וכמה "יהודים" היו אז בעולם?

חלקכם וודאי מצאתם את השאלות משעשעות, אך אני סבור שרובנו לא יודעים לענות עליהן. עד לפני כשנה גם אני לא ידעתי. כדי ללמוד חשבתי שהכי נכון יהיה לראות את כל המידע בעמוד אחד בודד. עמוד בודד מאפשר לראות את התמונה הגדולה כולה ולראות את הקשרים בין הנושאים. ראיית התמונה הגדולה יכולה לשפוך הבנה פנימית על הסדר של הדברים וכך למנוע בלבול.

באותו עמוד, על ציר זמן משותף היה נחמד אם ניתן היה לראות את הנושאים הבאים:

קורות עם ישראל ? אירועים היסטוריים מרכזיים.

דמוגרפיה של עם ישראל ? מה הייתה אוכלוסיית עם ישראל בכל שנה וכיצד היא הייתה מפוזרת בעולם. תמונה דמוגרפית, שמראה כמויות והגירה, במקביל לציון האירועים ההיסטוריים באותו העמוד, ממחישה את היקף ומשמעות האירועים ההיסטוריים.

תקופה תורנית (אמוראים/ סבוראים/ גאונים/ ...)

האימפריה השלטת בארץ ישראל ? ארץ ישראל בגלל מיקומה האסטרטגי בין 3 יבשות נכבשה תכופות על ידי האימפריות הגדולות בעולם.

קורות העולם ? אירועים היסטוריים מרכזיים שקרו ברקע בעולם. נותן הבנת רקע טובה לקורות עם ישראל.

אישים ומנהיגים ? כך ניתן להבין מתי חיו ופעלו האישים המשפיעים בעם ישראל, ששמם מוכר לנו גם היום. מה היה מצב העם כשהם פעלו, מצב המדינה, הארץ ואילו אירועים השפיעו עליהם או שהם היו מעורבים בהם.

ספרות ושפות ? ספרים מרכזיים שנכתבו בעם ישראל ושפת כתיבתם במקור.

זווית הראייה המובילה ביצירת ה"פוסטר" צריכה להיות כזו שמסתכלת על עם ישראל כעם ולא כ?דת?. כלומר כישות לאומית, המורכבת מאוכלוסייה (שבד"כ מתעלמים ממנה למרות שהיא אנחנו ועצם קיומו הפיזי של העם), דת, שפה, תרבות, ארץ, מדינה, מנהיגים ואנשי רוח. לפיכך, הפוסטר כולל ערכים שהם "מסורתיים" אבל גם "חילוניים". כך ניתן למצוא על ציר הזמן גם את רש"י וגם את דוד בן גוריון. גם את "מתן תורה" וגם את גודל אוכלוסיית עם ישראל והיכן היא ממוקמת בעולם. וברקע את אירועי העולם.

האם בכלל אפשרי לבנות עמוד כזה? כיצד?

התשובה היא שזה אפשרי, אך לא פשוט בכלל. לטובת העניין נעשה שימוש רב בצבעים וטכניקות גרפיות נוספות. כך למשל אוכלוסיית היהודים בעולם חולקה לאיזורים גיאוגרפיים, שלכל אזור ניתן צבע משלו. באמצעות הצבעים ניתן להבין גם את מספר היהודים בעולם וגם את פיזורם בעולם. שימוש נוסף בצבעים נעשה עבור סימון מיקום האישים, ושפת הספרים. משך החיים של האישים סומן גם הוא, כך שניתן להבין בדיוק מתי הם פעלו.

תוצאת העבודה, שנמשכה כשנה, מרתקת. על עמוד אחד מסופר בראשי פרקים סיפורו המדהים של העם היהודי. סיפורו של עם קטן ועקשן בתוך סיפורו של העולם משחר ההיסטוריה.

מכיוון שהתוצאה הייתה מרשימה החלטתי לשתף אותה בחינם עם כולם, על מנת שכל אחד יוכל ליהנות ממנה וללמוד. לטובת העניין נבנה אתר, שמכיל את ציר הזמן והפוסטר בגרסה אינטראקטיבית וגם בגרסאות להדפסה. הגרסה האינטראקטיבית כוללת הקפצת בלון הרחבה לכל ערך עליו תעמדו עם העכבר, ולחיצה על הערך תוביל להרחבה נוספת (שלעתים מקורית ולעתים לקוחה מויקיפדיה) ויכולת לכתיבת תגובות והרחבות נוספות.

פוסטר ציר הזמן מאפשר הבנת הקשרים בין התחומים השונים ובעצם לימוד פשוט, שיאפשר גם להבין ולזכור. כמו כן, בפעם הראשונה אולי ניתן יהיה להבין את ה"תמונה הגדולה" וכך להפסיק את הבלבול בין כל השמות שכולנו מכירים. בנוסף, ניתן ללמוד על הדמוגרפיה של העם היהודי לאורך ההיסטוריה, נושא שמאד קשה למצוא עליו חומרים ואינו נלמד בבתי הספר.

מקווה שתיהנו ותלמדו, ובכל אופן אתם מוזמנים לשלוח לי תגובות במייל או באתר.

נ.ב. את התשובות לכל השאלות למעלה, תוכלו לתת בעצמכם אחרי ביקור באתר.

 

רונן רבינוביץ' Ronen@Odyeda.com, כותב "ציר זמן תולדות עם ישראל" בעמוד אחד (פוסטר) אינטראקטיבי, ללימוד העבר שלנו תוך הבנת ההקשרים בין המאורעות לדמוגרפיה יהודית, מנהגים, אישים, רקע בעולם, ספרות, שפות ועוד. www.odyeda.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב