דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היה או לא היה שייקספיר אנטישמי 

מאת    [ 04/09/2012 ]

מילים במאמר: 744   [ נצפה 3574 פעמים ]

היה או לא היה שיקספיר אנטישמי?

רבות כבר נכתב על מחזהו של שיקספיר "הסוחר מוונציה" האם כוונת המחזאי הייתה אנטישמית או שמא התכוון להציג את הנצרות כבעלת מוסר כפול. נושא זה שימש לדיונים אין ספור בתרבות הישראלית, היהודית והזרה כאחת.

הדיון המעניין והמקיף ביותר בסוגיה זו הנו מאמרו של אלי אשד משנת 2009 (היהודי מוונציה: התשובות היהודיות לשיילוק ולסוחר מוונציה של שייקספיר, גליון אורות מס 1).

עלילת המחזה מתרחשת בוונציה ומתארת אדם בשם שיילוק, יהודי מלווה בריבית המושפל בפומבי על ידי אחד משועי העיר "נוצרי טוב והגון". בהמשך העלילה נזקק אותו אציל לכסף ופונה אל שיילוק לצורך קבלת הלוואה. שיילוק מסכים להלוות את הכסף הנחוץ ללא ריבית, אולם מתנה את ההסכם בכך שבמידה ולא יהא בידי הלווה להחזיר את הסכום במועד, יחתוך שיילוק ליטרת בשר מגופו של אותו אציל הקרוי במחזה בשם אנטוניו. מהכא להתם, אוניותיו של אנטוניו טובעות, ואין בידו לשלם את חובו. לפיכך תובע שיילוק לכרות את כף ידו של אנטוניו. במהלך משפט המתנהל בעניין, השופטים אינם מסוגלים לחלץ את אנטוניו מהצרה, מאחר והחוזה ערוך כהלכתו. לעזרת השפוט נחלצת אישה המחופשת לגבר (המופיעה במחזה בתת עלילה כאחת מאהובות המשתתפים). האישה מאמצת את השם באלתאזר, מצליחה לחלץ את אנטוניו מגורל מר מאחר ובחוזה מצוין "ליטרת בשר" ומצווה על שיילוק לכרות את היד מבלי להקיז דם... במחזה נוטלת חלק גם בתו של שיילוק המתאהבת בנוצרי ועוד כהנה וכהנה.

המחזה הוצג בגרסאות מרובות כמו גם הוסרט בכיכובם של שחקנים מפורסמים, ותמיד עלתה השאלה האם המיצג הנו אנטישמי ואם לאו.

מן הראוי לזכור, ששיקספיר לא ראה יהודי מימיו לא מקרוב ולא מרחוק, מאחר והיהודים גורשו מאנגליה כ 200 שנה לפני תקופתו והורשו לחזור לשם רק כמאה שנה לאחר מותו. הקורא מוזמן לבחון את העובדות ולהחליט בעצמו אם היה או לא היה שייקספיר אנטישמי.

ראשית נבחן את השם. שיילוק הפך למטבע לשוני המתאר את היהודי הקמצן, תאב בצע, רשע וחסר רחמים, בעל מראה בלתי מחמיא בלשון המעטה. מאפייני הדמות הותוו בידי שיקספיר עצמו! וכך הוא התכוון שנראה את הדמות.

המחזה שנקרא בגרסתו הראשונה בשם "היהודי מוונציה" נכתב בהשראת מחזה אחר שנכתב מעט לפנייו בשם "היהודי ממלטה" בידי אחד מעמיתיו וחביריו בשם מרלו. מחזה זה הנו אנטישמי בעליל ומתאר יהודי ממלטה בשם באראבס (בראבא היה גנב יהודי שישו נצלב במקומו לבקשת היהודים). אותו בראבס מתואר כבוגד, מחליף צדדים, גנב ורוצח שהרג אף את בתו כל זאת בעזרת משרתו המוסלמי. הייתכן ששיקספיר  הפך לחסיד אומות העולם בעודו מלעיג על הנצרות כפי שניסו לתאר זאת כמה ממנתחי העלילה?

בחירת השם של הסנגור/ית האם היא מקרית? מיהו בלתאזר המופיע בתנך כבלשאצר, נכדו של נבוכדנצר שהחריב את בית המקדש ו"פצח" בגלות בבל.

אגב אורחא, בלתאזר הוא זה המבשר לרומיאו על מותה לכאורה של ג'ולייט. ומה שמו של חברו של בלתאזר, לא פחות ולא יותר מאשר אברהם.

לכשמציג הדוכס את בלתאזר הוא עושה שימוש במשפט הבא "הצגתי בפנייו את המחלוקת בין היהודי ובין אנטוניו.."

בחר שייקספיר לכתוב "היהודי" ולא להציגו בשמו.  לכשדנים באם המחזה אנטישמי או לא, צורת ההגיה ואופן האמירה של משפט זה, האם היא המכריעה את הכף בשאלה?  

במחזה הקומי "מהומה רבה על לא דבר" שם שייקספיר את הדברים הבאים בפי אחד מגיבורי העלילה  "..אם אינני מרחם עליה, הריני נבל, אם אינני אוהב אותה הריני יהודי.." עד כמה מחמיא הדבר ליהודים ומה זה אומר על השקפתו של המחזאי לגבינו.

במחזה מקבת שם שייקספיר בפי אחת המכשפות את הקללה הבאה "..כבד של מגדף יהודי.."

במחזה הקומי "שני אדונים מוורונה" נאמר"..אפילו יהודי היה בוכה בראותו את פרדתנו.."

במחזה המפורסם המלט, מופיע המשפט הבא "למלקות הייתי דן ברנש אשר כזה על אכזרו יותר מטרמגנט, על הרדסו יותר מהורדוס. בבקשה ממך, הישמר מכל אלה." ומה הפרוש של משפט זה תתמהו. להלן המקור

  I would have such a fellow whipped for o’erdoing Termagant. It out-Herods Herod: pray you, avoid it.

ראשית, טרגמנט הנו שם של דמות אלימה במיוחד, לעיתים קרובות נשית כמו גם חלק ממיתוס מוסלמי בימי הבינים. הורדוס כידוע לכל הנו יהודי בעל תווית של רוצח ילדים בעיקר בעולם הנוצרי.

 על צד ה"זכות" מן הראוי להציג את המונולוג של שיילוק בסוחר מוונציה, ישפוט הקורא.

"ואין ליהודי עיניים? אין ליהודי ידיים, איברים, צורה, חושים, מאוויים, רגשות? ולא כמו הנוצרי מאותו הלחם הוא אוכל, באותם כלי נשק הוא נפצע, באותן מחלות הוא מתייסר, באותן רפואות הוא מתרפא, באותו קיץ חם לו ובאותו חורף קר לו? אם תדקרו אותנו - לא נזוב דם? אם תדגדגו אותנו - לא נצחק? אם תרעילו אותנו - לא נמות? ואם תתעללו בנו - האם לא נתנקם?"

ומכל אסופת הציטוטים שבכאן האם להיות או לא להיות מאמין באנטישמיות של שייקספיר?

 

הכותב הנו מדריך טיולים לסין, אנגליה וסקוטלנד כמו גם לסלובניה http://trendline3d.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב