דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עורך דין נזיקין - פיצוי עבור נזק שנגרם 

מאת    [ 04/09/2012 ]

מילים במאמר: 634   [ נצפה 2179 פעמים ]

פקודת דיני נזיקין קיימת עוד לפני קום המדינה ונקלטה אל תוך עולם המשפט הישראלי. אף שהפקודה זכתה לתוספות רבות ולפרשנויות רבות היא עדיין מתקיימת. תביעה על פי פקודת דיני נזיקין הינה אזרחית, וקבלת התביעה מזכה את התובע בפיצויים כספיים או אחרים. עורך דין נזיקין מסייע למי שנפגע כתוצאה ממעשיו של אחר לתבוע אותו לדין ואם הוא זוכה – לתבוע פיצויים.

נזיקין – תקדימים או כל מקרה לגופו

מאז קום המדינה הוגשו תביעות נזיקין רבות, חלקן הגדול הוכתר בהצלחה וחלקן לא עלה יפה אף שישנם פסקי דין תקדימיים בנושא. התקדימים נקבעו הן בהקשר לדברים שנחשבו כעילות לתביעה והן לאופי פסק הדין (פיצויים כספיים או אחרים). ואולם בדרך כלל ישנה נטייה לדון בכל מקרה לגופו, כיון שבכל אחד מהמקרים יש נסיבות שונות, רמה שונה של פגיעה או רמה שונה של כוונה מצד מבצע הפגיעה לכאורה. על מנת לבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר, צריך עורך דין נזיקין מקצועי לדעת לשלב בין התקדימים השונים לבין המקרה הספציפי בו הוא מטפל.

עורך דין נזיקין והוכחת הקשר בין מעשי הנתבע לבין הנזק

החלק החשוב ביותר בתביעה מסוג זה הוא להוכיח קשר ברור בין מעשיו של הנאשם לבין הנזק שנגרם לתובע. במקרים מסוימים הוכחת הקשר קלה יחסית, כמו במקרה של תאונות דרכים. אם מוכחת נהיגה רשלנית של הנהג הפוגע ואם הוכח שהנזק שנגרם לתובע הוא תוצאה ישירה של התאונה שנגרמה בעקבות הנהיגה הרשלנית של הנתבע, אין עוררין שהתובע זכאי לפיצויים מהנתבע, בין אם ישלם בעצמו ובין אם הדבר ייעשה באמצעות חברת הביטוח שלו.

במקרים אחרים ההוכחה קשה יותר, כמו במקרה של רשלנות רפואית על כל סוגיה. אבל גם בתוך הקטגוריה של רשלנות ישנם סוגי תביעה קשים יותר מאחרים. אחד הדברים אשר עורך דין נזיקין יקדיש להם מאמץ רב הוא להוכיח את הקשר כאמור לעיל. מרגע שהוכח, עוברת התביעה לשלב הבא – המאבק על אפוי הפיצויים והגובה שלהם.

קביעת גובה הפיצויים

השלב העוסק בקביעת גובה הפיצויים הוא השלב הקשה ביותר בעבודתו של עורך דין נזיקין לאחר שהוכחה האשמה של הנתבע. מהות הפיצויים היא להחזיר את הנפגע למצבו הקודם, לפני היות המקרה. ישנם מספר אמות מידה לקביעת גובה הפיצויים, ולהלן חלק מהן:


    • גובה ההכנסה: על מנת לחשב פיצויים יש להתחשב בגובה הכנסתו של התובע. מהות הפיצויים היא חישוב של אובדן הכנסות של התובע כתוצאה מהפגיעה. אובדן הכנסה הוא חוסר אפשרות מוחלט או חלקי של התובע להמשיך ולייצר הכנסה.
    • הוצאות שתיגרמנה לו כתוצאה מהפגיעה: בנוסף יש לקחת בשכלול את כל אותן הוצאות שתיגרמנה לו כתוצאה מהפגיעה- תרופות שלא היה צריך אילולי הפגיעה, מכשירים מיוחדים וכיוצא באלה.

בשלב הזה מתבצעת פעולת המיקוח שיכולה להיעשות די מכוערת, אבל היא מחויבת המציאות. עורך דין נזיקין צריך לדאוג להשיג עבור לקוחותיו את התוצאות הטובות ביותר, בין אם הם התובעים או הנתבעים. אם שני הצדדים מגיעים להסדר ביניהם, הוא נחתם על ידי בית המשפט ומקבל תוקף של פסק דין.

הגנה מפני תביעות נזיקין

הגנה מפני תביעות נזיקין היא למעשה ביטוח. כך למשל, הביטוח המקיף ברכב מגן על הנהג מפני תביעת נזיקין אישית במקרה שהוא עצמו גרם לתאונה. חברת הביטוח של הנהג היא שתשלם את סכומי הפיצויים שייקבעו. במקרה שלא נמצא הנהג הפוגע, התביעה מתנהלת מול המדינה. גם רופאים ובעלי מקצוע אחרים יכולים לבטח את עצמם מפני תביעות נזיקין על רשלנות רפואית או רשלנות מקצועית. נכון להיום, כמעט כל תביעה כזאת נדונה מול הרופא עצמו והמוסד המעסיק אותו. בעתיד ישרור מצב שבו עורך דין נזיקין יצטרך להתמודד מול חברות ביטוח גם במקרים של רשלנות רפואית או מקצועית.

נזיקין במקרה של הוצאת דיבה ולשון הרע

תביעות מסוג זה עוסקות בעיקר בפגיעה נפשית, מקצועית או תדמיתית אם הדברים שנאמרו או נכתבו יוכחו ע"י עורך דין נזיקין כהוצאת דיבה לשמה או הוצאת לשון הרע. יש לקחת בחשבון שאם התובע הוא אישיות ציבורית, קשה לו יותר מאשר לאחרים להוכיח הוצאת לשון הרע או הוצאת דיבה, שכן בעצם היותו איש ציבור הוא יכול להיות חשוף לביקורת. מובן מאליו שאם הוכח מעל לכל ספק שהדברים שנאמרו אכן שקריים לחלוטין יש סיכוי שהתביעה תצליח.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב