דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לספור נכון - מדריך שימושי 

מאת    [ 30/08/2012 ]

מילים במאמר: 694   [ נצפה 6666 פעמים ]

 

האוזניים שלי רגישות לטעויות בעברית. אני שומעת מרצים שונים בתחומים עכשוויים כמו שיווק אינטרנטי, מודעות, ייעוץ אישי ומשפחתי, ופעמים רבות אני קולטת שהדובר, גם אם הוא מקצוען בתחומו, מפספס  בקטע של המספרים.  הם לא לבד: גם תלמידים, מורים, שרים ומרואיינים מתבלבלים ללא הרף במין המספרים. אולי קשה להאמין, אבל יש הרבה שומעים / קוראים שגם להם זה צורם, וייתכן שאם אתם לא יודעים לומר נכון את המספרים, אולי כבר נפלתם בכמה ראיונות עבודה, ואולי אתם נתפסים כלא רציניים רק בגלל העניין "הפעוט הזה".

אז הנה מדריך זריז וגם כמה שיטות להקלת הזכירה. חשוב מאוד לסטודנטים שכובים עבודות ותיזות, וגם לאחרים לא יזיק לכתוב נכון. זה תמיד מעלה את קרניכם בעיני הקורא או השומע.

קודם כל המספרים מאחת עד עשר:  המספרים הם הפוכים מרוב שמות העצם בעברית. בד"כ ה' היא סיומת של נקבה (ילדה, בחורה, אשה) אבל במספרים היא דווקא סיומת של הזכר. אם כן המספרים הקצרים, שבאים לנו בטבעיות לפה (למשל כאשר אנחנו אומרים את מספר הטלפון שלנו או עושים חשבון) הם בנקבה. אות ת' היא סימן של נקבה, לכן אחת, שתיים (כמו שאומרים בסלנג: "לך מכאן אחת ושתיים". אף אחד לא יטעה זה, אני מאמינה). ואח"כ שאר המספרים בנקבה: שלוש, ארבע, וכו'.

המספרים ה"ארוכים", הלא-טבעיים עם תוספת ה' הם דווקא בזכר: אחד ושניים (אין זכר ל-ת') ואח"כ שלושה, ארבעה וכו'. שימו לב: שמונה (חרוז של מונה כמו שיש במוניות)  זה המספר בנקבה. שמונה (כמו בספר הישן נושן "שמונה בעקבות אחד" וחרוז של תמונה – זה בזכר.

איך לזכור? המספרים כמו שאנחנו מבטאים את מספר הטלפון שלנו הם בנקבה. לכן אם את אשה דמייני את עצמך במלוא הדרך הנשי אומרת את מספר הטלפון שלך למישהו נחשק. התמונה הזאת תזכיר לך: מספר טבעי = נקבה. אם אתה גבר, תחשוב על יפהפייה מדהימה שאומרת לך את מספר הטלפון שלה. מה יותר טבעי מזה?

נגייס גם את ההגדה של פסח: ב"אחד מי יודע" המפורסם, כל המספרים, חוץ מארבע אימהות, הם בזכר. אז תחשבו על "זכר אלפא" טיפוסי קורא בהטעמה את "אחד מי יודע" :שישה סדרי משנה, חמישה חומשי תורה, שני לוחות הברית וכו'.

11-19

אז מה שלמדנו על המספרים עד 10 נכון גם כאן, אבל יש תוספות. למספר הטבעי בנקבה נוסיף עשרה (כמו: "טיפש עשרה") ואז נקבל: אחת עשרה, שתים עשרה, שמונה(חרוז של מונה) עשרה... המילה זכר מתחרזת עם עשר, אז למספרים הארוכים מ"אחד מי יודע" נוסיף עשר, ואז נקבל: אחד עשר, שלושה עשר, שמונה (חרוז של תמונה) עשר וכו'.

איך לזכור? חבורה של בנות טיפש עשרה צוהלות ומצחקקות יזכירו לנו את הסיומת לנקבה. עשר יזכיר לנו זכר.

20-90 המספרים השלמים לא משתנים. הספרה הסופית משתנה בהתאם למין העצמים שאנחנו סופרים. שלושים ותשע בנות לעומת שלושים ותשעה נערים.

עולים כיתה: עכשיו כל מה שנאמר מתלבש בהתאמה על המאות והאלפים. מאות: המאות הן תמיד בנקבה, לא חשוב מה סופרים. שלוש מאות זה גם בנים וגם בנות. מה שמשתנה זה מה שבא אחר כך: שלוש מאות שבעים ושלוש בנות, שלוש מאות שבעים ושלושה בנים.

אלפים: האלפים הם תמיד בזכר, לכן שלושה עשר אלף זה גם גברים וגם נשים כאן אות ה' המקורית מתחלפת ב-ת'

 (כמו שבמקום: תמונה אומרים: תמונת מחזור) לכן חמשת אלפים, עשרת אלפים. ההמשך כמו קודם: חמשת אלפים שש מאות שמונים ואחד שקלים, לעומת חמשת אלפים שש מאות שמונים ואחת כיתות.

ומה עוד חשוב לדעת? תאריכים: תמיד בזכר, ולחודש (לועזי או עברי) מצטרפת תמיד אות ב'. קל לזכור לפי הדגם: תשעה באב או אחד באפריל. שוב אפשר לחשוב על "זכר אלפא" כיד הדימיון הטובה עליכם שמזמין אתכם לפגישה (אם את אשה, זו יכולה להיות פגישה רומנטית, ואם אתה גבר, זאת יכולה להיות פגישת חברים), וכאשר אתם עומדים לרשום את הפגישה ביומנכם הוא פורץ בצחוק: "עבדתי עליכם... היום אחד באפריל" .

ומה עוד? מספר הבית, השורה בתיאטרון וקו אוטובוס הם תמיד בנקבה, כמו מספר הטלפון. קצר ולעניין. ומה עוד? כשכותבים, נניח בפרסום, בשלט חוצות ובעבודה אקדמית מספרים מונים (כמו: חמש הצעות) ייכתבו תמיד במילים. אם תכתבו בספרות, יחשבו שאתם לא יודעים מה נכון. אז הנה טיפ קטן לשיפור הניסוח גם בכתב.

 ממעסיקים שנשאלו מה הסיבה שהם פוסלים מועמד לעבודה כבר בשלב הראשוני, ענו: שגיאות כתיב בקורות החיים! אז כדאי מאוד שתהיו בין 47 האחוזים שיש להם סיכויים לעלות לשלב הבא.

טלילה שחר, מוסמכת בהוראת אסטרטגיות למידה, מחבברת הספר "מהורה למורה" - למד את ילדך איך ללמוד בקלות ולהשיג תוצאות מעולות. הירשמו באתר שלי וקבלו טיפים להשכנת שלום בין הורים, ילדים ומורים. כן תקבלו בחינם פרק מהספר שלי: שיטה מעולה לזכירת מושגים ומילים בשפה זרה.   050-4510254




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב