דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שערורית חומר הלימוד לבחינת הבגרות במתמטיקה שלוש יחידות 

מאת    [ 30/08/2012 ]

מילים במאמר: 663   [ נצפה 2657 פעמים ]

מקצוע המתמטיקה מוגדר כמקצוע ליבה שבלעדיו אי אפשר לקבל תעודת בגרות. רוב התלמידים בישראל אינם ממשיכים בלימודים או מקצוע טכניים ולכן לומדים על פי התכנית של שלוש יחידות. הכתבה תענה על השאלה מדוע כל תלמיד צריך ללמוד מתמטיקה ותסביר מדוע חומר הלימוד הנוכחי הוא עיוות של הצורך האמיתי ורובו מיותר וחסר כל ערך.

מדוע בכלל לומדים כלל הילדים מתמטיקה בבית ספר?

לפני כ- 50 שנה אנשי החינוך טענו שלימוד מתמטיקה מפתח את החשיבה. חשבתי שהם יודעים על מה הם מדברים. לאחרונה יצא ספר בפסיכולוגיה שכתב הפסיכולוג הפרופ' דניאל כהנמן ( חתן פרס נובל בכלכלה 2002 ) בשם Thinking Fast and Slow . הספר מתאר את הקושי של בני אנוש להכניס את השכל לפעולה ואת השליטה של הרגשות בשכל, ומכאן קל להגיע לתובנה שההנחה שלעיל שגויה, ולימוד בכפיה אינו משיג את המטרה של פתוח החשיבה. ראוי לציין שבתכנית הלימוד של פינלנד ( המדורגת כיום במקום הראשון בעולם במערכת החינוך שלה ) מודגש אלמנט הענין בלמידה, וכתוצאה מכך התלמידים שם הגיעו להישגים גדולים.

 היום רווחת הדעה שכל אדם מודרני צריך ללמוד מתמטיקה כלימוד ליבה, כי זה נדרש לחיים. לדוגמא מי שרוצה לקרוא בספר של כהנמן המוזכר לעיל ולהבין את המסרים שלו, צריך להבין הסתברות וסטטיסטיקה וגם לדעת לקרוא גרפים ולהבין מה הם מציגים, וזאת לשם קריאת ספר בפסיכולוגיה. כל אדם כיום הוא צרכן לשירותים ומוצרים ומופגז במידע מגמתי המכיל סטטיסטיקה ( למשל ברפואה, במוצרי בריאות ועוד ) וחשוב שכל אחד יוכל להבין מה עומד מאחרי המידע שהוא חשוף לו. לפיכך ברור שכל אחד צריך ללמוד מתמטיקה, אבל אין פירוש הקביעה הזאת שכל אחד צריך ללמוד כל דבר במתמטיקה אלא רק את הדברים שיש בהם ערך חינוכי או תרבותי. למרבית הצער חומר הלימוד של מתמטיקה שלוש יחידות בישראל ( המיועד לרוב התלמידים במדינה) הוא עיוות של הצורך הזה:

 תכנית הלימודים המלאה ( לכל שלושה השאלונים ) מכילה 53 סעיפים של חומר נדרש. בתכנית נמצאים רק 8 נושאים שחשוב מאוד לכל אדם בעולם לדעת אותם בכל עיסוק שהוא ( כצרכן של מוצרים ושירותים וכדי להבין דברים הנאמרים בשטח עיסוקו ), כמו כן נמצאים בתכנית 14 נושאים שכדאי שיהיה לאדם מושג עליהם ברמה של השכלה כללית. שאר 31 הסעיפים הם חסרי כל ערך לאדם שאינו עוסק במקצוע הקשור במדעי הטבע או במקצועות טכניים ( והרוב המכריע של האוכלוסיה אינו עוסק בעיסוקים אלה ). אני בעל תואר דוקטור בפיזיקה ועבדתי יותר מ-30 שנה בתעשיה המתוחכמת במקצוע הפיזיקה ולא נתקלתי אפילו פעם אחת בחיי בחלק גדול מתוך 31 הנושאים שבתכנית ( למשל מי בכלל נתקל בימי חייו בצורך לפרק פולינום לגורמים? ). ובכלל רוב התלמידים שוכחים את החומר הנלמד לאחר הבחינה, כי אין לו שום שימוש בחיים.

 עולה מכך שרוב חומר הלימוד למקצוע המתמטיקה שלוש יחידות אינו נדרש לחיים ואינו מפתח את החשיבה, ואין שום היגיון בדרישה מהתלמיד ללמוד אותו. דרישה זאת רק גורמת עינוי לתלמידים המסכנים. התנית הזכות לתעודת בגרות בעמידה בבחינה על חומר לא רלבנטי היא בגדר התעמרות של מימשל שלטוני בתלמידים חסרי יכולת להתגונן.

הערה: בנוסף לטראומה הרגשית לתלמידים יש עוד שני נזקים חברתיים גדולים שהמצב הקיים מייצר:

1. זמן לימודים יקר מבוזבז במקום ללמוד דברים אחרים ( למשל פיתוח יצירתיות במקום שינון חומר )

2. מתלווה לאכיפה גם צרה של שיעורים פרטיים יקרים למתקשים

 

איזה חומר רלבנטי לחיים במתמטיקה כדאי שכל תלמיד ילמד?

א. תיאור גרפי של פונקציות ויכולת לקרוא גרף של פונקציה

ב. הכרת כתיבה מדעית של מספרים

ג. הסתברות וסטטיסטיקה

ד. סדרה גיאומטרית וחישובי רבית דרבית

ה. כמה נושאים קטנים נוספים להשכלה כללית

 אסור להשאיר את המצב כמות שהוא ויש לדרוש ממשרד החינוך לשנות את גישתו מהיסוד ולהגדיר חומר לימוד רק על פי מה שהוא בעל ערך לחיים ולצמצם את תכנית הלימוד לנושאים חשובים בלבד. מאחרי המצב הקיים עומדים אינטרסים כלכליים כבדים של מנגנון מרכזי במשרד החינוך המחפש פרנסה בריבוי תכניות לימוד  והוצאות ספרי לימוד הנהנות ממכירת מיגוון גדול של ספרי לימוד. סביר להניח שהאינטרסנטים שהוזכרו יפעלו לשימור המצב הקיים, אבל לחץ ציבורי לתיקון המצב יכול להביא לשינוי הרצוי.

 הערה: המצב דומה בהרבה מקצועות אחרים אבל קל יותר לטיפול במקרה של מתמטיקה ברמה של שלוש יחידות.

יוסף יעלי הינו בוגר הטכניון, ובעל תואר Ph.d בפיזיקה מהטכניון. עבד ברפאל ובאלביט כמנהל, כמהנדס מערכת וכמדען בכיר. לימד בבתי ספר ובמוסדות אקדמים בארץ ובחו"ל ( מורה מוסמך ).  כעת גימלאי, מתמחה בניתוח מערכות חברתיות וכמו כן מתנדב בקהילה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב