דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדרכת הורים - תחילה, להחליט להתחיל 

מאת    [ 30/08/2012 ]

מילים במאמר: 795   [ נצפה 1762 פעמים ]

הדרכת הורים / אימון הורים -  תחילה, להחליט להתחיל

"כל יום מחדש אני מחליטה שהיום יהיה בבית אחרת ואז, ברגע שאני נכנסת הביתה מתחילים ויכוחים וצעקות. זה כל יום קורה מחדש. אני לא יכולה להבין אותו. הוא פשוט לא מקשיב לי. "

המשפט הזה נאמר לי לפני כחודשיים על ידי אמא לילד בן -9 (הילד האמצעי שלה). על מנת שתלמדו ממנו ותיקחו ממנו "טיפ" שימושי לחיים שלכם, אני אפרק את המשפט שלה לשני חלקים.

"כל יום מחדש אני מחליטה שהיום יהיה בבית אחרת ואז, ברגע שאני נכנסת הביתה מתחילים  ויכוחים וצעקות..."

מדי פעם אנחנו מחליטים החלטה, כזו או אחרת, שאמורה להשפיע באופן כלשהו על מהלך חיינו או על ההתנהגות שלנו. אנחנו מחליטים לעשות משהו אחרת ואז... עושים בדיוק את אותו הדבר.

אמר פעם איינשטיין: "לא נוכל לפתור בעיות באמצעות אותה צורת חשיבה שבה השתמשנו כשיצרנו אותן". על מנת שדברים יהיו אחרת, עלינו לחשוב ו/או לעשות אחרת. אותה אמא שאמרה לי את הכתוב לעיל, נכנסה לביתה כל יום מחדש עם החלטה אמיתית וכנה בליבה אך עם אותה התנהגות זהה ליום האתמול, שהביאה אותה אתמול למשבר!                                    

אז איך יוצאים מזה ובאמת עושים אחרת את מה שהבטחנו לעצמנו?

להלן 3 נקודות שיעזרו לכם בדרך:

1. קובעים מטרה! מה באמת אני רוצה שיהיה?

2. מבצעים למידה (וזה התהליך הקשה ביותר כיוון שעליכם, בנקודה הזו, לקחת אחריות אמיתית על מה שאתם עשיתם עד כה ולהבין מה חלקכם במציאות הבלתי רצויה שיש.  וכן, יש לכם גם חלק). מנתחים צעד צעד מה מביא אתכם לנקודת האל-חזור ממנה מתפתח ריב. כאשר יש זיהוי – אפשר להבין מה אם הייתם עושים באופן שונה היה מאפשר לכם תגובה אחרת.

3. כעת, מחליטים לקבל החלטה (כפי שעשיתם עד היום), אך בניגוד לעבר, ההחלטה כעת מבוססת ונסמכת על ידיעה חדשה לגבי התנהגות אחרת שלכם. זאת אומרת : יש לכם כעת פיתרון לבעיה באמצעות צורת חשיבה שונה ממה שעשינו עד כה – שזו הייתה כוונתו של איינשטיין בדבריו.

 אז אם ברצונכם בשינוי אמיתי, תלמדו איך ותעשו. אף פעם לא יהיה זמן טוב כמו בדיוק עכשיו !!!

 וכעת חלקו השני של המשפט: "...אני לא יכולה להבין אותו. הוא פשוט לא מקשיב לי." 

לקח לי כמה שניות לזהות את האבסורד שבמשפט הזה. ביקשתי ממנה לחזור על דבריה כדי להבין שהבנתי נכון: "את לא יכולה להבין אותו כי הוא אינו מקשיב לך". היא אישרה לי שזה בדיוק מה שהיה ומה שקורה בכל יום.

"האם באמת כאשר הוא מקשיב לך את יכולה להבין אותו?" שאלתי אותה, "או שאת צריכה להקשיב לו על מנת שתביני אותו ?"

זוהי דוגמה קלאסית לבור (עמוק) אליו אנו נופלים כל פעם מחדש. לא משנה אם הקשר הוא בינינו ובין ילדינו (ולא משנה מה גילם), בינינו ובין בני זוגנו, בינינו ובין קולגות שלנו וכו'. כל עוד יש אדם בשר ודם מולנו –תוקפו של המשפט הזה קיים!עלינו להקשיב לאחר על מנת שנוכל להחליט אם הבנו או שלא הבנו אותו (זה נשמע כל כך טריוויאלי כשזה כתוב כאן. זה הרי ברור, לא?!) כשאנחנו שבויים בתוך הקונספט של הייעוץ, ההכוונה, הבעת הדעה, הקביעה ההחלטית והשיפוט שלנו – אנחנו עסוקים בלהביע את עצמנו ולא בהקשבה לאחר. רק אם נשים עצמנו בצד לדקה ובאמת נקשיב (וזו מיומנות קשה מאוד (!!!) לביצוע אך לשמחתי (ומניסיוני האישי) ניתנת ללמידה, רק אז נדע שאנחנו מבינים את זה שמולנו.

ישנם שני רווחים מכך והם עצומים:  

1. האדם השני (במקרה הנ"ל בנה בן ה- 9) מרגיש שבאמת מקשיבים לו וזו תחושה עילאית. (נסו להיזכר מתי לאחרונה עמדתם מול אדם והרגשתם שהוא ממש (אבל ממש) קשוב לכם בלי להכניס אג'נדות וסיפורים אישיים על עצמו תוך כדי שאתם מדברים.

2. אותו אדם מרגיש שהוא יכול לבטוח בכם ולתת בכם אמון כי אתם נמצאים שם עבורו. זה יאפשר לו להיפתח, מה שיוביל לתקשורת  אחרת, בריאה ואיכותית עם אותו אדם.

 שווה, לא?!

לסיכום קצרצר של התוכן הנ"ל, 2 דברים: 

1. אמר בזמנו וולט דיסני: "הדרך להתחיל היא להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות".  (מבינים?)        

2. אני מאמינה באמת ובתמים שכל אדם באשר הוא, לא יוכל ללמוד ולהבין דברים חדשים באותו מקום בו הוא חושב שהוא כבר יודע      הכול. לכן, כשאתם מקשיבים לזולת משמעותי לכם, צאו מתוך הנחה שבאתם להקשיב כדי ללמוד ממנו משהו חדש (עליו, עליכם או בכלל). זה יוביל למשהו שונה ואיכותי בקשר ביניכם.

קחו החלטה ותתחילו להחליט לעשות משהו אחרת. משהו שהפריע לכם, שרציתם כבר זמן רב לעשות, שרובץ לכם על הלב והגיע הזמן לבצעו. משהו שיאוורר לכם את הנשמה לאחר שיתבצע !

וברוח התחלות חדשות, הנה עומדת להתחיל לה שנה חדשה. אז...  שתהיה לכם שנה נהדרת ונפלאה. שנה של עשייה והתחדשות. שנה של יחסים נפלאים שמגיעים ממקום של תקשורת טובה ביניכם ובין הילדים וביניכם ובין בני זוגכם. תזכרו תמיד – הם האנשים המשמעותיים ביותר לכם ! שנה של משמעות אישית וצמיחה ובקיצור –

שתהיה שנה טובה !

 

 

 

 

ורד כרמלי | מאמנת אישית(מוסמכת מכון אדלר)    אימון הורים והדרכתם, יחסים במשפחה וזוגיות                                                www.imunim.net | 054-2204046 | veredcarmely@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב