דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך גולשים על חשבון השחיין המוביל - מכניקת זורמים יישומית 

מאת    [ 28/08/2012 ]

מילים במאמר: 637   [ נצפה 3033 פעמים ]

 מכאניקת זורמים של  DRAFTING (גלישה)  בשחייה

 להקת ציפורים שעפים בשמיים  משתדרים בצורה של  V  כאשר מקום עוף המוביל מוחלף בין החזקים ביניהם בצורה תקופתית. למרות שהציפורים לא למדו מכאניקת זורמים, הם יודעים שכל גוף מוצק שזז בנוזל או בגז כגון האוויר חייב להתגבר על התנגדות  והנקודה בו הלחץ (ההתנגדות) גבוה יותר זה קצה הקדמי של הגוף. במקרה של ציפור,  זה קצה המקור – לפיכך האבולוציה ייצרה מקור חד ושפיצי.  גם הדגים  פתחו צורות אירו דינמיות כאלה, וכאשר רואים דג עם "חרטום" עגול כגון לוויתן, אנו יודעים שלא מדובר בגוף מתאים לשחייה מהירה  ושאין טורפים הצדים אותם.  התנגדות המים לשחיין ממוקדת בקצה הראש שלו, ולכן אפשר לטעון שחיינים בעלי ראש "ספיצי"  או7 "ביצי" הם בעלי יתרון מסוים בתחרויות. כובע סיליקון בצורה קונית היה אידיאלי -  אך הם אינם תיקניים.  במאמר עתידי ננתח מהו הגוף האידיאלי לתחרות שהיה – וניקח לדוגמה את מארק שפיץ בעל 7 מדליות זהב באולימפיאדה.

 

נושא מאמר זה איך לנצל את הגל שיוצר כל גוף המתקדם באוויר או במים. הציפור השיני בלהקה  מנצל את הגל שנשאיר הראשון ובעצם גולש על הגל שייצר הציפור המוביל.  האם גם ניתן לגלוש על הגל שייוצר שחיין מוביל?  בוודאי שכן!  גלישה צורך פחות אנרגיה מיצירת הגל ובעצם הגולש מנצל את האנרגיה מושקעת ע"י המוביל. נכון שניצול הגל ע"י השחיין שנדבק אחריו  מפחית את התוצאות של האנרגיה המושקעת ע"י המוביל ומעיט את התקדמותו, אבל  שחייה זה  ספורט תחרותי  וכרגע אנו דנים במקום האופטימאלי כדי למקם כל אחד את הצמו בקבוצה שחיינים וזה לא בהכרח המקום המוביל מך התחרות.  המקום האופטימאלי זה המקום שתופסים את הגל וגולשים עליו. איך עושים את זה?

 

הגל שיצור המוביל הוא בצורה של "וי" ז.א. במקום בדיוק אחורי המוביל אין שום גל שניתן לגלוש עליו. להפיך, הטורבו לנציה שיוצרת המוביל יקשה על השיני.  לכן יש להתמקם  אחרי המוביל  במקום שהגל שיוצר חזק יותר  –  וזאת  נקודה שבסביבת אמצע הגוף שלו.  הגל זז הצידה  עושה "וי"  בשני הצדדים של המוביל - ולכן יש להתמקם ליד המוביל קצת אחוריו ולא יותר מד אחרוה.  באיזה צד טוב יותר?  עקרונית, שחיה תחרותית חייבת להיות סימטרית, ולכן לא צריך להיות הבדל משמעותי בן הצדדים. בפועל, תמיד יש הבדל  אבל שה אישי עם כל שהיין. 

 

שאלה: האם להדבק למוביל מפריע לו?  מעצבן אותו? מה טוב!

 

מה המהירות האופטימלי של השחיין השיני?  הוא לא יכול לעבור את הראשון ללא שיפסיד את הגל, וגן לא יכול לפגר ולתפוס את הטורבו לנציה שיוצר המוביל.    השיני חייב להתקדם במהירות זהה שחל מובילת בדיוק. אם המתחרה המוביל מנסה להשאיר אותך מאחוריו, אין לך ברירה אלא לשחות מחר יותר גם אתה, כי ברגע שנכנסת באזור הטורבו לנציה, קשה מאוד להתקדם ולתפוס שוב את הגל.  השחיין בשיני חייב לשחות במהירת זהה לראשון ז.א. לעקוב בקפדנות על מה עושה המוביל העל על מנת  לשמור על מקומו על הגל.

 

קל לכתוב מאמר מלומד אבל קשה לבצע. אם אתה במקומך המיטבי קצת מאחורי המוביל אז הראש  שלך במקום  הלא נכון כדי לראות מה הוא עושה. עם  אתה מסובב את הראש שלך כדי לראות אותו, אתה כבר מאבד את הסגנון שחיה האופטימאלי  המחייב ראש למטה. לפיכך השחיין השיני חייב לשחות עם הראש למטה ולא לסובב את הראש. הוא חייב ללמוד להרגיש את נקודות הלחץ והגלים מסביב ו להתמקד במקום המיטבי ללא עזרת העיניים.  לדגים יש חיישנים לאורך הגוף שלכם המודדים את לחץ המים מסביבם. לבני אדם אין מערכת חיישנים כה, אבל בכל זאת ניתן לפתח "חוש" ע"י הרבה אימון עד כדי למצב שגוף מרגיש  בתת-הכרה את הגל ומסוגל לעלות עליו באופן אוטומטי.  כמובן, נדרשת מאמנת מקצועית ...

 

כי זה לא הכל.  כל שאתה קרוב למוביל, הגל חזק יותר.  כמה אפשר להדבק לשחיין המוביל בלי לקבל בעיטה?  זה לשיעור הבא.

 

  אינג' חיים קליין ואיילה קליין, מכון ווינגייט

מאמנת שחיה

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב