דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שימוש בצבעים בעיצוב פנים 

מאת    [ 28/08/2012 ]

מילים במאמר: 838   [ נצפה 2399 פעמים ]

צבע הוא אלמנט ויזואלי מרכזי בעולמנו ויש לו השפעה גדולה מאוד כמעט בכל התחומים. לא מפתיע אם כך, שאחד האלמנטים המרכזיים בעיצוב הוא בחירת סקאלת הצבעים, גיוונם והמינונים של כל אחד מהם בפרויקט. סקאלת הצבעים בעיצוב פנים מושפעת גם מהחומרים והתאורה והגיוון בה הוא אינסופי.

 

תורת הצבע על קצה המכחול

צבע הוא תופעה פיסיקלית ופסיכולוגית מורכבת, בה משתתפים שלושה גורמים: מקור האור, העצם הנצפה והעין האנושית. מבחינה פסיכולוגית, צבע הוא הפירוש הניתן על ידי המוח האנושי, לאור באורך גל מוגדר הנקלט על ידי העין. כך למשל צבע אדום הוא פירוש של המוח לאור בתחום האדום של הספקטרום הנראה. לפיכך, גוף אשר מחזיר אור אך ורק בתחום האדום, ייראה לנו כבעל צבע אדום. אם כן, הצבע אינו תופעה אובייקטיבית, אלא תופעה התלויה בתפיסה האנושית.

האור הלבן, המכיל את כל אורכי הגל שבספקטרום הנראה, פוגע באובייקט כלשהו. חלק מצבעי הספקטרום נבלע בגוף וחלק מוחזר ממנו. העין קולטת את הקרניים המוחזרות, מעבירה את המידע אל המוח, אשר מעבד את המידע ומחליט מהו הצבע.

מקור האור גם הוא בעל השפעה משמעותית על תפיסת הצבע. גוף המואר באור לבן, ואינו מחזיר אור כלל, יראה על ידינו כגוף שחור. לעומת זאת גוף הנראה לבן תחת תאורה "רגילה" , יראה סגול אם יואר בנורה אולטרא סגולה (מתוך:  http://multimedia.haifa.ac.il/photoshop/pc_files/color_theory.html )

 

חשיבות הצבעים

מושגים רבים נקשרים לצבעים: גלגל הצבעים, צבעי יסוד (כחול, אדום וצהוב), צבעים משלימים או מנוגדים, שחור ולבן, צבעי הקשת, הרמוניות, בהירות, רוויה, צבעים חמים וקרים, צבעי חורף וצבעי קיץ, צבעים המקושרים לחומר (חול, עץ, מתכת), צבעי אזהרה, צבעי הסוואה ועוד (להרחבה: http://www.josh.co.il/?p=133).

לצבעים ישנה חשיבות רבה גם בעולם החי והצומח ויש להם השפעה קריטית על הישרדותם של מינים בטבע. בתרבות האנושית משמעויות שונות נקשרות לכל צבע ויחד עמן אסוציאציות וקונוטציות תלויות תקופה ותרבות. לצבעים השפעה פסיכולוגית על התפיסה והרגש האנושיים וביכולתם לעורר זיכרונות, ליצור אווירה, תחושות, השראה, מצבי רוח ועוד.

 

צבע ועיצוב

מראשית ימי האנושות ידע האדם להפיק ולגוון צבעים שונים משימוש בחומרים שנמצאו בטבע כגון עלי כותרת של פרחים, סלעים, אדמה וחומרים מן החי. עדות לכך קיימת בציורי קיר צבעוניים שנמצאו במערות האדם הקדמון במקומות שונים בעולם. ציירים מכל הזמנים למדו כחלק מהתמחותם המקצועית להכין צבעים במה ידיהם בשיטות שהועברו  מדור לדור.

אלמנט הצבע נקשר בימינו לכל תחומי התעשייה והעיצוב. אומנות, איפור, הלבשה, פרסום, ענפי תעשייה שונים ואף תעשיית המזון. אנו עדים לכך שהצבע הוא בעל משמעות רבה כל כך בתרבות האנושית וכי הוא נושא לאופנות ולטרנדים מתחלפים.

מאחר שהניראות של הצבע תלויה באובייקט, בתאורה ובתפיסה האנושית, הרי שלכל אחד מהגורמים הללו ישנה השפעה על התוצאה הסופית. כמעצבים, יש לנו את היכולת להשפיע על שניים מהגורמים הללו, על האובייקט עצמו מבחינת צבע, חומר, טקסטורה ומבנה, ועל התאורה.

 

איך להחליט באילו צבעים וגוונים להשתמש בפרויקט?

כדי להשיב על שאלה זו עלינו לשאול את עצמנו מספר שאלות נוספות: בראש ובראשונה, מהו הקונספט של החלל (להרחבה: http://www.articles.co.il/article.php?id=147935), מהו המסר העיצובי, מיהו קהל היעד, האם בחלל הנתון קיימות מגבלות כדוגמת גודל, צפיפות, צורה. עוד נשאל מה אנחנו אוהבים, כלומר, אילו צבעים וגוונים יעניקו לנו את התחושה הרצויה בחלל וכן אילו צבעים ישרתו את ייעודו של החלל ושימושיו.

 

עקרונות בסיסיים בעיצוב בצבע

לצבעים יכולות השפעה עצומות, עד כדי כך שגיוונם אף בצורה מינורית יכול להשפיע על האווירה והתחושה המתקבלים בחלל. בגדול, צבעים כהים "מקטינים" ומצמצמים את המרחב, לכן לא מומלץ להשתמש בהם בחללים קטנים וצפופים, או בכאלה שמעוניינים לייצר בהם תחושת גודל ומרחב.  כן מומלץ להשתמש בהם בחדרים גדולים או גדולים מידי על מנת להשרות תחושה אינטימית. צבעים בהירים יוצרים תחושת מרחב ולכן כדאי להשתמש בהם בחללים קטנים או כאלה שנרצה לייצר בהם תחושת מרחב או "הגדלה".

צבעים חזקים מושכים את העין ויוצרים גירויים, בעוד גוונים פסטליים תורמים לשלווה ולרוגע. בהתאם לכך לא כדאי להשתמש במינונים גבוהים של צבעים חזקים בחללים המיועדים למנוחה, לרגיעה ולשינה. מאידך, צבעים חזקים כן יכולים להתאים לחללים המיועדים לייצר תחושת "רעש" ולעודד גירויים וערנות.

עיצוב מונוכרומטי בצבע אחד או בגווניו שונה משימוש בשניים או שלושה צבעים שונים, משלימים או מנוגדים. חשוב לבדוק כיצד משתלבים יחד הצבעים או הגוונים בסקאלה שנבחר וכיצד תורם השילוב להגשמת ייעודו של החלל.

 

עקרון השילוב בין הגוונים

בקביעת סקאלת הצבעים לפרויקט מומלץ לבחור בשלושה עד חמישה גוונים. סקאלת צבעים המונה יותר מחמישה צבעים אינה נתפסת בעין האנושית והאפקט שיתקבל יהיה כאוטי.

השילוב של מינוני הצבעים יכול לנוע מדרגה של שוויון ועד לחלוקה שבה יהיה לצבע אחד או יותר דומיננטיות בחלל. לדוגמא, בסקאלה בת 3 צבעים ניתן לבחור גוון או צבע ראשי שיהווה רקע וימלא לפחות כמחצית מהחלל, צבע או גוון נוסף, לרוב כהה או חזק יותר, במינון נמוך יותר מהראשון, כשליש מהחלל או פחות, וגוון שלישי שהוא הכהה ו/או החזק ביותר, כשישית מהחלל או פחות. הצבע הראשון מקנה רקע ובסיס, השני מעניק טון והשלישי יוצר את נקודות הפוקוס והעניין בחלל.

 

סיכום

בחירת הצבעים והשילובים ביניהם היא תורה שלמה. שילובים שונים יכולים ליצור השלמה או ניגודיות, אסטטיקה נעימה או אפקט צורם, תחושת מחנק או רווחה, הגדלה או הקטנה, רוגע או סערה וכן הלאה. חשוב לקחת בחשבון את הגורמים השונים בעת בחירת סקאלת הצבעים בעיצוב פנים, כך שתיווצר בחלל התחושה ה"נכונה" ו"המסר אליו התכוון המשורר".

איילת שטיין, מעצבת פנים, בוגרת מסלול עיצוב פנים בטכניון


מ.א. בגאוגרפיה, התמחות בנושא סגנון חיים


ידע וניסיון במערכות מידע גאוגרפי GIS    




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב