דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תמא 38 מדריך מקוצר חלק א 

מאת    [ 23/08/2012 ]

מילים במאמר: 693   [ נצפה 2246 פעמים ]

אחד הנושאים החמים ביותר בתחום הנדל"ן בשנתיים האחרונות הינו נושא "תמ"א 38", אשר עולה חדשות לבקרים. במאמרינו הבאים ננסה לערוך מעין מדריך מקוצר ושימושי לקורא, בין אם הקורא הינו יזם, או בעל דירה בבניין דירות שמבקש לבחון את האפשרות להביא יזם חיצוני שישפץ את הבניין ויוסיף חדרים ובתמורה יקבל את זכויות הבניה מכוח תמ"א 38. המדריך יתמקד במרבית העניינים החושבים וביניהם: מהי תמ"א 38, אילו בנינים מתאימים לשיפוץ במסגרת תמ"א 38, מה הן ההטבות הניתנות לדיירים במסגרת התמ"א ומה ניתן לבקש (חדר נוסף חינם? מרפסת שמש? חניה? גינה? פטור ממסים?) ומה הן ההטבות הניתנות ליזמים – הקבלנים. מה כדאי לבדוק ולאילו נקודות יש לשים לב בחוזה עם הקבלן/יזם ועוד. אז בואו נתחיל.

מהי תמ"א 38?

מדינת ישראל מצויה באזור פעיל במיוחד מבינה סיסמית, דבר המעמיד אותה בסכנה לקיומה של רעידת אדמה משמעותית, כאשר על פי מחקרים שונים, רעידת אדמה משמעותית כזו מתרחשת בישראל (ממוצע (עם סטיות לכאן ולכאן) אחת ל-80 שנה (כך לדוגמא התרחשה רעידת אדמה ברמה של 6.2 בסולם ריכטר בשנת 1927, אשר גרמה נזק רב בירושלים ובת אביב. וב-1995 נרשמה באזור מצרים רעידת אדמה בעוצמה של 7 בסולם ריכטר, אשר הורגשה גם באילת.

תמ"א 38 הינה תוכנית מתאר ארצית שמטרתה להתמודד עם הסכנות הטמונות ברעידת אדמה על ידי חיזוק מבנים ויצירת תמריצים אצל קבלנים שונים בנייה ושיפוץ של מבנים אלו. התוכנית עצמה אושרה בשנת 2005 (ומאז עברה עוד מס' תיקונים)עם זאת מאז שאושרה לא סיפקה התוכנית פתרון הולם לחלק ניכר מן המבנים בארץ לרבות מבני ציבור, מבנים באזורי פריפריה ועוד.

במסגרת התוכנית מאפשרים ליזמים/קבלנים לקבל זכויות בניה על גבי גגות (או בין העמודים) של בנינים קיימים ובתמורה עורך הקבלן חיזוקים שונים לבניין לרבות בניית חדרי ממ"ד, מעליות ועוד.

תנאי סף -

אילו בניינים יכולים להיכלל במסגרת תמ"א 38?

– ככלל בכדי בניין יחסה תחת הוראות תמ"א 38 עליו להיות בניין מגורים אשר היתר הבניה לבנייתו הוצא לפני הראשון לינואר 1980 למניינם. בנוסף, תנאי הכרחי לקבלת היתר בניה מן העירייה הינו הגשת חוות דעת של מהנדס, לפיה הבניין דורש חיזוק, ולמעשה החיזוק הינו הכרחי.למען הסר ספק, בניינים שכבר הוצא להם צו הריסה סופי לא יוכלו לחסות תחת כנפי תכנית המתאר האמורה.

עוד חשוב לדעת כי בניין המיועד לשימור, לא תותר עליו תוספת בניה מכוח הוראות תמ"א , והוראות התמ"א יפשרו בניה נוספת רק אם זו מתיישבת עם תכניות השימור. 

מה הן תוספות / הרווחים העיקריים שעשויים לצמוח לבעלי הדירות בבניין

– כפי שהסברנו לעיל במסגרת התמ"א יוכלו בעלי הדירות לקבל שיפוץ פנימי וחיצוני לבניין, תוספת של מעלית, מרפסת ואפילו חדר (ממ"ד) וכל אלו ללא תשלום וללא תשלומי מס. שמאים העריכו בעבר כי תוספות אלו עשויות להוסיף עד 30% לערך הדירה.

חשוב להבחין בין תוספות שהינן חובה על הקבלן, במסגרת תמ"א 38, תוספות שהן אפשריות במסגרת התמ"א (אך אין חיוב לתיתן) ולכן הן תלויות ביכולת המיקוח של הדיירים ובכדאיות הכלכלית של הפרויקט וכן תוספות שאינן במסגרת תמ"א 38, כאשר במידה ויינתנו לדיירים אלו האחרונות, הרי שדיירים אלו יתחייבו בתשלום מס בגין קבלתן מן הקבלן / יזם.

כך לדוגמא, נדרש הקבלן כתנאי לקבלת ההיתר לבנות מרחב דירתי מוגן לכל דירה, כאשר בחלק מן המקרים ניתן להסתפק בבניית מקלט לבניין כולו. יחד עם זאת כיום מקובל וזוהי גם ההעדפה של הדיירים, כי הקבלן ייבנה ממ"ד נפרד לכל דירה ודירה ובדרך זו יתווסף לכל אחת מן הדירות חדר נוסף.

הדיירים רשאים ויכולים לדרוש מן הקבלן /יזם גם תוספת של מעלית. אמנם הקבלן / יזם אינו מחויב בהוספת המעלית, אך תוספת זו הינה אפשרית בהתאם לתמ"א ואף ניתן להוסיף מעלית נוספת לכל אגף ואגף של הבניין.

עוד יכולים הדיירים לדרוש מן הקבלן / יזם גם שירותים של "עיצוב ושיפוץ המבנה" – כל אלו נחשבים גם כן כשירותים שניתנים במסגרת תמ"א 38 ולכן נתינתם לא תחויב במס בין השאר ניתן כמובן לבקש עיצוב והכנת גינה, צביעה או ציפוי אבן למבנה ועוד.

במאמרינו הבאים נרחיב מעט יותר על התהליך עצמו, כיצד ניתן להתארגן לצורך הקמת מיזם של תמ"א 38 בבניין המגורים. האם וכיצד יכולים חלק מן השכנים להתנגד לפרויקט התמ"א 38 וכן נקודות חשובות שכדאי להכיר כאשר פונים לעריכת חוזה עם קבלן / יזם על מנת שיערוך וינהל פרויקט תמ"א 38 בבניין בו אתם גרים.

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות- לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד. מחבר הספרים: "אמנות מס- 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות"; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה בלשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר- טל: 077-7051717; Email: office@atax.co.il , מקור המאמר באתר המשרד- www.atax.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב