דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עקרונות מפתח להתמודדות עם פחד קהל 

מאת    [ 21/08/2012 ]

מילים במאמר: 1577   [ נצפה 3118 פעמים ]

בין אם מדובר בהצגה למנהל שלך, צוות של עמיתים, או עבור העסק החדש ההצלחה של פרזנטציה תלויה בבניית מסר ברור ומספק והעברתו הלאה עם ביטחון ואמונה.

ברור, בטחון הוא מרכיב קריטי, אבל אם לך (כמו רבים אחרים), עצם המחשבה שאתה נדרש  לדבר מול קהל גורמת לך למתח מה קורה אז למסר, הברור והמובן  שקיווית להציג?

פחד קהל , עשוי להתבטא באחת או יותר מהצורות הבאות: עצבנות,תחושת קפאון,התקפי חרדה,פחד,שכחה,בחילה,קול רועד,ברכיים רועדות-קושי לעמוד או ללכת,הקול נעלם  הפנים מאדימות והלב פועם בחוזקה ואלו רק התגובות הפיזיות

מה לגבי המחשבות:  כמו "אני חייב להמנע מכך בכל מחיר" ,"אני עושה צחוק מעצמי"

וכמובן התהיות כמו:מה אם אשכח הכל,מה אם ישאלו אותי שאלה שלא אדע לענות עליה,מה אם יצחקו עלי ועוד..

האם שמעת מישהו משתמש פעם בביטויים אלו  או שאתה מכיר אותם בעצמך?
אז האם יש מונח רפואי לתחושה זו של חרדה?
ייתכן שיש מונח רפואי למקרים היותר קשים של פחד קהל אך הדבר הראשון שחשוב שתדעו זה כי הרגשות המתוארים לעיל הם נורמליים למדי.

זה מה שקורה כאשר יש עלייה מהירה של אדרנלין בגוף - ואנחנו לפעמים נכנסים למה שהייתי מכנה "כמעט מצב של הלם".באופן כללי אתה חווה כמה תגובות פיזיות למצב נפשי שנובע מפחד.

אתה באמת יכול להתחיל לקחת חזרה את השליטה על האנרגיה שלך.
שים לב, לא אמרתי לך שתמיד תוכל להעלים את תחושת הלחץ או ההתרגשות שלך. למעשה זה טוב  להיות מתוח מעט - כל עוד אתה שולט בדברים - כי אז אתה ערני יותר , יש לך יותר אנרגיה ואתה אפילו יכול להיות הרבה יותר משכנע.

להיות בשליטה על המתח שלך זה מה שחשוב. זכור כי המתח טבעי אבל יש כמה אסטרטגיות פשוטות שניתן להחיל לפני שאתה מתחיל לדבר שייסיעו בשליטה על הלחץ ויגרמו לך להרגיש יותר רגוע. הנה 7 עקרונות מפתח להתמודדות עם פחד קהל:

 

עיקרון מספר 1דיבור מול קהל אינו מלחיץ מטבעו

רובנו חונכו להאמין שהחיים כמכלול מלחיצים מאוד!

כדי להתמודד עם כל סוג של מתח ביעילות, תחילה יש להבין כי החיים עצמם, כולל דיבור מול קהל הוא לא מלחיץ מטבעו. אלפי בני אדם למדו לדבר מול קבוצות  .רבים מהאנשים האלה היו מבוהלים בהתחלה לדבר בפומבי. ברכיהם  וקולם רעדו והמחשבות שלהם התערפלו.יחד עם זאת, הם למדו להעלים את הפחד שלהם לחלוטין.אתה לא פחות או יותר אנושי מהם. אם הם יכלו לכבוש את הפחד של דיבור מול קהל, כל אחד יכול!

עיקרון מספר 2 - אמץ חשיבה של אלתט

כמו אתלט שמתכונן לפני משחק גדול חשוב  להיות חיובי שאתה מתכונן לתחרות החשובה שלך.הזכר לעצמך את  כל ההצלחות שהיו לך בחיים, על הדברים  שעשית שהיו שווים לעשותם הזכר לעצמך שהתכוננת לפרזנטציה הזאת ואתה יודע למה לצפות.

בדיוק כמו אלתט ההתרגשות שלפני גורמת לנו לחשוב יותר מידי ולרוב הנבואה מגשימה את עצמה  . כל מה שאתה עושה בכך זה להזמין בעיות, כאלו שאתה לא צריך שיהיו שם.

עיקרון מספר 3 - אתה לא צריך להיות מבריק או מושלם בכדי להצליח

רבים מאיתנו צפו בנואמים מצויינים ,באנשים שזה המקצוע שלהם או בדוברים שעושים זאת כבר שנים וחשבו לעצמנו "וואו, אני אף פעם לא יכול להיות חכם, רגוע, שנון, משעשע וכו'..".

ובכן, יש לי חדשות בשבילך - אתה לא צריך להיות מבריק, שנון, או מושלם כדי להצליח. זה לא העניין. זה אולי נראה ככה, אבל זה לא. אתה יכול לעשות טעויות, להתבלבל או לשכוח חלקים שלמים של הפרזנטציה שלך ועדיין להצליח. הכל תלוי איך אתה, וקהל היעד שלך, מגדירים  "הצלחה". האמן לי, הקהל שלך אינו מצפה לשלמות.

נהגתי לחשוב שרוב הקהל כן מצפה לכך, אבל טעיתי! לפני שגיליתי את זה, נהגתי להפעיל לחץ מדהים על עצמי כדי לספק ביצועים מושלמים. עבדתי במשך ימים , נשארתי ערה לילות לדאוג שלא לעשות טעויות. ביליתי שעות על גבי שעות של חזרות על מה שאני הולכת להגיד. וכל זה רק גרם ליותר חרדה! זה היה מייאש מאוד (שלא לדבר על מיותר).

המהות היא אחת: לתת משהו לקהל שלך,לתת ערך ולהעביר את הערך הזה הלאה. אם אנשים בקהל שלך יצאו עם משהו (כל דבר) זו הצלחה. אם הם ירגישו טוב יותר לגבי עצמם,  העבודה שלהם  ,אם הם יצאו שמחים , הם יעריכו את הזמן שבילו איתך.

עיקרון מספר 4 - כל מה שצריך זה שתיים או שלוש נקודות עיקריות

אתה לא צריך לספק הרים של עובדות או פרטים אלא לתת לקהל שלך את מה שהם באמת רוצים. מחקרים רבים הוכיחו שאנשים זוכרים מעט מאוד את העובדות .אמנם אתה יכול לבחור לכלול המון עובדות ומידע, אבל אתה רק צריך לבחור שתיים או שלוש נקודות עיקריות ולגרום לכך שהקהל שלך יזכור אותן.זכור, כל  שהקהל שלך רוצה  זה לצאת  עם נקודת מפתח אחת או שתיים.וזה יעשה את ההבדל  עבורם.פחות מורכבות עדיפה גם לך וגם לקהל שלך.

עיקרון מספר 5 להציב מטרה נכונה

עיקרון זה הוא מאוד חשוב ודורש את תשומת לבכם.

 לרב האנשים ,יש מטרה ספציפית ,חבויה, שפועלת בלא מודע וגורמת המון מתח וחרדה  זוהי דוגמה מצוינת למה שאני מכנה "גורמים חבויים" .כשהתחלתי לדבר בפני קהל המטרה שלי היתה לרצות את הקהל שלי ולגרום לכולם לאשר את מה שאני מסבירה.  לא הייתי מודעת לעניין זה, וגם כמה זה מיותר, אבל זה היה שם בכל זאת.

בשל מטרה נסתרת זו, הרגשתי שאני צריכה להיות מושלמת ומבריקה כדי לזכות באישור פה אחד של הקהל שלי. אם רק אדם אחד בקהל לא הסכים איתי ,אם אדם אחד עזב מוקדם, אם מישהו נרדם, או אם מישהו נראה לא מעוניין במה שאמרתי. . . חשתי רע!

אתם יכולים להבין וודאי שזה גרם להמון לחץ!

מאוחר יותר, לאחר שהפכתי מודעת לכך , הייתי מסוגלת להסתכל על זה בכנות להבין עד כמה זה לא ראלי. האמת היא שלא משנה כמה טוב  תעשה את עבודתך ,תמיד יהיה מי שייסתייג ממך או מהטיעון שלך. זה רק הטבע האנושי. בקבוצה גדולה של אנשים, תמיד יהיו מגוון של דעות, פסקי דין, ותגובות. חלקן יהיו חיוביות, אחרות יהיו שליליות.
אם אתה עושה עבודה גרועה, יהיו את אלו שיזדהו איתך וירגישו רע בשבילך, בעוד שלאחרים תהיה ביקורת עליך. אם אתה עושה עבודה נהדרת, מישהו עלול לפסול אותך על בסיס זה בלבד. לעיתים אנשים יעזבו מוקדם בגלל מצב חירום,חלק ירדמו כי הם היו ערים כל הלילה לטפל בילד חולה. לכן, זה לא מציאותי לנסות לגרום  לכולם בקהל שלך לחשוב עליך דברים טובים כל הזמן וחשוב יותר, זה הסוג הלא נכון של מטרה לאמץ מלכתחילה.

המהות היא לתת לקהל שלך משהו בעל ערך. המילה החשובה כאן היא לתת ולא לקבל! המטרה לא ממוקדת בך, כדי לקבל משהו (אישור תהילה, כבוד, מכירות, לקוחות, וכו ') מקהל היעד שלך. אלא לתת משהו שימושי לקהל היעד שלך.

כן, אם אתה עושה זאת היטב, תוכל להרוויח  כבוד, מכירות, לקוחות חדשים. אבל זו לא צריכה להיות המטרה שלך .חשוב מאוד להציב מטרות על מנת לבנות את המסרים שלך בהתאם לקהל אבל לא להפכם למטרה בפני עצמה.

עיקרון מספר 6- כאשר אתה מדבר בפומבי, שום דבר רע לא יכול לקרות!

דבר אחד שמוסיף ללחץ הוא האימה,הפחד שמשהו נורא,  או משפיל יקרה.
מה אם אני אתעלף מרב לחץ? מה אם אשכח את כל מה שהתכוונתי לומר?מה אם הקהל שונא אותי ויתחיל לזרוק עלי דברים?מה אם כולם יקומו וילכו אחרי עשר הדקות הראשונות? וכדומה..

מצבים אלו יכולים להיות מביכים אם הם יתרחשו אך למזלנו, רובם לא מתרחשים במציאות.
העקרון העוצמתי ביותר הוא לזכור: "כל מה שקורה יכול לשמש לטובתי"אם אנשים קמים לעבר הדלת, אפשר להפסיק את מה שאני עושה ולבקש משוב. האם יש משהו בנושא שלי, בסגנון שלי, או בצורה של המצגת שלי שפגעה בהם? האם הם פשוט נכנסו בטעות לחדר הלא נכון  ולא ידעתי את זה? האם מישהו הודיע להם בטעות שאני הולכת לדבר על נושא אחר?

לא משנה מה קורה,חשוב רק לעצור להתמודד עם המצב הזה, בענווה ביושר.
גם אם כולם יצאו וסירבו לתת סיבה, ניתן למצוא דרכים להפיק תועלת מן הניסיון הזה. לכל הפחות, אפשר להשתמש בכך עבור פתיחת הפרזנטציה הבאה . "אתם יודעים, העברתי הרצאה ביום הקודם וכולם בקהל יצא בעשר הדקות הראשונות. זה השיא הנוכחי שלי, אז אני מניחה שפשוט נצטרך לראות מה קורה היום".

אותו עיקרון תקף להתמודדות עם אנשים שמפריעים  או אנשים השואלים שאלות קשות או לא נעימות. אם אתה מניח ששום דבר רע באמת יכול לקרות כאשר אתה מדבר בפומבי, אתה תהיה מופתע עד כמה טוב תוכל להתייחס לאירועים כאלו וכמה פעמים אתה יכול  להשתמש בהם לתועלתך.

עיקרון מספר 7- הקהל  שלך באמת רוצה שתצליח

העיקרון האחרון שיש לזכור הוא כי קהל היעד שלך באמת רוצה שתצליח. רובם מפחדים מלדבר על במה בדיוק כמוך. הם יודעים את הסיכון של מבוכה, השפלה וכישלון שאתה לוקח בכל פעם שאתה מציג את עצמך בפומבי. הם מרגישים מה שאתה מרגיש, הם מעריצים את אומץ לבך. והם יהיו בצד שלך, לא משנה מה קורה.

משמעות הדבר היא כי רוב האנשים הם סלחניים באמת. בעוד פליטת פה או טעות מכל סוג שהוא אולי נראית עניין גדול לך, זה לא מאוד משמעותי או חשוב לקהל היעד שלך.לרוב הם יהיו הרבה יותר סלחניים כלפיך מעצמך.

כמובן, תצטרך להתאמן. זה קל מאוד לשכוח את  העקרונות המרכזיים. לא משנה כמה פעמים אתה תעיין בהם, אתה עשוי אינסטינקטיבית ליפול חזרה לתוך לדפוסים הישנים.

מהי הדרך הטובה ביותר להתאמן? צאו לדבר בפומבי.

המשך לזרוק עצמך  לזירה,ועם הזמן , המיומנות שלך, ביטחונך העצמי, ויכולותיך הטבעיות יעלו אל פני השטח.

וזכור, אם אתה מתכונן לדבר בפני קהל ואתה חש לחץ חזור על העקרונות ,גלה היכן טעית או  מה שכחת. ואז צא  החוצה לדבר שוב עד שתעשה זאת זה נכון.

 זה עשוי לקחת זמן, אבל לטווח הארוך התגמול ירשים אפילו אותך!




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב