דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


של מי המפתח הזה 

מאת    [ 07/11/2005 ]

מילים במאמר: 345   [ נצפה 4920 פעמים ]

לעיתים מחליטים שוכרים, קבלנים או מחזיקי נכסים שונים לפנות את הנכס "על הנייר". מה שזה אומר הוא שבפועל הם מפנים אותו, אבל במקביל הם ממשיכים להחזיק במפתח ברשותם כ"בן ערובה" עד שימלא בעל הנכס את דרישותיהם. כדאי לדעת שלעיתים עשויה החזקת המפתח להוות המשך החזקה בנכס, ממש כאילו המחזיק במפתח תופס את הנכס בעצמו.

כבר נקבע כי לא ניתן לחייב בעל נכס ל"עשיית דין עצמית" (גם כשהיא מותרת על-פי דין). קביעה זו אומרת למעשה כי בעל נכס לא יכול לפרוץ לדלת הנכס ששייך לו ללא אישור מפורש של מחזיק הנכס - גם אם אותו מחזיק בו שלא כדין. לעניין זה קבעה הפסיקה כי "תכלית האיסור לעשיית דין עצמית נעוץ בשמירת הסדר הציבורי כדי שלא יווצר תמריץ לנהוג באלימות גם לא כנגד מחזיק "'שלא כדין'".

בתי-המשפט ראו במסירת מפתח דירה אקט בעל פוטנציאל להעברת אמצעי השליטה וחזקה בה . עם זאת, יש לבחון את נסיבות המסירה כדי לתהות אחר מילוי היסוד הנפשי שבהחזקה. בהקשר זה מפתח הדירה ומסירתו מהווים רק אחד הקריטריונים שיש בהם כדי להעיד על זהות המחזיק בנכס ובעל השליטה בו.

באחד המקרים קבע בית-המשפט כי בנסיבות העניין לא עלתה מהתנהגות הנתבעת כוונה להחזיק בנכס או במפתחותיו. זו פינתה את הנכס במועד הקודם ליום הפינוי לו התחייבה. כן ביצעה היא מספר נסיונות להעברת החזקה הממשית בנכס לידי בעליו. לפיכך לא קיימה את הנתבעת את היסוד הנפשי הנדרש להחזקה בנכס.

במקרה נוסף קבע בית-המשפט כי הימנעות השוכר מהשבת המפתחות מהווה המשך חזקה במושכר וזאת אף כאשר פינה בפועל את המושכר. בית-המשפט הוסיף כי אין זה כלל וכלל ענינו של המשכיר מתי פינה השוכר את הנכס מחפציו ומטלטליו, או מתי חדל לעשות בו שימוש. מבחינתו הקובע הוא מועד קבלת המפתחות.

במקרה אחר קבע בית-המשפט, כי כאשר שוכר מותיר את חפציו בנכס המושכר, בעת שהמשכיר טוען לבעלות בהם וכאשר קיימת מחלוקת לעניין זה בין הצדדים, אזי לא יחשב השוכר כמחזיק בנכס לאחר שהשיב את מפתחותיו למשכיר.

לכן, ההמלצה היא (לכל הצדדים) לוודא החזרה מסודרת של מפתחות הנכס המושכר, במסירה אישית עם אישור מסירה אם ניתן ובמידה ולא - בדואר רשום. בכל מקרה כדאי יהיה לשמור אסמכתא שיהא בה להעיד ביום פקודה על המועד בו נמסרו מפתחות המושכר.

המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין.
תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב