דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תמא 38 תיקון 2 

מאת    [ 15/08/2012 ]

מילים במאמר: 1164   [ נצפה 2541 פעמים ]

ב-4 בפברואר 2010 תוקן חוק התמ"א בתיקון הידוע כתמ"א 38 תיקון 2. 
במסגרת תיקון זה הוענקו זכויות הבנייה על פי התמ"א גם בעת הריסת מבנה והקמתו מחדש. 
עסקה על פי תמ"א 38/2, היא עסקה דומה לעסקת פינוי – בינוי כאשר נוצרת עסקה חוזית בין בעלי הדירות בבניין ישן לבין היזם אשר על פיה מתחייבים בעלי הדירות בבניין להעביר את זכויותיהם בבניין ובמגרש עליו עומד הבניין הישן לצורך הריסתו ובנית בניין חדש תחתיו. 
הבניין החדש יבנה על פי הזכויות הקיימות במגרש על פי חוקי התכנון והבניה ובנוסף על פי הזכויות המוקנות מכוח חוק התמ"א 38. 
במסגרת זו מתחייב היזם למסור לבעלי הדירות בבניין הישן דירה חדשה בבניין החדש שיבנה והרווח שלו נובע מיתרת הדירות שייבנו בבניין החדש.
על פניו, זוהי עסקה שטובה לדיירים בצורה משמעותית מאשר עסקת תמ"א 38 "רגילה":
• הדיירים נהנים מדירה חדשה לחלוטין ולא רק שיפוץ מעטפת הדירה.
• הבניין החדש ייבנה ברמת בנייה גבוהה שמתאימה לתקופתנו ולא מחיזוק ושיפוץ מעטפת בלבד. 
• לרוב, הדיירים אף נהנים משדרוג נוסף שנובע כתוצאה מכך שהם מקבלים דירה מעט יותר גדולה מהדירה הישנה או עולים לקומה גבוהה יותר.
• חניה - בפרויקטים של תמ"א 38/2 הרבה יותר קל למצוא פתרונות חנייה ועל כן כולם נהנים מכמות החניות שנוצרת בעסקה זו.


יחד עם זאת, נותרו מספר כשלים משמעותיים בהבנתו וביישומו של התיקון. 
הפתרונות הולכים ומתבהרים ככל שמתבצעות יותר ויותר עסקאות מסוג זה, אך עדיין קיימים מספר סימני שאלה.


רף ההסכמה
לביצוע תמ"א 38/1 דרוש רוב של 66% מהדיירים בבית המשותף
החוק אינו קובע במפורש את רף ההסכמה הנדרש בתמ"א 38/2, אך ניתן להסיק כי נדרשת הסכמה של 100% מהדיירים, וזאת מכיוון שאין מדובר אך ורק בעבודות הנעשות ברכוש המשותף, אלא גם בדירות עצמן ובפינוי הדיירים למשך תקופה ארוכה.

זכויות בנייה
במסגרת תמ"א 38/2 נקבע כי קווי הבניין של המבנה החדש לא יחרגו מקווי הבניין לפי התוכניות המפורטות שחלות במקום. 
מאידך במסגרת תמ"א 38/1 מותרת חריגה של קווי הבניין (במגבלות מסוימות). מגבלת קווי הבניין בתמ"א 38/2 יוצרת קושי מהותי, שכן חלק מהבניינים הישנים נבנו תוך ניצול מלוא שטח המגרש, כאשר כיום ניצול כזה אינו אפשרי לפי התוכניות המפורטות שחלות, וכך בשל המגבלה עלול שטח הדירה המקורי להצטמצם.

מס שבח
על פי עמדת רשויות המס כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטת מיסוי 5887/11 מתאריך ה- 22 בפברואר 2011, מדובר בעסקת קומבינציה לכל דבר ועניין. 
הדיירים חייבים בתשלום מס שבח בגין מכירת חלק מזכויותיהם במקרקעין והיזם יהיה חייב במס רכישה.
הדיירים יהיו רשאים לנצל את הפטור המגיע למוכרי דירת מגורים מזכה בכפוף לתקרה הקבועה בסעיף 49ז. לחוק (כפל שווי דירת המגורים ללא זכויות בניה נוספות או 1,777,600 ש"ח - לפי הנמוך) ובכפוף לדינים האחרים החלים על מיסוי עסקת קומבינציה בה מבקש המוכר פטור לדירת מגורים.

הבעייתיות הנובעת מגישה זו של רשות המיסים היא סוגיית הפטור ממס שבח. 
בהתאם להוראות הפרק החמישי לחוק מיסוי מקרקעין, זכויות הבנייה על פי התמ"א פטורות ממס שבח בכפוף לשני תנאים: 

    - התמורה ניתנה בשירותי בנייה לפי תוכנית החיזוק ולא במזומן או בשווה כסף.
    - בוצע חיזוק של המבנה לפי הוראות התמ"א. 

על פי עמדת רשות המסים כמפורט בהחלטה 5887/11 מה-22 בפברואר 2011, הפטור ממס שבח לא יחול על תוכנית תמ"א 2/38, שכן הריסת הבניין ובנייתו אינה מהווה שירותי בנייה על פי תוכנית החיזוק כנדרש בחוק מיסוי מקרקעין. 

בנוסף, לא ברור עדיין האם יוכלו הדיירים בבניין הישן לבצע שימוש בהוראת שעה לפי הוראות חוק מיסוי מקרקעין (הגדלת ההיצע של דירות מגורים - הוראת שעה), התשע"א – 2011. 
לגישת רשות המיסים כפי שעלתה בדיונים על החוק בוועדת הכספים של הכנסת לא ניתן לעשות שימוש בפטור של הוראת השעה במקרה של עסקת קומבינציה אך נושא זה דורש בירור נוסף מול רשות המיסים.

מע"מ
בגין רכישת זכויות הבניה מהדיירים יוציא היזם חשבונית עצמית. 
בגין מכירת שרותי בניה לדיירים - על היזם להוציא חשבונית ולשלם את המע"מ הכלול בה או לגבותו מהדיירים כאשר עולה שאלה נכבדה לגבי היקפו של החיוב. 
במקרה זה היזם יוכל לקזז את כל התשומות שנוצרו לו בבניית הבניין כולו מכיוון שלא קיים רכיב פטור ממע"מ.

כאמור, תיקון 2 לחוק התמ"א נכנס לתוקפו בפברואר 2010,  אך במשך שנתיים וחצי לא הייתה בהירות מלאה לגבי זכויות הבנייה בעת הריסת בניין ובנייתו מחדש לפי תמ"א 38.

אי הבהירות נבעה מכמה סיבות אך המרכזית שבהן הינה סעיף 14א. לחוק תמ"א 38.

סעיף 14.א. : "יעוד המבנה החדש ושטחי הבניה יהיו לפי התכניות המפורטות שחלות במקום בתוספת שטחי הבניה האמורים בתכנית זו".

המחלוקת בין הרשויות ליזמים נגעה לאמור בסופו של הסעיף: "...שטחי הבניה האמורים בתוכנית זו".

חלק מהרשויות המקומיות פירשו את הסעיף באופן הבא: נערכה בדיקה לגבי זכויות הבנייה אותן ניתן היה לנצל בבניין הקיים ורק את הזכויות הנ"ל מוסיפים לזכויות הניתנות מתוקף התב"ע החלה על האזור.

באופן טבעי, היזמים העוסקים בתחום התנגדו לצורת חישוב זו ופירשו את הסעיף כך שמוסיפים לתב"ע החלה על האזור את כל הזכויות הניתנות מתוקף תמ"א 38.


בחודש אפריל  2012 (יותר משנתיים לאחר ששינוי 2 לחוק תמ"א 38 נכנס לתוקפו) נדרשה ועדת הערר המחוזית להתייחס לסוגיה זו.

בערר נידון אופן חישוב זכויות במסגרת תמ"א 38/2 (תמ"א 38 תיקון 2).


ועדת הערר בראשותו של עו"ד מיכה גידרון פסקה לטובת העוררים וקבעה כי הדרך הנכונה לחשב את זכויות הבנייה בתמ"א 38/2 (תמ"א 38 תיקון  2) הינה להוסיף לתב"ע הקיימת את מלוא הזכויות מתוקף התכנית ולא רק את הזכויות אותן ניתן היה לנצל בבניין הישן שנהרס.
במסגרת הערר הוסבר בדיוק כיצד לחשב את זכויות הבניה במסגרת תמ"א 38/2:

"הועדה המקומית רשאית לאשר את מלוא שטחי הבנייה אותם ניתן לקבל לפי תמ"א 38, דהיינו סגירה ומילוי של הקומה המפולשת במידה והתכנית החלה במקום מאפשרת בניית קומה מפולשת, תוספת קומה או אגף, וכן תוספת של 25 מ"ר לכל יחידת דיור אותה ניתן לבנות בבנין החדש".

מספר הבהרות חשובות :


    • לפי סעיף 11.2 (ב) לתמ"א, תוספת השטח של 25 מ"ר לכל יח"ד בתמ"א 38 צריכה לכלול בתוכה בניית ממ"ד. כאשר בונים בניין חדש בלאו הכי קיימת חובה לבנות ממ"דים (בשטח של 12 מ"ר). הזכויות לבניית הממ"דים האלו מתקבלות מתוקף תכנית החלה על האזור הרלוונטי או מתוקף סעיף 151ג. לחוק התכנון והבנייה.   
    ועדת הערר הבהירה שאין "כפל מבצעים" ולכן למעשה, תוספת השטח שניתן לקבל עבור כל יחידת דיור הינה תוספת של 13 מ"ר בלבד (הרחבה של 25 מ"ר מתוקף תמ"א 38 פחות 12 מ"ר  של ממ"ד מתוקף הזכויות של בניית בנין חדש).
     
    • בבניית בנין חדש ניתן לאשר את התוספת של 25 מ"ר (כשהם למעשה, 13 מ"ר כמוסבר לעיל) לא רק בגין יחידות דיור אותן ניתן היה לבנות על פי התוכנית החלה במקום, אלא גם בגין יחידות הדיור הנוספות אותן ניתן לבנות מכוח התמ"א (שייבנו בשטחי הבניה הנוספים מכוח התמ"א).
     
    • מעבר לכל אלה יש לציין, כי לועדה המקומית שיקול דעת שלא לאשר את כל תוספות הבניה המותרות לפי תמ"א 38, לאור סעיף 22 לתמ"א, המאפשר לוועדה המקומית לסרב לתת היתר בנייה הכרוך בתוספת זכויות הבניה הקבועות בתמ"א משיקולים תכנוניים או אדריכליים, כושר נשיאה של תשתיות במגרש וכיו"ב.


תמ"א 38/2 הינה תכנית אטרקטיבית מאוד באזורים בהם חלות תב"עות עתירות זכויות בניה כגון רמת גן וגבעתיים אך היא כמעט לא רלוונטית לתל אביב. 

מאז אישורו של תיקון 3 לחוק התמ"א (תמ"א 38/3) והגדלת זכויות הבניה בקומה נוספת, ישנם אזורים רבים נוספים אשר תמ"א 38/2 הפכה להיות רלוונטית עבורם.

מידע נוסף ניתן למצוא ב http://www.city-people.co.il/

 

ערן חפץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב