דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רופא שיניים לילדים - לכו רק למומחה בתחום 

מאת    [ 14/08/2012 ]

מילים במאמר: 582   [ נצפה 1398 פעמים ]

טראומת ילדות - רופא שיניים 

רופא שיניים לילדים נושא על גבו, לבטח לא באשמתו, טראומות ילדות הזכורות לאנשים רבים כמעט בכל פעם שהוא שמגיע למרפאת השיניים ילד חדש לטיפול. רבים מאיתנו נושאים סיפורי בלהות על ביקור במרפאות שיניים מפחידות בילדותנו שיצרו אצלנו פחד מפני רופא שיניים, פחד שנמשך עד עצם היום הזה. ובכן רבותיי, זהו הזמן לבטל כליל את התפיסה המוטעית הזו של רופא שיניים לילדים, ולפתוח דף חדש בטיפולי השיניים על מנת שבריאות השיניים תהיה חלק מובנה בחינוך שאנו מעניקים לילדינו.

 

יש לגלות סבלנות ומודעות לפציינט הצעיר

אין מחלוקת שנושא רפואת השיניים לילדים התקדם מאד בשנים האחרונות. המדע והטכנולוגיה המתקדמת הביאו תחת כנפיהם פתרונות ויישומים משוכללים המאפשרים ביצוע טיפולים תומכים ויסודיים נרחבים יותר מבעבר. אפילו בעניין סמלי למדי כמו סתימה בשן יש אפשרות לבחור בין סתימה מצופה בצבע לבן לבין סתימה בצבע כסף, עם לקיחה בחשבון של חוזק החומר לטווח הרחוק והאסתטיות המתקבלת. יחד עם זאת רופא שיניים לילדים צריך, נוסף לחובת היותו מקצועי ומעודכן, גם לאופי וגישה מיוחדים, להתאמה לאוכלוסיית היעד שלו, קרי, ילדים ונוער, להבנת הסיטואציה הלא פשוטה מבחינה רגשית. הפולשנות הנגרמת על ידי יד של אדם לא מוכר הנדחקת אל תוך הפה הקטן, חוסר האונים והפחד אל מול הרעשים הלא מוכרים, הכאבים והתחושות הלא נעימות הבאות ממש ממרכז הפנים, כל אלה מהווים קרקע פורייה במיוחד לחרדות ארוכות טווח. נוספים על כל אלה הרעד הקל בידיהם של ההורים הנילווים לילד, החשים שלא בנוח אל מול סבלו של הילד ובמיוחד כשהם נזכרים בפחד שלהם ובניסיון המר מילדותם. קיבלנו שניים במחיר אחד.   

 

מהם תפקידיהם של הרופא וההורים

על רופא השיניים, בנוסף להיותו מרפא מקצועי ומסייע בשעת צרה וכאב, עליו להיות גם סוג של מורה ומחנך על מנת להפחית עד כמה שניתן במידת הצורך להגיע לטיפולי שיניים. חינוך נכון לבריאות השן, צחצוח שיניים נכון ובמועדים קבועים, שימוש יומי קבוע בחוט דנטלי, תזונה נכונה הכוללת מיעוט בסוכרים המזיקים לרובד השן, הקפדה על שתיית מים מרובה, מעקב אחר גורמים תורשתיים אפשריים, שימוש במשחת שיניים מתאימה הכוללת פלואוריד ועוד, על ידי הילד וההורה. ביקור קבוע אצל שיננית, אחת לחצי שנה, איטום חריצים וביצוע ציפוי פלואוריד יחזקו את השיניים של הילד יגבירו את המודעות, יורידו משמעותית את הצורך בטיפולים מורכבים, יקרים ומסובכים וכך גם את שיעור החרדה. הסבר מפורט על תהליכים גורמי עששת, הסבר מפורט לפני הטיפול וגם הדגמה, לילד וגם ההורה, יקלו מאד על הבנת התהליך ובכך יורידו את רמת הלחץ משניהם.

 

מתי יש שימוש תרופתי בטיפול שיניים

ישנם סיטואציות שבהן אין אפשרות אחרת ויש להשתמש בשיטת הטשטוש התרופתי כעל מנת להקל על הילד ולהביא לשיתוף פעולה שלו לטובת טיפול מקצועי, יסודי ואיכותי. לעיתים, זו הדרך היחידה כמעט להוריד את מפלס המתח והחרדה, הנגרמים בעת טיפולי שיניים לילדים, אם מתוצאה של טיפול קודם לא מוצלח ואם מסיבות אחרות, על מנת שטיפול השיניים לא יהפוך לחוויה טראומטית, לפעמים לכל החיים.

 

חשיבות ביקורים קבועים אצל רופא שיניים לילדים

כדי להמנע ככל האפשר מיצירת מתח מיותר, רצוי מאד להביא את הילד לביקור ראשון במרפאת שיניים לילדים בגיל צעיר עד כמה שאפשר. המפגש עם רופא השיניים, עם הציוד והמכשירים בגיל מוקדם, עשויים ויכולים לקבוע מראש את התייחסותו של הילד לנושא. מפגשי ביקורת קבועים במרפאה יהפכו את הנושא לשגרה רצויה ומבורכת, כמו במקרים של בדיקות רופאים בתחומים אחרים. עצם האפשרות להכיר את רופא השיניים רגע לפני שהוא אוחז בשלל מכשיריו הרועשים יאפשר לילד ולהוריו הצצה על האדם הנחמד שמאחורי המכשירים ויתן את ההרגשה שזה בעצם לא נורא כל כך. ילד שיראה את הרופא והוריו רגועים ומתקשרים יחוש רגוע גם הוא בעת הטיפול.

"מייקי דנט" היא מרפאת שיניים לילדים שבה ניתן לקבל טיפול של אורטודנט לילדים ולנוער עם שימוש בגז צחוק במקרה הצורך. מקים המרפאה הוא ד"ר מיכאל שושני, בוגר ביה"ס לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה עין-כרם ירושלים ובעל תואר מומחה לרפואת שיניים לילדים ונוער.


אתר אינטרנט:  http://my-kid-dent.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב