דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכולוגית ספורט 

מאת    [ 14/08/2012 ]

מילים במאמר: 598   [ נצפה 3452 פעמים ]

פסיכולוגית ספורט – הגישה ההומיאופתית

כמעט כל העוסקים בספורט, גם חובבנים, חווים לעיתים חששות וחרדות מפני העתיד לקרות. מעט מתח הוא בריא, אולם הרבה מתח מזיק. הם עושים עם הלחץ? כיצד ניתן להירגע?

מספר מחקרים בתחום פסיכולוגית ספורט הראו שרמות נמוכות של מתח תורמות לביצועים אולם רמות גבוהות פוגעות בספורטאי ומפחיתות משמעותית את ההישגים הספורטיביים. הרבה פעמים נוצר מעגל קסמים: אני לחוץ >> אני לא מצליח להתמודד עם הלחץ >> אני אכשל >> אסור לי לחשוב מחשבות שליליות אבל הנה אני חושב אותן >> אין לי סיכוי ומשם הדרך לכישלון קצרה.

לפעמים המחשבות השליליות מלוות בסימפטומים נוספים כגון: הזעת יתר, שלשולים, רעידות, קושי להירדם, עצבנות ועוד. במצבים של מתח וחרדה, כשטכניקות הרפיה (נשימה עמוקה, חשיבה חיובית, דמיון מודרך ועוד) אינם עוזרים ולפני שמרימים ידיים כדאי לנסות שיטות אחרות.

יש לי מחר בבוקר תחרות ואני לחוץ, מה לעשות?

לפני שנרחיב על הטיפול ההומיאופתי בחרדות נתמקד דווקא בשיטה שפיתח דוקטור ויקטור פרנקל הנקראת התכוונות פרדוקסאלית. בשיטת זו אנו מבקשים מהמטופל להתמקד בדבר שמפחיד ומטריד אותו, לנסות להעצים אותו ולהביא אותו לרמות הכי קיצוניות שניתן להעלות על הדעת בכדי לשבור את מעגל הקסמים ולנטרל את החרדה.

קחו לדוגמא אדם הסובל מהזעת יתר בזמן הופעה לפני קהל, במקרה זה אנו נבקש ממנו להתאמץ להזיע כמה שיותר עד שיוכל להטביע את כל הקהל בזיעה. ברגע שהאדם מנסה להזיע הוא כבר אינו חושש מהזיעה, להפך, הוא יודע שהוא בסדר וככל שיזיע יותר כך הוא יצליח יותר במשימתו, הוא כעת רגוע, אינו חרד וכפועל יוצא הוא גם מפסיק להזיע.

ובחזרה לעולם הספורט, לעיתים החשש מלהילחץ והרצון להיות רגוע דווקא הם מלחיצים אותנו. בשיטת ההתכוונות הפרדוקסאלית אנו ננסה להיות לחוצים, חרדים ועצבניים ככל הניתן ודווקא אז ייתכן שנצליח להירגע. מספורטאי שמתקשה לישון לפני תחרות גדולה נבקש להישאר במיטה בלי להירדם כמה שיותר זמן, ממי שמתרגש ורועד נבקש שירעד חזק ככל יכולתו וכולי. ניתן אולי לקראו לזה - פסיכולוגית ספורט הפוכה.

שיטה זו מצליחה פעמים רבות לתת פיתרון בטווח הקצר, היא דומה במקצת לעיקרון ההומיאופתי (ריפוי בשיטת הדומים) אולם היא אינה לוקחת בחשבון את כל הסימפטומים אלא מתמקדת בסימפטום יחיד ועל כן אינה מהווה פיתרון הוליסטי ושלם.

מהו טיפול הומאופתי בחרדות ומתחים?

הטיפול ההומיאופתי נעשה בשיטת הדומים (דומה בדומה ירפא) לפיה אנו נותנים למטופל חומר אשר גורם לאותם הבעיות מהם הוא סובל. למטופל שמתקשה להירדם אנחנו ניתן לעיתים קפה, למטופל הסובל מפריחה ניתן לפעמים תרופה העשויה מסרפד ולמטופל הסובל ממתח ניתן חומר שדווקא גורם למתח.

בדומה לשיטת ההתכוונות הפרדוקסאלית גם בטיפול ההומיאופתי אנחנו מרפאים דווקא על ידי מתן חומר המדמה את המחלה ממנה האדם סובל. לכאורה אנו מקשים על המטופל אבל זו הדרך לגרום לו לרפא את עצמו.

בהשוואה לשיטת התכוונות פרדוקסאלית, יתרונה של ההומאופתיה מתבטא בכך שהיא מכוונות כלפי כלל הסימפטומים מהם סובל המטופל ולא רק מאותו סימפטום בעייתי שבגינו המטופל פונה לקבל טיפול. ראייה רחבה יותר של המטופל מביאה  להשפעה עמוקה יותר, תוצאות טובות יותר ולאורך זמן רב יותר.

הטיפול ההומיאופתי מצליח להוריד את רמות המתח, להפחית את החרדה ולתת לספורטאי יכולת להירגע ולהתרכז. אגב, גם במקרה של פציעות ספורט ניתן להיעזר בטיפול הומאופתי.

האם הטיפול ההומיאופתי יעיל לחרדות שאינן נובעות מהעיסוק בספורט?

בהחלט כן. לטיפול הומאופתי פונים אנשים הסובלים מחרדה חברתית, חרדה בילדים, חרדות ופחדים ומתחים נפשיים מסיבות שונות.

האם ניתן לטפל גם במי שנוטל תרופות נוגדות חרדה?

כן; גם מטופלים שכבר נוטלים תרופות נוגדות חרדה יכולים להיעזר בטיפול הומאופתי. לא רק שהתרופות ההומיאופתיות אינם מבטלות את השפעת התרופות המערביות אלא הן יכולות לעזור בהורדת רמות המתח. בחלק מהמקרים לאחר שאנו רואים שיפור במצבו של המטופל ניתן בשיתוף פעולה עם הרופא להוריד באופן הדרגתי את מינון התרופות נוגדות החרדה.

ערן אינדיג - RCHom הומאופת קלאסי מוסמך, חבר האגודה הישראלית להומאופתיה קליניקות בתל אביב , זכרון יעקב וחיפה www.eran-homeopat.com 054-7016016




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב