דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ממקור השראה לקונספט בעיצוב פנים 

מאת    [ 13/08/2012 ]

מילים במאמר: 1111   [ נצפה 5084 פעמים ]

המאמר שופך אור על נושא הקונספט בעיצוב פנים, חשיבותו ותפקידו, מקורות השראה לקונספט ותרגומן לתכנון וגיבוש פרויקט בעיצוב פנים. הקוראים מוזמנים לגלות, באמצעות מציאת מקורות ההשראה האישיים שלהם, מהו הקונספט המתאים להם.

המאמר המקורי כולל תמונות שלא ניתן היה לצרף לכאן, לכן מומלץ להציץ בכתובות המצוינות ולהתרשם. כשמדובר בעיצוב, אין כמו מראה עיניים.

 ילדות

הילדה שלי מציירת. החלק העליון של הדף תחום בקו תכלת והתחתון בחום וירוק. שמש שולחת קרניים צהובות על נסיכות, פרחים, פרפרים ולבבות. הילד שלי מצייר דמויות מסדרות טלוויזיה, מכונות דימיוניות, קסמים והמצאות. כשהייתי ילדה ציירתי בית עם חלון, דלת, ארובה, גדר ושביל מתפתל. מסביב היו גם עץ ופרחים. מקורות השראה מגוונים ללא ספק.

 מהי השראה?

הפירוש שמצאתי בשיטוט ברשת הוא: "שאר רוח, שכינה, רוח היצירה, מוזה, אינספירציה; התגלות, אינטואיציה, הארה פנימית" (מתוך מילון walla.co.il). מושגים רבים הבאים לתאר מילה אחת, אך רבת עוצמה. בתרגום לשפת העיצוב, השראה היא כוח מניע, כוח שגורם למעצב לעזוב כל פעילות אחרת לטובת ביצוע פעולות המקדמות את התהליך העיצובי. ללא השראה לא ניתן לקדם את התהליך היצירתי. גם התנסויות ובדיקות בחסותה של ההשראה מקדמות את התהליך לכיוון היעד, שהנו גיבושו ותכנונו הסופי של הפרויקט.

 מקורות השראה

השראה יכולה לנבוע מכל דבר שיש לו השפעה עלינו. זו יכולה להיות תמונה שאנו אוהבים, בעל חיים, צמח, נוף, מקום כלשהו ברחבי הגלובוס ומחוצה לו (כן, החלל), צבע, ספר, שיר, סרט, חפץ, דמות אמיתית או ספרותית, ואפילו דברים פחות מוחשיים כרעיונות, תחושות וזיכרונות אישיים שלנו. הסוד טמון בפקיחת עיניים והתבוננות על העולם, הן עולמנו הפנימי והן העולם הסובב אותנו. לילדים יש מקורות השראה בלתי נדלים והם משמשים אותם בכל זמן נתון, במשחק, ביצירה ובעולם הדמיונות המפותח שלהם.

 

תמונה: "נערה עם עגיל פנינה", יוהנס ורמיר, 1666/7

לפי הסברה הרווחת, הנערה שבציור היתה המוזה של האמן

http://www.girl-with-a-pearl-earring.info/image_pages/image1.htm

מהו קונספט?

המונח "קונספט" מגיע מהמילה באנגלית concept שפירושה בעברית "תפיסה". הקונספט הוא "הרעיון המרכזי העומד מאחורי יצירה" [באומנות] (benlavie.webs.com/.../concept.pdf) ומהווה  מוטיב אחיד ומגובש בעיצוב החלל. חשיבותו, אם כן, נובעת ממרכזיותו, מהאחידות והגיבוש שהוא מייצר. הקונספט בא לתת את התשובות לכל השאלות העיצוביות העומדות על הפרק בתכנון הפרויקט. רק לאחר שנבחר הקונספט והוגדר כהלכה, ניתן לעבור לשלב מתקדם יותר ולדון בפרטי התכנית עצמה כגון צבעים, טקסטורות, חומרים, פרטי הריהוט, התאורה וכל האלמנטים הדרושים, וכמובן- העמדתם בחלל הנתון.

האם כל קונספט יכול לספק את התשובות? התשובה היא לא. רק קונספט טוב מספיק יהיה ברור לתפיסתו של המתבונן ביצירה השלמה ויצור הרמוניה בעיצוב החלל. הקונספט צריך לנבוע מהשראה, מכוח מניע, מאותו "משהו" שיפעיל את התהליך.

תרגום הקונספט לעיצוב החלל

במקרים רבים תהליך גיבוש הקונספט העיצובי אינו דבר של מה בכך. לעתים מדובר בתהליך מורכב ורב תהפוכות. לעתים קשה מאוד לתרגם את ההשראה לתפיסה, לקונספט ממשי. תפקידנו כמעצבי פנים, הוא להבין ולהגדיר עבור הלקוח את הקונספט שבו הוא מעוניין ו"לתפוס" עבורו את המהות, כך שהחלל העיצובי לא יספק לו אך ורק את הצרכים הפיסיים הדרושים, כלומר יענה על הגדרות ה"פרוגרמה"[1], אלא גם את  התחושה והאווירה שהוא מעוניין לחוות.

[1] "פרוגרמה": רשימת דרישות מוגדרת ומפורטת שהפרויקט מתבקש לתת לה מענה.

תמונה שווה אלף מילים: דוגמאות

מעצב-העל כארים ראשיד (Karim Rashid) נודע בזכות הצבעוניות האופיינית לעבודותיו ופירושיו המפתיעים בעיצוב אלמנטים יומיומיים שונים כחפצים שימושיים, רהיטים וכן בעיצוב פנים. בהתבוננות בחלל המגורים שזכה לשם המקורי "Smart-ologic", בתרגום חופשי: "חכמו-לוגי" [על משקל "אקולוגי + מתחכם"] ניתן מיד להבחין בעתידנות הזועקת מכל האלמנטים העיצוביים הצבעוניים (הכה אופייניים לראשיד) וכן במוטיבים מהסביבה בזכות הצורניות האורגנית והצמחייה שבעציצים. חלל המגורים עשוי קוריאן, שהינו חומר חדשני וחומרים ממוחזרים חדשניים ידידותיים לסביבה נוספים.

 

תמונה: "Smart-ologic", כארים ראשיד, תערוכת העיצוב במילאנו 2011

http://www.archeb.com/2011/05/karim-rashid.html

 

בתכנון בית הספר למוסיקה בסין מתורגם הקונספט לידי ביצוע בדיוק מרהיב והוא ברור להפליא. הבניין בדמות פסנתר כנף שחור וחלל המדרגות והמעליות בדמות כינור או צ'לו.

 

תמונה: בית ספר למוסיקה בסין

http://thisbluemarble.com/showthread.php?p=359831

 

בתכנית הטלוויזיה "Extreme Makeover Home addition" של רשת CBS האמריקאית המשודרת גם בישראל בערוצי הכבלים, נעשה שימוש בקונספט ברור בעיצוב חדרי הילדים, השאוב מעולמו הפנימי של הילד. הקונספטים לעיצוב החדרים נבחרים לאחר מפגשי הכרות עם הלקוחות הצעירים.

 

תמונה: חדר ילדים בהשראת סרטי ספיידרמן, מתוך "Extreme Makeover Home addition"

http://abc.go.com/shows/extreme-makeover-home-edition/photo-details/boys-bedrooms/225638/914694

 

תמונה: חדר ילדים המדמה צוללת, מתוך "Extreme Makeover Home addition"

http://abc.go.com/shows/extreme-makeover-home-edition/photo-details/boys-bedrooms/225638/914416

 

דוגמאות לתרגום קונספט בזהות מושלמת ניתן למצוא במגוון המלונות בלאס-וגאס, שנראים כהעתק כמעט מושלם של המציאות, כגון מלון ונציה המעתיק בדיוק מפליא את המראה של העיר האמיתית, מלון לוקסור, מלון פאריס ועוד. ההשראה של חלק ניכר מהמלונות ברחוב המרכזי, אזור ה-Strip ("רצועה" בעברית), נובעת מערים מרכזיות ברחבי העולם והמונומנטים הבולטים שבהם; מגדל אייפל, מגדל פיזה, פירמידות וכדומה.

תמונה: Venetian Resort Hotel, מלון ונציה בלאס וגאס, ארה"ב

http://usatravelwithus.com/las-vegas-venetian-hotel-reservations/

 

תרגום פחות זהה, אך בהחלט ברור, נראה במלונות הקונספט בדיסניוורלד שבאורלנדו, כגון Movies All-Star ("כל כוכבי הקולנוע", בתרגום חופשי). ניתן למצוא במלון תמונות של כוכבי קולנוע מפורסמים, ואגפים שלמים המעוצבים בהשראת סרטים כדוגמת "מאה כלבים דלמתיים", "צעצוע של סיפור" ועוד.

 

תמונה: מלון  All-Star Movies, אורלנדו, ארה"ב

http://hotels.about.com/cs/photos/l/blasmo_dalmat.htm

 

"הבניין הרוקד" בפראג תוכנן על ידי האדריכל פרנק גרי, כשההשראה לתכנונו היתה צמד הרקדנים הידוע מהמחצית הראשונה של המאה ה-20 "ג'ינג'ר ופרד". "ג'ינג'ר" לובשת שמלה מתנפנפת ונשענת על "פרד" האיתן. המרפסת הבולטת מסמלת את שילוב הזרועות של הרקדנים.

תמונה: "הבניין הרוקד" בפראג, פרנק גרי

http://www.photolight.co.il/show_photo/543990.html

 

 בתכנון מסעדת בריאות אורגנית צמחונית "טעם הטבע", שנעשה כפרויקט גמר בלימודי עיצוב פנים בטכניון, נשענו המתכננות על הקונספט- "טבע". הקונספט במסעדה בא לידי ביטוי בחלל באמצעות יצירת תחושה של קרבה לטבע, למרחב, לגבהים, לצמחייה ירוקה, יחד עם חוויה קולינרית בריאותית ואורגנית. השטח הנרחב, כ- 420 מ"ר, וגובהו, כ- 10 מ', מאפשרים למבקרים לצעוד בחופשיות, לטפס לגובה, ולחוות שהייה באזורי אכילה פתוחים או אינטימיים בהם יוכלו לתצפת מגבהים שונים.

 

תמונה: "טעם הטבע"- מסעדת בריאות אורגנית צמחונית (מודל), ורד גרניט, איילת שטיין

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.427969310588471.116515.394295120622557&type=1#!/photo.php?fbid=427969403921795&set=a.427969310588471.116515.394295120622557&type=1&theater

 

בחזרה אלינו - מהו מקור ההשראה שלכם? מה הקונספט שלכם?

לכל אחד יש חלום, איך הוא רוצה לראות את הבית, המשרד, החנות או המסעדה שלו. לכל אחד יש מקור השראה, גם אם הוא לא מודע לכך. לכל אחד משהו מיוחד וייחודי עבורו, איזשהו קונספט סביבו היה רוצה לנתב את סגנון חייו. יש שוחרי בריאות, ספורט, בעלי חיים, אומנויות, תחביבים, אוספים מיוחדים, מוסיקה, סרטים ועוד. אחד היה רוצה לחיות בארמון ואחר בבקתת עץ בהרים, אחת חולמת על סגנון קלאסי והשנייה על אולטרא-מודרני. הוא רוצה פשטות כפרית והיא רוצה מורכבות עירונית. מותר לחלום, צריך רק להגדיר את הקונספט ולהתחיל "לעצב בהתאם".

 

איילת שטיין, מעצבת פנים


 

 

איילת שטיין, מעצבת פנים


בוגרת מסלול עיצוב פנים בטכניון


מ.א. בגאוגרפיה, התמחות בנושא סגנון חיים


ידע וניסיון במערכות מידע גאוגרפי GIS    




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב