דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה בין עיצוב פנים לסגנון החיים 

מאת    [ 11/08/2012 ]

מילים במאמר: 832   [ נצפה 1741 פעמים ]

מה בין עיצוב פנים לסגנון החיים, או- איך תורם עיצוב הפנים למימוש מאפייני סגנון החיים

 

תחום העיצוב נוגע כיום בכל תחום בחיינו ומהווה נדבך מרכזי בהגדרת סגנון החיים. עיצוב פנים הוא תחום שלא מפסיק להתפתח במהלך השנים ומסייע לנו להתגורר, לעבוד, לבלות, ליצור ולמעשה לחיות את חיינו ולממש את סגנון חיינו בסביבה פנימית נוחה ונעימה יותר.

מה בין אדריכלות לעיצוב פנים?

"אדריכלות או ארכיטקטורה מוגדרת באופן מסורתי כ"אומנות הבניה" והנה בטווח שבין אמנות לבין הנדסת בניין. העיסוק בחלל ומרחב עשוי לכלול את הסביבה הבנויה בכללה ברמת המקרו, ועד לעיצוב פרטים ברמת המיקרו." (he.wikipedia.org/wiki). עיצוב הפנים נכנס פנימה אל החלל הפנימי ללא התערבות במעטפת החיצונית של המבנה ונוגע בפרטי המבנה הפנימי לרבות מפתחים, ריצוף, חיפויים, אביזרים, ריהוט, פלטת צבעים, אווירה, תאורה ועוד. ביכולתו של עיצוב פנים "נכון", המותאם לצרכים, למקסם את הפוטנציאל הטמון בחלל הפנימי עבור המשתמשים בו, הן מבחינה פיזית-ארגונומית והן מבחינה אמוציונאלית.

מה בין עיצוב פנים לסגנון החיים?

מהו סגנון חיים? צירוף מילים פופולארי זה היווה נושא למחקר לתזה** שערכתי לפני כעשור. לאחר שבחנתי 300 בתי אב באמצעות שאלון מפורט עליו ענה כל נשאל שלוש פעמים בהתייחס לתקופות שונות בחייו, הצלחתי, כך אני מקווה, לשפוך אור על תחום זה. ההגדרה המתומצתת שלי למושג סגנון חיים היא: "מכלול מאפייני אורח חיי האדם- לבושו, תרבותו, משפחתו, עיסוקיו, העדפותיו ותחומי העניין שלו" (גולדמן, 2000, http://aleph3.libnet.ac.il:8080/vufind/Record/001665266). כל אלה יכולים לבוא לידי ביטוי, ואף להתעצם, בחללי הפנים בהם מעביר האדם את שעותיו 24/7. לדוגמא, כאשר אדם מבלה 8 שעות ביום במשרד צפוף, בישיבה לא נוחה וללא תאורה מתאימה, תהיה לכך השפעה מכרעת על הביצועים המקצועיים שלו, על התמדתו במקום העבודה, על מצבו הבריאותי מבחינה פיזית ונפשית גם יחד ומכאן על איכות חייו הכוללת. באופן דומה, לעיצובו של חדר השינה ישנה השפעה קריטית על איכות השינה של האדם המתגורר בו. כידוע, מי שלא ישן טוב, לוקה בתפקודו היומיומי, במצב רוחו ובבטיחותו. לעיצובו של כל חלל פנימי קיימת השפעה מכרעת על התחושות שהוא מייצר, על איכות החיים המושגת בו וכל אלה משפיעים על התפקוד המתאפשר בו.

כיצד נתאים את עיצוב הפנים לסגנון החיים שלנו?

תחילה עלינו להגדיר מהו סגנון החיים הייחודי לנו, או מהו סגנון החיים אליו אנו שואפים. כאשר אנו רוצים לעצב את חלל המגורים הפנימי שלנו, האזור הכי פרטי בחיינו, נשאל את עצמנו בראש ובראשונה מהם התפקודים הרצויים בו. האם אנו אוהבים לארח? האם אנו אוהבים לבשל?  האם אנו מעוניינים לבשל ולארח בו זמנית? מה מספר הנפשות המתגוררות בבית ומה הצרכים שלהן? לכמה חדרי שרותים ורחצה אנו זקוקים (או רוצים)? האם אנו זקוקים לפתרונות אחסון מיוחדים? האם אנו רוצים להציג לראווה אוספים או ספרים? כמה גדול יהיה ארון הבגדים שלנו? אולי נרצה מקום שבו גם נוכל להתעמל? האם אנו זקוקים לאזור שקט ללימוד ועבודה? וכן הלאה. בשלב הבא נלך עם נטיות ליבנו אחר מרקמים, צבעים, העדפות וכל אותם פרטים שיכולים לתרום לאווירה הנוצרת במרחב.

כאשר נרצה לעצב את החלל העסקי עלינו לשאוף לנצל את העיצוב הפנימי שלו למימוש מלא של הפוטנציאל הטמון בחלל לטובת הצלחת העסק, בין הוא משרד, בית קפה, צימר ועוד. מדובר כאן בתורה שלמה הכוללת את הגדרת הצרכים הספציפיים של העסק, של מפעיליו ולקוחותיו, מדע הארגונומיה וכן חוקים ותקנות התקפים לכל תחום.

והחשוב מכל: התקציב

עיצוב פנים מוצלח לא חייב להיות יקר מידי ולחרוג מהיכולות הכספיות שלנו. מראה "יוקרתי" יכול להתקבל גם באמצעים חסכניים כפי שסגנון "פשוט" יכול להתקבל באמצעים יקרים. החוכמה היא למצוא פתרונות יצירתיים לכל פריט שבו נחשוק. לדוגמא, בבואנו לבחור שיש למטבח מתוך קטלוג החברה, נוכל למצוא מגוון רחב של מראות ומחירים. פעמים רבות ניתן לאתר בקטלוג שניים או יותר פריטים הנראים דומים מאוד במראה שלהם, אך מחיריהם שונים. כמובן שנוכל לבחור בפריט שעלותו נמוכה יותר ולקבל אפקט זהה לחלוטין לזה שהיה מתקבל אילו בחרנו בפריט היקר יותר. כל זאת בהתחשב בכך שאיכות הפריט אינה נפגמת מבחינת החוזק, הגמישות והעמידות הדרושים לנו. באופן זה ניתן לחסוך אלפי שקלים גם בבחירת טפטים מסוגים שונים, אריחים, שטיחים, תמונות, בדי ריפוד, גופי תאורה, אביזרי אמבטיה, ידיות ועוד.

טיפ נוסף שאני מוצאת לנכון לציין, קשור לאופן הנחת אריחי הריצוף או חיפוי הקיר. ישר או באלכסון? אנו שואלים לא פעם את עצמנו בעת בנייה או שיפוץ. לדעתי האישית חיפוי באריחים המונחים בצורה ישרה נעים יותר לעין ומשרה הרמוניה רבה יותר. בנוסף, ה"בלאי" של האריחים גבוה יותר כאשר הם מונחים באלכסון מאחר שיש צורך להשתמש במספר רב יותר של אריחים אותם יש לחתוך בצורות ובגדלים שונים באזורים הקרובים לחיבורי הקירות. עצם החיתוך גורם אף הוא לבזבוז אריחים שנפגמו בשוגג בעת החיתוך. גם כאן ניתן לחסוך לא מעט עלויות בבחירה פשוטה של אופן הנחת האריחים.

לבסוף, בעלי המקצוע העוסקים במלאכה

הוא יגיע בזמן? האם התעריף הגון? כמה זמן העבודה תקח? האם ההתקנה תתבצע כמו בתכנית? האם השקעים יהיו ישרים? האם הרובה תהיה נקייה והאריחים יישארו במקומם? בארצנו הקטנטונת מגוון בעלי המקצוע רב ולעתים חייבים "לעמוד להם על הראש" ולבדוק כל פרט. אני לא מפסיקה להתפעל מהיעילות והמקצועיות של עמיתיהם בחו"ל, שמלאכתם אמנותם, שהעבודה שהם מבצעים היא כרטיס הביקור ומקור גאוותם, שלהיות צבעי זה מקצוע שיש להתגאות בו. אין לי מה להוסיף, רק אם מצאת איש מקצוע שכזה כאן אצלנו, הרווחת בגדול!

 

איילת שטיין, מעצבת פנים

איילת שטיין - עיצוב פנים


מעצבת פנים, בוגרת מסלול עיצוב פנים בתכניון, מ.א. בגאוגרפיה, מחקר לתזה בנושא סגנון חיים.


href="mailto:ayelet.shtain@gmail.comayelet.shtain@gmail.com">">ayelet.shtain@gmail.com


 


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב