דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול בילדים אוטיסטים. גישת RDI 

מאת    [ 08/08/2012 ]

מילים במאמר: 1133   [ נצפה 3191 פעמים ]

 

RDI®– חזרה להורות טבעית

 

נעים מאוד, שמי דורון זוהר.

לאחר שנים של מחקר ובתוקף היותי אב לילד בספקטרום, הבאתי מארה"ב שיטת עבודה הבונה באמצעות ההורים אינטליגנציה דינאמית ויכולת ליצירה וניהול של מערכות יחסים עבור ילדיהם הסובלים מלקות התפתחותית – PDD.

השיטה התפרסמה בארה"ב החל ב2001 והיא פרי מחקרו ופיתוחו של ד"ר סטיב גוטשטיין, אצלו הוסמכתי כמנחה ב-2006, ומאז אני מיישם את השיטה בהצלחה רבה עם עשרות משפחות בישראל.

מטרת השיטה, הנסמכת על מחקרי הפסיכולוגיה ההתפתחותית העדכנית ביותר, היא ליצור מחדש יחסים תקינים של הורה – ילד, לפתח את החשיבה ולשלב את הילד באופן עצמאי ומלא במשפחה, בחברה, במסגרת החינוכית ובקהילה.

 

 

מחקר

 

חוקרי הפסיכולוגיה ההתפתחותית העדכנית מצביעים על כך שעיקר הלקות ממנה סובלים ילדי ה-PDD היא ביכולת החשיבה - בהתמודדות עם שינויים ומורכבות, בעיקר במישור החברתי.

הפיתרון טמון ביכולת לתרגל באופן יום-יומי מצבים בהם קיים מרכיב קבוע של שינוי במסגרת האינטראקציה עם הילד, כדי ליצור אצלו מסוגלות בהתמודדות עם שינויים,

על-מנת להגיע למצב בו השינויים לא יהוו גורם מאיים עבורו.

כשאני אומר שינויים אני מתכוון בעיקר לדינאמיות בתחום היחסים החברתיים והכלת הזולת – ליכולת להתייחס לזולת, לדמיון, לרעיונות, לידע, לתכניות, להבעת הפנים, למחוות, לאינטונאציה... כל אלה הם מידע מורכב שהקושי בהתייחסות אליו היא מוקד הלקות.

 

 

 מתרגול בין הורה לילד לעצמאות מחשבתית

 

שגרת היום כוללת אינסוף הזדמנויות להתנסויות משותפות של הורה וילד. בכל התרבויות מאז ומעולם – התפתחותו התקינה של הילד מתבססת על אלפי ועשרות אלפי נקודות חיבור המתרחשות באופן טבעי, על בסיס יום-יומי בין ההורה לילדו, במהלך שהיה משותפת.

נקודות החיבור הללו בונות את הקשר בין ההורה לילד, מביאות את הילד ללמוד מחיקוי, להשתתף, ליזום, להיות מעורב וסקרן. מערכת הנחיה טבעית זו משתבשת עם ילד PDD ותכנית הRDI®  בנויה לשחזר את ההורות האינטואיטיבית, בדרך מושכלת, מבוקרת ומפוקחת היטב. התכנית מיועדת להעצים את ההורה ולהחזיר לו את תחושת המסוגלות וההצלחה בהורות שחוזרת, אחרי תקופת אימון והנחיה להיות אינטואיטיבית.

התכנית משפרת את איכות החיים של המשפחה כולה ומכינה את הילד לקראת שילוב אמיתי בחברה.

 

תפקידי כמנחה, הוא לעזור להורים לזהות וגם לתכנן מצבים ופעילויות בהם הילד יכול לקחת חלק ואף להצליח עם מעט עזרה ובכך לחוש שמחה, ביטחון ותחושת הישג – כלים שהכרחיים לכל אחד מאיתנו ובוודאי לילד בספקטרום האוטיסטי, כדי להצליח ולהשתלב בחברה באופן פעיל, ולא רק כצופה לא מעורב.

 

 

עקרונות ראשיים בשיטת ה-RDI®

 

דוגמה אישית – תהליך העבודה מתבסס על הדגמה תוך מתן אפשרויות להשתתפות. ללא דרישה, בלי לחץ ובלי צורך בתוצרים או תוצאות. התהליך הוא התוצר.

 

התאמת רמת האתגר – המגע עם הילד מתנהל תוך התאמה מתמדת של רמת האתגר המוצבת בפניו בכל סוג של פעילות שמתקיימת בשגרה, תוך כדי הצעה מודגמת ומדודה להתנסות בפעילות ברמת אתגר גבוהה יותר, שתביא את הילד לתחושת מסוגלות גבוהה יותר ותשפר מאוד את הביטחון שכבר רכש בביצוע אתגרים קלים יותר.

 

התאמת קצב – ההורה לומד לשנות ולהתאים את קצב העבודה עם ילדו, בהתאם למסוגלות הנרכשת של הילד ותוך התבוננות ולמידה.

 

תקשורת הצהרתית – ההורה לומד כיצד לדבר עם ילדו מבלי לדרוש ממנו ביצוע. התקשורת החדשה מחליפה דרישות קונקרטיות בהצהרות הכוללות הזמנה עקיפה לשיתוף בחוויה.

 

 

עבודה עם מנחה

כאשר ההורים לומדים להיות המטפלים הישירים של הילד שלהם, עם כל קשת הרגשות, המטענים והקשיים שהם נושאים איתם, חשובה מאוד נקודת המבט הבלתי תלויה שמתבוננת ועוקבת אחרי התהליך ויכולה לתת משוב והדרכה.

תהליכי הבקרה וההתקדמות נעשים בשיתוף המנחה, המעניק להורים ניתוח וכלי מדידה, לצד הנחיות להרחבות ולגיוון הפעילות עם הילד.

ההורה לומד את צרכיו האישיים מההנחיה (הדגמה עם הילד, הסבר, דוגמאות, סימולציה, ביבליוגרפיה וכו' - מקורות ידע מותאמים) וכיצד לעבוד כדי למקסם את תועלת הקשר עם המנחה בתהליך מקביל: מנחה – הורה – ילד.

 

הערכות תקופתיות - RDA™

אחד הכלים התומכים והמשמעותיים לתהליך הוא הערכות תקופתיות.

אחת לתקופה מוסכמת אני עורך אבחון יכולות מעמיק RDA™) -Relationship Development Assesment ) הבוחן את התקדמות התהליך ואת מסוגלות הילד להתקדמות נוספת, על מנת להציב יעדים עדכניים בכל תקופת פעילות.

הפרוטוקול האבחוני הוא אחיד ואינו משתנה מבחינת הפעילויות – כך אפשר לבחון בקלות התקדמות ביכולות התפתחותיות, כמו למשל – תקשורת, התייחסות חברתית, מעורבות, יוזמה, לקיחת אחריות, ויסות עצמי, שיתוף בחוויה ועוד.

 

 

מהלך העבודה והטיפול

 

הטיפול במשפחה מתבצע בשלושה שלבים:

1.

ההורים לומדים מהו מוקד הלקות ובמקביל מכינים לוח זמנים לבילוי עם ילדם.

ההורים לומדים את עקרונות גישת RDI®  – יצירת הזדמנויות בחיי השגרה של הבית והמשפחה לתקשורת ופעילות עם הילד, רכישת כלים לעזרה לילד בביצוע משימות  והדגשת הצלחות משותפות. ובכך הופכים ההורים למיישמים את העיקרון המרכזי של שיטת ®RDI בהיותם המטפלים המרכזיים והמשמעותיים עבור ילדם.

 

2.

בשלב שני מתבצע אבחון יכולות (RDA™), שבודק את הרמה ההתפתחותית של הילד ואת איכות הקשר עם ההורים. בהתאם לאבחון מוגשת להורים המלצה הכוללת את המטרות לעבודה ההתפתחותיות ורעיונות מוגדרים לסוגי פעילות המתאימים  לעבודה, כדי להשיג את היעדים שהוצבו.

 

3.  השלב השלישי הוא שלב ההנחיה השוטפת, במהלכו מתקיימות פגישות שבועיות לדיון ומעקב אחר ההתקדמות. בין הפגישות מגישים ההורים סרטי וידאו המלווים בדוחות בקרה ומקבלים עליהם פידבק. לפי ההתקדמות מתבצעים עדכוני יעדים והערכות טיפול באופן קבוע.

 

ובנימה אישית

 

מסגרת העבודה איתי, כמנחה מוסמך של שיטת®  RDI בישראל, תאפשר לכם ההורים, לטפל בילדכם באופן הטבעי ביותר, במסגרת השגרה הנהוגה בביתכם ובחייכם, כאשר מכל מפגש הנחייה, תצאו עם סיכום מפורט הכולל מתווה פעילות ברור ומוגדר, כולל לוח זמנים המתאים לסגנון המשפחה.

בבית תתבקשו לצלם בוידאו קטעי עבודה מייצגים עם הילד ולהגיש אותם לבקרה, דבר שיאפשר לי ולכם למדוד הישגים ולכוון אל היעדים הבאים.

סרטונים אלה יאפשרו לכם להיווכח בהתקדמות ילדכם, ללמוד על עצמכם כמדירים, לתקן טעויות ולהיות שותפים בתכנון ההמשך.

הסרטונים הם מעוררי השראה לפעילויות נוספות. 'זריקות של מוטיבציה' אני קורא להם.

 

 האינדיקציה להצלחת התוכנית, היא חד משמעית ומדידה - ההתפתחות של הילד שלכם משבוע לשבוע: החיבור איתו, יתר ההתייחסות שלו אליכם, שיפור התקשורת, עליה במספר ההזדמנויות לשהייה משותפת חסרת מתח בבית ובחוץ, מקצועיות הטיפול ועליה בתחושת המסוגלות ההורית - כל אלה גורמים ישירים בשיפור איכות החיים של המשפחה.

 

תוכנית שעובדת יפה משפיעה לטובה בהפחתת רמת המתח מול עליה במידת הנינוחות. שני תחומים רגישים בכל משפחה בה גדל ילד בספקטרום האוטיסטי.

עבודה נכונה מביאה לתוצאות ברמת מובהקות מלאה: ההורים חווים ומרגישים את הילד יותר מחובר, יותר מתקשר, יותר עירני ושותף לשינויים סביבו ובחיים בכלל.

 

מידע נוסף באתר הקהילה שלי בפייסבוק:

https://www.facebook.com/DoronZoharRDI

בעמוד המקצועי:

https://www.facebook.com/doron.rdi

ובבלוג בסלונה:

http://saloona.co.il/doronzoharrdi

 

 

אשמח לשמוע על הילד שלכם ולבחון בעבורכם את התוכנית המתאימה למשפחה שלכם.

 

 

 

דורון זוהר

מנחה תכניות טיפול ושילוב

מוסמך RDI®

 09-8665767

050-5237224

 

מנחה מוסמך בגישת RDI - Relationship Development Intervention
תכניות טיפול ושילוב לילדים בספקטרום PDD ובעיות התפתחות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב