דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי שליטה כפייתית ומדוע היא נפוצה יותר בקרב נשים? 

מאת    [ 04/08/2012 ]

מילים במאמר: 608   [ נצפה 2743 פעמים ]

מהי שליטה כפייתית ומדוע היא נפוצה יותר בקרב נשים? 

 

 

נשים: היסטוריה של כניעה וחוסר שליטה

 

לכל אורך כל ההיסטוריה נשים סבלו מדימוי חברתי נחות שבנה את דמותן כחלשות, נתמכות, תלותיות ונזקקות. הדימוי הזה נצרב כל כך חזק בתודעה, שהוא מלווה כמעט כל אישה מודרנית בשלב כלשהו בחייה.

 

אולי בגלל הרצון לפצות על הדימוי הזה, שבחלקו הוא נכון ובחלקו הוא מוטעה לחלוטין, נשים נוטות לשאוף בצורה מאוד חזקה לשליטה מוחלטת, לחופש מלא ולאוטונומיה אישית והן מוכנות גם להיאבק על ערכים אלה בכל דרך אפשרית כי הן בטוחות שהן זקוקות להם ובלעדיהם הן יישארו לעד נחותות וחסרות חשיבות. 

 

 

 

הצורך בשליטה כלשהי, כשהשליטה נגזלת

 

רוב הנשים רגישות מאוד למצב של חוסר שליטה. דווקא משום ההיסטוריה הנשית הזכורה לרעה כמדכאת נשים וכמחלישה נשים, נשים רגישות לנקודה הזאת יותר מגברים, למרות שבמציאות גם גברים וגם נשים מאבדים מדי פעם את יכולת הבחירה החופשית והשליטה בנסיבות החיים שלהם, וזו תופעה טבעית לחלוטין.

 

כאשר גברים מוצאים את עצמם בסיטואציה שבה אין להם שליטה או בחירה - מרביתם יקבלו זאת יותר בסבלנות, בהכנעה, באורח רוך ובפרופורציה מאשר נשים. אצל נשים, הנטייה להילחם ולהיאבק במצבים כאלה תהיה גבוהה בהרבה, והדרך להילחם ולהתנגד תהיה בדרך כלל בצורה תוקפנית, אמוציונלית, פצועה, פרועה וחלשה. 

 

 

 

שליטה פסיכוטית - אנורקסיה, חיתוך עצמי, מערכות יחסים הרסניות

 

במקרים מסויימים, נשים ינסו להשיב לעצמן את השליטה בצורה קיצונית אף יותר - הדרך לעשות זאת היא לנסות ולשלוט בצורה כפייתית אך מאוד ממוקדת על מישהו או על משהו. למשל, נשים רבות מנהלות יחסים של שליטה כפייתית מול האימא שלהן או מול הילדים שלהן. מאבקי השליטה הכפייתיים הללו "בונים" אצלן לכאורה סוג של פיצוי על תחושת חוסר השליטה או החולשה שהן חשות ביום יום. יש נשים שמתעלות את הצורך בפיצוי על תחושת חוסר השליטה דרך הניסיון לשלוט בצורה כפייתית בגוף שלהן. הן מפתחות אנורקסיה או עוסקות בחיתוך של עצמן, כדרך להוכיח לעצמן: "אני שולטת, זה הגוף שלי, אני אעשה מה שאני רוצה עם הגוף הזה, אני היחידה שתקבע מה יקרה איתו".

 

את הצורך בשליטה כפייתית כפיצוי לדימוי עצמי נחות או לתחושה של חוסר שליטה בחיים נשים רבות מפנות גם ליחסים הזוגיים שהן יוצרות עם גברים. באמצעות שימוש במיניות שלהן ובכוח הנשי שלהן הן "מתעללות" בגברים חלשים ותלותיים, זורקות ומחזירות אותם ליחסים כאילו היו כדור פינג פונג, יורדות עליהם אבל אינן מניחות להם לעזוב אותן, פורקות עליהן את תחושות התסכול וחוסר האונים שלהן מהחיים ואף משפילות אותם כפיצוי להשפלה שהן חוו בעבר או חוות בהווה.   

 

 

 

שיקום היכולת לשלוט בעצמי - לא באחרים

 

כדי להירפא מצורך כפייתי בשליטה - על האישה להשתחרר מהמיתוס שכל האנשים שולטים בחייהם בכל מאת האחוזים. האמת היא שכמעט כל האנשים בעולם שולטים בצורה יחסית מאוד על חייהם ואינם נהנים מחופש מוחלט, מבחירה טוטאלית או משליטה אבסולוטית. שליטה מוחלטת אינה דבר אפשרי. מרבית האנשים מקבלים עובדה זו כחלק בלתי נפרד מחייהם ואינם שואפים כלל לשליטה טוטאלית, אלא לומדים לוותר על השליטה בנסיבות מסויימות מבלי להתרגש מכך.

 

הדבר הנוסף שחשוב להבין, הוא ששליטה אמיתית נובעת משליטה עצמית ולא משליטה באחרים. מרבית הנשים שמאמינות ששולטים בהן - פשוט אינן יודעות לשלוט בעצמן. הם אינן יודעות להגיב בצורה רציונלית למצבים, להירגע, להפעיל את הראש ולפעול ממקומות שקולים. בדרך כלל, דווקא נשים שמרגישות מושפלות וחלשות הן נשים מבולבלות, כעוסות, אמוציונליות והיסטריות שמגיבות בצורה תוקפנית, פרועה, אימפולסיבית ולעיתים אלימה ולא פיתחו את היכולת לשלוט בעצמן, בתגובות שלהן, במקום הפצוע הקיים בהן.

 

 

וטיפ לסיום: ככל שאישה תלמד לשלוט על עצמה בצורה טובה יותר ויציבה יותר ולא תבזבז את זמנה בניסיון לשלוט באחרים ולומר להם מה לעשות - היא גם תשפר באורח דרמטי את יכולתה לשלוט במצבים, להימנע ממצבים משפילים, להתעלות במצבים לא נוחים ולחיות חיים נעימים במקום חיי תסכול, אומללות, מאבק ומסכנות.

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב