דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יזמות וניהול מושגים בסיסיים לקורס יזמות 

מאת    [ 01/08/2012 ]

מילים במאמר: 1181   [ נצפה 4867 פעמים ]


    • יזם - אדם בעל חזון, בינו לבין האחרים מפרידה יכולתו להפוך חלום למציאות. ה"דבק" המקשר בין פעילות של   שלושה גורמים: בעל רעיון, בעל אמצעים, בעל צורך 
    • יזמות - התעוררות לפעולה חדשה; העזה ו כושר ליצירת דברים חדשים. היזמות היא פעילות אנושית משמעותית, מתמשכת, שהיזם יוצר ומניע אותה בהקשר חברתי.
    • TQM - הינה אסטרטגיית ניהול, שמטרתה הטמעת מודעות לאיכות בכל התהליכים הארגוניים, על-מנת לספק את כל הדרישות והצרכים של הלקוחות תוך כדי ביצוע שיפור מתמיד בארגון.

הלקוח במרכז הארגון, בחינה סטטיסטית של הביצועים, טיפוח הביקורת בארגון, משוב מתמיד, סנכרון בין כל מערכות הארגון-למשל: ביצועי מדפסות, תעשיית הרכב, השיטה הצליחה ביפו אח"כ עברה לעולם המערבי.


    • אישיות משפטית נפרדת - חברה היא אישיות משפטית כשרה לכל זכות, חובה ופעולה המתיישבת עם אופיה וטבעה כגוף מואגד.
    • אסטרטגיה עסקית - היא הבחירה בדרך הפעולה של יחידה עסקית, תוך התייחסות לסביבה ולעצמה, אשר נועדה לעזור לארגון בקביעת מטרותיו, בבחירת דרכי פעולה ובמימושן. מטרת הארגון היא להשיג יתרון תחרותי בר-קיימא לאורך זמן.
    • בעל הרעיון - ממציא- המפתח מוצר חדש, עובד בארגון- מוצא  פתרונות לבעיות, מומחה בתחום מסוים. בעל  ראיה חדשה המוביל לרעיונות חדשים.
    • בעל צורך - פרט או קבוצת אנשים, בעלי מחסור פיזיולוגי או רוחני תוך רצון לבטל מחסור זה.
    • וועדת הריכוזיות - באוקטובר 2010 הקימה ממשלת ישראל את הוועדה להגברת התחרותיות במשק (שכונתה גם ועדת הריכוזיות) בכדי לבדוק את הנושא לעומק ולגבש פתרונות כיצד להתמודד עם בעיית הריכוזיות במשק.
    • חברה –  היא ארגון בעל ישות משפטית שמאגד אנשים למען מטרה משותפת, בדרך כלל לשם הפקת רווח. החברה היא ישות הקיימת בחוקיה של כל מדינה מודרנית, והיא הדרך העיקרית לקיומה של פעילות עסקית משותפת לאנשים אחדים

10. חלון הזדמנויות - צירוף התנאים הסביבתיים המסייעים למציאת העיתוי המתאים למימוש הרעיון והצלחתו, כדלקמן: המיזם עונה על צורך קיים ואמיתי, המיזם נבחר על פי קריטריונים יעילים, מומחיות היזם לאתר או ליצור חלונות כאלה

11. חשיבה ביקורתית/לוגית - פעולות ניתוח ושפיטה המבוססות על חשיבה מתמטית וניתוח נתונים לוגי.

12. חשיבה ויזואלית - "אני רואה למה אתה מתכוון", "תמונה אחת שווה אלף מילים" חשיבה המבוססת על "ראיית" התהליך בדמיון ופיתוחו.

13. חשיבה יצירתית - משלבת חשיבה מקורית ואפקטיבית, מתבססת בצורה מודעת על דימויים אסוציאציות וסמלים, מסתייעת בסיעור מוחות.

14. לקוח - המשתמש בשירות כלשהו במשק העבודה

15. מודל CSP - מסייע בהנחיית תהליכים המכוונים לפתרון בעיות בדרך יצירתית. בה מועלים רעיונות ונבדקת ישימותם ע"י שימוש במדדים כמותיים המאפשרים בחינתם טרם ביצוע.

16. מוצר - סחורה או שירות אשר ניתן לקנייה ומכירה; בדרך כלל סחורה או שירות אשר עברו עיבוד אנושי ותהליכי ייצור הקשורים לידע ולתנאים התרבותיים והחברתיים של הייצור.

17. מט"י  )מרכז טיפוח יזמות(  -מסייעים במתן ייעוץ ראשוני לכל אדם שרוצה להקים עסק או לבעל עסק קיים, על ידי יועץ מקצועי שהוא עצמו איש עסקים או כלכלן עסקי. היועצים של מט"י עורכים בדיקות כדאיות כלכלית, כותבים תוכניות עסקיות ומסייעים בגיוס מימון לעסקים חדשים וקיימים. כמו כן, מט"י מפעילים קורסים מיוחדים ליזמים שרוצים להקים עסקים חדשים ולבעלי עסקים קיימים.

18. מי רשאי לייסד חברה - כל אדם רשאי לייסד חברה, ובלבד שמטרה ממטרות החברה אינה נוגדת את החוק, אינה בלתי מוסרית או אינה נוגדת את תקנת הציבור.

19. מימדי  איכות - מידת התאמת המוצר / השירות לציפיות הלקוח באופן הנסמך על מדדים כמותיים.

20. מלכ"ר - מוסד ללא כוונת רווח - המלכ"ר הוא ארגון הפועל במטרה לקדם אינטרסים או לספק שירותים שונים לחבריו או לקבוצות מוגדרות באוכלוסייה

21. ממשל תאגידי -  הוא מכלול התהליכים, המנהגים, המדיניות, החוקים, המוסדות ומבני הבקרה שלפיהם מתנהל ומבוקר תאגיד או ארגון. משטר ארגוני מגדיר גם את היחסים בין נושאי הסיכון השונים ואת יעדי המשילות של הארגון. בעלי עניין עיקריים הם בעלי המניות, ההנהלה ומועצת המנהלים. בעלי עניין נוספים הם העובדים, הספקים, הלקוחות, בנקים ומלווים אחרים, רגולטורים, הסביבה העסקית, והקהילה בה פועל הארגון.

22. מתי מסתיים תהליך היזמות ?  כאשר נמצא המוצר שיספק צורך זה, וכאשר כל המשתתפים בתהליך היזמות מפיקים את התועלת הרצויה להם.

23. מתי מתחיל תהליך  היזמות?  כאשר צורך לא מסופק מטריד את  בעל הצורך

24. ניתוח הסביבה העסקית של המיזם - ניתוח הסביבה העסקית מאפשר איתור נקודות החוזק ונקודות התורפה. הסביבה העסקית מורכבת מכל מה שעשוי להשפיע על יכולתה של הפירמה העסקית לקיים עסקאות עם שוק המטרה.

25. סקר שוק - אמצעי לאיסוף מידע ונתונים כדי לזהות את קהל היעד של המוצר.

26. עוסק מורשה -  מחזור העסקאות - אינו מוגבל, המסמך המונפק - חשבונית מס, מע"מ עסקאות - חייב לגבות מע"מ על עסקאותיו, ניכוי נס תשומות- רשאי לקזז את מס התשומות שבו חויב בשעת רכישה, הגשת דוח תקופתי -חייב בהגשת הדוח.

27. עסק זעיר - מעסיק עד חמישה עובדים ומחזור מכירותיו השנתי הוא עד 10 מיליון ש"ח.

28. פטנט - תעודה רשמית הניתנת לממציא לאות ששמורות לו הזכויות על המצאתו

29. שיווק -  מוגדר לרוב כפעילות עסקית וחברתית, שבמסגרתה עוסק התאגיד בקידום המכירות של מוצריו או שירותיו.

30. תוכנית עסקית - היא מסמך ניהולי המספק תמונה עתידית כוללת של העסק או המיזם מכל הבחינות - מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. הסיבה העיקרית להכנת תוכנית עסקית היא ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, לשם גיוס הון ושיתוף פעולה, בדיקת כדאיות מעמיקה ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק.

31. תחרות - התמודדות בין אנשים או גופים בתחום מסוים. מטרת המתחרים, שהם המשתתפים בתחרות, לזכות בהישג מסוים. לעתים ההישג הוא פרס המוגדר בתחרות, ולעתים זהו הישג אחר, כגון הגדלת נתח השוק בתחרות עסקית, תשומת לב, תהילה וכדומה.

32. תחרות עקיפה - לכל מוצר או שירות יש אלטרנטיבה לבצע את אותה הפעולה וזו למעשה תחרות עקיפה.

33. תכלית החברה - תכלית חברה היא לפעול על פי שיקולים עסקיים להשאת רווחיה, וניתן להביא בחשבון במסגרת שיקולים אלה, בין השאר, את עניניהם של נושיה, עובדיה ואת ענינו של הציבור; כמו כן רשאית חברה לתרום סכום סביר למטרה ראויה, אף אם התרומה אינה במסגרת שיקולים עסקיים כאמור, אם נקבעה לכך הוראה בתקנון.

34. תכנית גנט -  על שם ממציאה, מאפשרת להציג רשימת פעילויות לפי הסדר הנדרש, והמשאבים הדרושים לביצוען ומאפשרת למנהל הפרויקט לעקוב אחר ביצוען.

35. תעשייה כבדה - מחייבת  כמויות גדולות של חו"ג, השקעת אנרגיה בה, הון רב. מפתחת מוצרים שבהם חלקם של חו"ג מהווה את עיקר עלות המוצר המוגמר. מתמקמת ליד מקורות חו"ג ודרכי תחבורה, לדוגמה: תעשיית ברזל, פלדה, מתכות שונות, ציוד חשמלי כבד, כלי רכב, כימיקלים, זיקוק נפט, מוצרי נפט, נייר.

36. תעשייה קלה - כוללת בעיקר את ענפי הייצור של מוצרי צריכה: מזון, טקסטיל, פלסטיקה לשימוש ביתי. מבוססת על עבודה וידע יותר מאשר אנרגיה וחו"ג. מפתחת מוצרים שבהם חלקו של העיבוד הוא רב, הרכבה והשלמת מוצרים.


    • רישום חברה(ברשם החברות) - המבקש לרשום חברה יגיש לרשם בקשה לפי טופס שקבע השר ולה יצורפו:
    • עותק של התקנון;
    • הצהרה של הדירקטורים הראשונים על נכונותם לכהן  כדירקטורים, כפי שקבע השר.
    • המבקש לרשום חברה ישלם בעת הגשת הבקשה אגרה
    • חברה תשלם בכל שנה אגרה שנתית.

הרשם ירשום חברה אם מצא כי קוימו כל הדרישות לפי חוק זה בקשר לרישום ולכל ענין שהוא תנאי לכך. הרשם ייתן לכל חברה מספר רישום, כאמור בסעיף 38(ג), ויציין אותו בתעודת ההתאגדות. משנרשמה חברה, ימסור לה הרשם תעודת התאגדות. תעודת התאגדות שנמסרה לחברה תשמש ראיה חלוטה לכך כי נתמלאו כל הדרישות לפי חוק זה לענין הרישום ולכל ענין שהוא תנאי לכך. אין בהוראת סעיף קטן (ד) כדי לרפא פגם בתקנון, או למנוע את הצורך בתיקונו

ד"ר דויד שוורץ ייעוץ אסטרטגי,ניהולי,הדרכה ד"ר האוניברסיטה העברית ירושלים(1991),LLB,מגשר,פובליציסט,עיתונאי, הסטוריון,פילוסוף,מנחה אירועים,אוהב אומנות,חזנות,שירה,שעונים,דגמי מכוניות, איסוף ספרים בעלי ערך,יוזמה,ייזמות,חזון,חשיבה יצירתית,מקדם פרוייקטים היום זה היום נצלו את השמש הזורחת -המחר זה כבר עניין אחר מה שלא נעשה היום גם לא נעשה מחר היו בני אדם,בני אנוש,השתדלו לנהוג בשיוויוניות ובחיבה כלפי האדם ובעלי החיים הפילוסופיה היא המביאה אור לעולם-רוח ההסטוריה,הפילוסופיה היא העולם dvd99@015.net.il -ד"ר דויד שוורץ ייעוץ ניהולי עסקי והדרכה-ייעוץ קריירה השכלה לימודים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב