דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קרן ההשתלמות של המורים, לשם מה? לשבתון? לשם חסכון? או כרשת ביטחון למקרה של פיטורים? 

מאת    [ 01/08/2012 ]

מילים במאמר: 1215   [ נצפה 3882 פעמים ]

קרן ההשתלמות של המורים, לשם מה? לשבתון? לשם חסכון? או כרשת ביטחון למקרה של פיטורים?

ייחודה של קרן ההשתלמות של עובדי ההוראה הוא בכך, שהיא מאפשרת להתנתק ממקום העבודה למשך שנה, ולחזור למקום העבודה עם חלוף שנת השבתון (מותנה בקבלת אישור חל"ת מהמעסיק), ולהמשיך בדיוק מהמקום בו העובד עזב את מקום עבודתו. השבתון מחייב את עובדי ההוראה ללמוד בהיקף שעות מסוים, קורסים המוכרים לגמולי השתלמות,  והמהווים תוספת שכר קבועה למשכורות הבאות ולפנסיה.

הקרן מחייבת את עובדי ההוראה לצאת לשנת השבתון הראשונה לאחר שש שנים או יותר, ולא מאפשרת את קבלת הכספים במהלך 15 שנות העבודה הראשונות (למעט מקרים חריגים). ישנם מורים המתייחסים לקרן השתלמות כאל קופת חיסכון, והם מונעים מעצמם יציאה לשבתון כל עוד יש להם מקום עבודה מסודר בו הם יכולים להמשיך לעבוד ולייצר עוד כסף. ואכן, יש מורים שעובדים עשרות שנים ללא הפסקה. אבל הם מיעוט. רוב המורים זקוקים לשבתון למנוחה ולהתרעננות בחומר הלימוד.

למעט מקרים בהם המצב הכלכלי של המשפחה בכי רע, מומלץ לצאת לשבתון ראשון לאחר שש שנים. זו ההזדמנות נהדרת להרחיב את הידע בתחום ההוראה, לרכוש כלים דידקטיים נוספים, לצבור גמולי השתלמות להעלאת המשכורת, להשלים חובות לימודיים אם קיימים, מהתואר הראשון, או להתחיל ללמוד לתואר השני. מי שלא יעבוד בשנת ההשתלמות, ינצל את הזמן להתרעננות, לפינוי זמן  לגידול הילדים, לטיפוח הזוגיות ולעיסוק בתחביבים. כלכלית, משתלם לעבוד משרה חלקית בשבתון בשל ההקלות במס הכנסה. שנת השבתון לא נחשבת להכנסה מעבודה ועל כן השכר מהמשרה החלקית מחויב במדרגת מס נמוכה יחסית. מרבית המורים היוצאים לשבתון ראשון נמצאים בשנות העשרים המאוחרות, בשלב בו עסוקים בהרחבת הקן המשפחתי, וכדאי לנצל את ההזדמנות להתפנות לזוגיות ולילדים הקטנים. רכישת ידע מקצועי חדש עשויה להוות מנוף לקידום לא רק בשכר, אלא גם בתפקידים בהמשך הקריירה.

מומלץ לבדוק את תלושי השכר לאחר שש או שבע השנים האחרונות, היות וניתן לדרוש מהמעסיק תשלומים החסרים, אם יימצאו, רק 7 שנים רטרואקטיבית. באם מדובר בקבלת הפרשי שכר משמעותיים,  חסרים, רצוי לעדכן גם את קרן ההשתלמות על מנת שתעדכן את מענקי ההשתלמות בהתאם.

אציין, שקרן ההשתלמות מעדכנת את התשלומים כל עוד שנת השבתון לא הסתיימה, ועל כן רצוי לערוך את הבדיקה לפני או במהלך השבתון.

במחזור השני ליציאה לשבתון, לאחר 13 שנות עבודה, מומלץ לשקול מחדש האם כדאי לצאת לשבתון. שנים אלה מאוד פוריות בעבודתם של מרבית עובדי ההוראה. שליטתם במיומנויות הנחוצות לניהול כיתה טובה. הידע המקצועי והדידקטי שרכשו רחב (בעיקר בקרב המורים הנמצאים באופק חדש ולומדים את הקורסים הנדרשים לפיתוח מקצועי.  מבחינת התקדמות בקריירה, זה הזמן בו מרבית המורים מתקדמים ותופסים תפקידי מפתח במקום העבודה. היות ועל תפקידים אין קביעות, מומלץ להפעיל שיקול דעת האם העזיבה לא מסכנת את המשך אחזקתכם בתפקיד היות ובהיעדרכם, מישהו אחר ייכנס לתפקידם.

למנהלים חדשים מומלץ לחכות לפחות 8 שנות ניהול לפני שיצאו לשבתון, כדי שגמול הניהול ייכנס לקביעות. יציאה לשבתון במהלך שמונה השנים הראשונות אינה מומלצת אלא אם כן בית הספר נסגר והנכם רוצים לנצל את האתנחתה לרענון כוחות. אך צריך לקחת בחשבון, שהמחויבות של מפקחי המחוז חזקה כלפיכם כול עוד הנכם יושבים על כסא המנהלים, ובאין הבטחות ברורות לגבי הבאות- רצוי לשמור על רצף ולנצל את המחויבות של הממונים עליכם.

שנת השבתון עשויה לשמש כרשת ביטחון למורים קבועים המעוניינים לעבור לעבוד במקום אחר. מורים בעלי רישיון הוראה קבוע, יכולים לקחת שני חצאי שבתונים ברצף מבלי לעבוד במקום עבודתם הקבוע, לעבוד עד שני שליש משרה בהוראה במקום עבודתם החדש (ואם עבודתם אינה בהוראה- ללא הגבלת שעות), ובכך לשמור על האופציה לקבל בחזרה בתום השנה או השנתיים את מקום עבודתם הקודם.

אמנם מחתימים את המורים על מחויבות לחזור לעבוד במשך שנתיים במקום העבודה ממנו קיבלו חל"ת ליציאה לשבתון, אך מרבית המעסיקים לא מקפידים על כך כשהם יודעים שהעובד מעוניין לעזוב.

מומלץ להתייעץ עם מומחה לזכויות מורים כדי לבצע את המעבר ממקום עבודה אחד למשנהו מבלי לסכן את הקביעות במקום העבודה הראשון, כדי לא לצאת קרחים מכאן ומכאן.

לאלו המעוניינים בשנת השבתון לצאת לנופשון ממושך בחו"ל, מומלץ לרכז את כל קורסי הלימודים במחצית הראשונה של השנה ולנסוע לטייל במחצית השנייה של השנה. אם אינכם מעוניינים להעמיס על עצמכם קורסים רבים בחצי שנה, צאו לחצי שבתון המרוכז כולו במחצית הראשונה של השנה (ריכוז המענקים והשלמת החובות הלימודים) ותהיו חופשיים במחצית השנייה של השנה.

הרואים בקרן השתלמות תכנית חסכון יוכלו להשאיר את כספם בקרן עד ליציאתם לפנסיה, או לבקש אישור מיוחד להוצאת הכספים למימון אירוע מיוחד כגון חתונה, קניית דירה, ניתוח וכד'. במקרה זה יפסידו את הסכום הכספי המיועד לתשלום שכר הלימוד (מעל 10000 ש"ח) ויפדו רק 89% מחסכונותיהם בקרן ההשתלמות.

קרן השתלמות משמשת רשת ביטחון למורים מפוטרים ומצומצמי משרה. מורים רבים הצליחו למנוע את פיטוריהם בתקופות של צמצומי שעות בזכות השימוש בשבתון מלא או חלקי. המעסיקים לא תמיד מאשרים חל"ת שלא לצורך שבתון, אך הם חייבים לאשר לעובד חל"ת ליציאה לשבתון אם אין אפשרות להעסיקו בבית הספר. רצוי להשאיר אופציה לשבתון אחד במיוחד למורים המלמדים מקצועות רשות בתיכון. אם לא ירשמו תלמידים למקצוע ההוראה שלך- תוכל לצאת לחצי שבתון ולשמור על רצף זכויות פנסיוניות. קרן ההשתלמות קונה זכויות פנסיוניות, את חלק העובד ואת חלק המעסיק, ועל כן היא אמצעי לשמור לא רק על גובה השכר אלא גם על גובה החיסכון הפנסיוני.

למורים מקוצצי משרה מומלץ לצאת לחצי שבתון גם אם אינם פנויים ללימודים. הקידום בשנת הוותק יינתן מתוך עבודתם מעל לשליש משרה, ולכן העמידה במילוי החובות הלימודיים במחצית השבתון היא בעלת חשיבות משנית. שכר הלימוד ממומן על ידי הקרן, מענקי ההשתלמות מועברים מדי חודש לבנק, ומי שרוצה יכול להמשיך לחסוך אותם בתכנית אחרת, והיתרון הגדול-שהנכם שומרים על גובה החיסכון הפנסיוני של משרתכם הקבועה.

לא מומלץ לרדת בחסכון הפנסיוני בשנה (לבעלי פנסיה תקציבית) או בשלוש השנים (לבעלי פנסיות וותיקות) שלפני היציאה לפנסיה.

עם ההתקדמות בגיל, מומלץ להשתמש בשבתון בהתאם למה שיאפשר לכם להישאר במערכת מספר שנים רב יותר. מורים העובדים שלושה עשורים, הדוחים ודוחים את יציאתם לשבתון כדי לצאת  לפנסיה או לפנסיה מוקדמת עם סכום כספי נכבד בקרן ההשתלמות, עלולים להגיע לנקודת שחיקה שאני מכנה: נקודת "אל חזור". כשזה קורה- מורה לא מסוגל להיכנס לכיתה אפילו עוד שנה אחת. בהיותי מזכירת סניף השרון נתקלתי במורים שדרישתם לאשר את בקשתם לפנסיה מוקדמת נתפסה כמצב של "להיות או לחדול". כידוע, אין אפשרות לאשר לכל המבקשים לצאת לפנסיה מוקדמת את בקשתם, ומוטב לא להיגרר למצבי מתח ומצוקה קשים מחשש שבקשתכם לפנסיה מוקדמת לא תאושר. אם עייפתם, הורידו מינון, צאו לחצי שבתון או לשבתון, ובחנו האם מתאים לכם לא לעבוד ולהיות כמו פנסיונרים, כול עוד הדרך לחזור למערכת ולעבוד נשארת פתוחה.

בתקופה בה משך החיים הממוצע הוא 83-85 שנים, יישארו לרובנו שנים רבות לשהות בפנסיה,  כמעט כמספר שנות עבודתנו, ועל כן לא בטוח שכדאי לרוץ ולצאת לפנסיה מוקדמת. מומלץ לעבוד בקצב שלנו, לפרגן לעצמנו שבתון ולהמשיך לעבוד לפחות 35 שנים עד לצבירת הגמלה המקסימאלית או להגיע לסכום גמלה התואם את הדרוש למחייתנו.

לפני מימוש היציאה לפנסיה מוקדמת, מומלץ לקבל את גובה הגמלה המשוער, ו/או להתייעץ עם מומחה לזכויות מורים, אולי יש רעיונות נוספים לגבי התכנון העתידי, עליהן לא חשבתם. כבר בשנים שלפני היציאה לפנסיה, מומלץ להתחיל לבנות תעסוקה עתידית להמשך ההתפתחות האישית, בין אם מדובר בעבודה ובין אם מדובר בתעסוקה ובתחביב.

לסיכום, קרן ההשתלמות של עובדי ההוראה נועדה לשימושים רבים ולא רק ללימודים ולשבתון.  בתכנון מועד היציאה לשבתון מומלץ לקחת בחשבון שיקולים רבים כגון: צורך אישי, צרכי בית הספר, מחויבות המעסיק להחזירך לעבודה, מצב השעות במקצועך בבית ספרך, ומיקומך בוותק בקרב צוות המורים המקצועי, יכולתך להמשיך בתפקידים שהנך מבצע, אפשרויות העסקתך בבתי הספר האחרים שבבעלות מעסיקך או מעסיקים אחרים, גובה חסכונותיך האישיים, אירועים צפויים הדורשים הוצאה כספית גבוהה ועוד. כאשר התמונה אינה ברורה מומלץ להתייעץ עם מומחה לזכויות מורים כדי למנוע הפסדים כספיים, להבטיח את ביטחונכם התעסוקתי, להימנע ממצוקות נפשיות ולקדם את מטרותיכם.

 

 

ד"ר ניצן ברוקס, מנכ"ל המכון למימוש זכויות מורים. מומחית לדיני עבודה הקשורים בעבודת עובדי הוראה.  בוגרת קורס דיני עבודה, מזכירת סניף לשעבר בארגון המורים. בעלת ניסיון של מעל עשר שנים בייעוץ פרופסיונאלי לעובדי הוראה, ייעוץ לקידום קריירה ולרווחה אישית. בעלת תואר שני (בהצטיינות) ותואר שלישי מאוניברסיטת בר אילן, בוגרת קורס להכשרת מנהלי בתי ספר. מגשרת מוסמכת ומאמנת מוסמכת(בוגרת מכללת CauchMe).


נייד: 050-9005452                        אתר: http://dr-nitzan.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב