הכנה למכרזים לניהול בתי ספר ומערכות חינוך-איך להבין את הפוליטיקה הארגונית כדי להצליח במכרז?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הכנה למכרזים לניהול בתי ספר ומערכות חינוך-איך להבין את הפוליטיקה הארגונית כדי להצליח במכרז? 

מאת    [ 31/07/2012 ]
מילים במאמר: 825   [ נצפה 6460 פעמים ]

 
 

מדוע חלק מהמועמדים "מתברגים" בקלות ובמהירות לתפקיד ניהולי והאחרים מתאמצים לאורך זמן ולעיתים אף לא מצליחים לזכות בתפקיד למרות כישוריהם וחריצותם?

רק מי שילמד לפני המכרז את נתוני השטח וידע להדגיש את יכולותיו התואמות בדיוק את צרכי האנשים של אותו ארגון ואת ביצועיו בעבר התואמים את דרישות התפקיד הספציפי- יצליח!

מי שידע להבין את הפוליטיקה הארגונית בסביבת עבודתו ובסביבת הארגון אותו הוא רוצה לנהל- יוכל לגבור על שאר המועמדים! צריך לדעת לגעת בבטן הרכה של חברי וועדת הבחינה של המכרז, היות והבחירה היא גם אמוציונאלית וגם הגיונית! יכול להגיד מנהל אגף חינוך המחפש מנהל מחלקה, שהמועמד האחד הוא המוכשר ביותר אבל הוא בוחר במועמד השני כי נראה לו שאיתו הוא הולך להסתדר טוב יותר.  איך לתת לחברי הוועדה את תחושת הביטחון שתוכל להתאים לצוות הניהול שלהם? גם את זה ניתן ללמוד!

את מערכות היחסים עם בעלי ההשפעה חשוב ללמוד טוב טוב כבר מהצעד הראשון שאתם עושים בדרך להצגת מועמדותכם. חשוב שתדעו ממי לקבל את האינפורמציה האמיתית. טעות בהבנת יחסי הכוחות יכולה להעלות את חמתו של מי מהבכירים. חשוב לדעת למי לפנות קודם ולמי אחר כך. מי מסביבתכם יכול לעזור ולתת המלצה כנה? ומי יכול להפריע ולמסור אינפורמציה שעשויה להפריע! טעות עלולה לעלות ביוקר. במערכת החינוך כולם מכירים את כולם ומספיק שעוברת שמועה מסוימת על מועמד- היא יכולה לקלקל רבות.

במכרזים המתנהלים במשרד החינוך לא שולחים את המועמדים לחברות פרטיות לבדיקת התאמתם של המועמדים לניהול. על כן הם מבררים פרטים על המועמד מראש, עוד לפני קיום המכרז. בדרך כלל, בסיומו של המכרז במשרד החינוך, מכריזים חברי וועדת הבחינה על המועמד הנבחר. (ההודעה למועמדים מתעכבת כי כול בחירה צריכה לעבור את אישור מנכ"לית משרד החינוך). אי אפשר לצפות מאנשי וועדת הבחינה להסתמך על היכרות של 20 דקות שמתבצעת במהלך הראיון במכרז, כדי להחליט את מי להושיב בראש מערכת של מאות תלמידים ובני משפחותים ועשרות מורים! אנשים נוהגים לאמור: "המכרזים מכורים"! האמת היא, שזה לא שהמכרז מכור! זה אומר שהתהליך למציאת המועמד המתאים מתחיל עוד לפני פרסום המכרז, ועל המועמדים לעשות "שיעורי בית" ולהכיר את הפוטנציאל המצוי בסביבת מגוריהם, ולעשות פעולות מאוד מדויקות ומכוונות אצל מקבלי ההחלטות במערכת החינוכית עוד לפני פרסום המכרזים! חשוב לזכור, שעל פי הנוהל- מרגע פרסום המכרז אסור לחברי וועדת הבחינה להיפגש עם מי מהמועמדים היות וזה פוגע בשוויון ההזדמנויות של המועמדים (אסור שחלק מהמרואיינים יתראיינו לפני המכרז וחלק רק במכרז עצמו). על כן את הפגישות יש לקיים לפני פרסום המכרז.

במכרזים למנהלי בתי ספר העל יסודיים יש אפשרות מצד הבעלויות לשלוח שניים או יותר מהמועמדים למכונים לבדיקת התאמתם לתפקיד ניהולי, ולהחליט מתוך כך- מי המועמד המתאים. אבל גם כאן, יגדילו את סיכוייהם להתקדם לראש התור אותם מועמדים שיטיבו לערוך פעולות היכרות  עם בעלי ההשפעה ויפעילו אותם לנקוט עמדה לטובתם!

איך תדעו היכן עומד להיפתח מכרז? איך תדעו מי מהאנשים הוא בעל ההשפעה המרבית? איך תדעו מה הם מחפשים במועמד הפוטנציאלי? איך תתאימו בהצגתכם האישית את הופעתכם לציפיות חברי וועדת הבחינה? איך תמצאו בתוך שלל עשייתכם רבת השנים את הדברים המשכנעים ביותר להתאמתכם לתפקיד אליו עיניכם נשואות? איך עליכם להגיב במכרז במצבים מלחצים, ואיך כדאי לענות, אם בכלל, על שאלות מתקילות? איך תזהו את נקודות החוזק והחולשה שלכם? איך עליכם להציג את החזון החינוכי שלכם? איך עליכם לשבת, להביט, לחייך, ליצור אמינות והתלהבות מכם במכרז? איך תתנו לממונים את התחושה שכדאי להם לבחור בכם כי יהיה להם נעים לעבוד איתכם? איך תשכנעו שביכולתכם להביא את התוצאות המצופות? איך תזהו מה מצפים מכם להיות או לעשות? אילו שאלות הנכם צפויים להישאל? איך עליכם לענות על השאלות כדי להרשים?  לכול השאלות האלו ניתן לקבל מענה באמצעות פנייה למאמנת מומחית בתחום זה מ"המכון למימוש זכויות מורים".

מדוע מדובר בתהליך אימון? כי הופעה טובה במכרזים עד לקבלת התפקיד הניהולי היא תהליך מכוון מטרה המתחיל קודם כול בשכנוע עצמי פנימי של המועמד שזה ייעודו, שהוא מתאים לניהול ושבכוחו לפעול ולשכנע את האחרים להושיבו בתפקיד ומאוחר יותר להביא תוצאות. כדי להופיע במכרז, להיכשל, ולחזור ולהופיע שוב ושוב במכרזים צריך: יוזמה, אומץ, אמביציה, אסרטיביות, אורך רוח, יצירתיות, התמדה, אמונה ונחישות. על המועמדים להפעיל את הניצוץ של עצמם- כול פעם מחדש. לעמוד מול ביקורת ולהמשיך להאמין בעצמם. צריך לנהל את הרושם כול פעם מחדש- בייחוד אם מופיעים בפני אותם אנשים בוועדות הבחינה שוב ושוב. אסור לשעמם. חשוב לעניין ולשכנע- כול פעם ממקום חדש!

 

ולסיום: 10 עצות למועמד למכרזי ניהול במערכת החינוך:

  1. הגדר איזה תפקיד הנך רוצה
  2. בדוק מהן הדרישות לתפקיד והאם הנך עומד בהן
  3. הכר את צרכי המקום אליו הנך רוצה להיכנס
  4. הכר את חוזקך וחולשותיך בהתאמה לדרישות התפקיד
  5. הכר את חוזקם וחולשותיהם של המתחרים והדגש או הסווה את הנתונים בהתאם
  6. בנה חזון חינוכי מיטבי לקראת הצגת מועמדותך במכרז
  7. הכר את בעלי ההשפעה בסביבתך ובסביבת מקום העבודה אליו הנך רוצה להיכנס והתחבר אליהם
  8. רתום לקראת הופעתך במכרז את כול בעלי ההשפעה שביכולתך להגיע אליהם. אל תחכה שיפנו אליך. הצג להם בקשות ומשימות ברורות
  9. גם אם לא נבחרת- זכור להודות לכול בעלי התפקידים שעזרו לך כדי שיהיו בעלי מוטיבציה להמשיך לעזור לך במכרז הבא
  10. היעזר לפחות פעם אחת במאמן מקצועי כדי שיעזור לך להוציא מעצמך הופעה מקצועית מרשימה ומנצחת.

ד"ר ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של המכון למימוש זכויות מורים, השתתפה כחברה בוועדות הבחינה של מאות מכרזים לניהול בתי ספר ומערכות חינוך כנציגת האיגוד המקצועי, מכירה את מערכת החינוך על בוריה ואת הדרישות והציפיות מהמועמדים. מאמנת אישית, בוגרת תואר שני ותואר שלישי בייעוץ חינוכי עם התמחות בייעוץ לקריירה. מנחת קבוצות בנושא העצמה אישית.


נייד: 050-9005452                     אתר: http://dr-nitzan.co.il/                           

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב