דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


Restart ישראל. 

מאת    [ 27/07/2012 ]

מילים במאמר: 534   [ נצפה 1636 פעמים ]

Restart ישראל

נדמה, כי בשנים האחרונות, מתחזקת ההכרה כי עלינו לבצע מספר רפורמות ושינויים דחופים במדינה. זאת מכיוון שישראל של היום נמצאת בפיגור בתחומים רבים, למול מדינות מתקדמות מערביות ונאורות, להן אנו רוצים להידמות.

להערכתי, התחומים שדורשים טיפול ותשומת לב מיידית הם בעיקר מערכות הבריאות, החינוך, המשפט, התחבורה והתשתיות וכן טיפול מעמיק בבעיית הבירוקרטיה הישראלית המורכבת ומסובכת ממילא.

מספר דוגמאות להמחשה-די ברור לכל תושב כאן, כי היעדרה של מערכת הסעת המונים, במיוחד באזור המרכז הצפוף, היא בעיה אמיתית ומעיקה, הגורמת לפקקי ענק, ולבזבוז רב של זמן, כסף ובריאות, וכן בלאי עצום של התשתיות הקיימות.

לכל מדינה מתקדמת, ישנה מערכת להסעת המונים (בד"כ רכבת תחתית), במיוחד באזורי אוכלוסייה צפופה, כמו ערים מרכזיות או מטרופולין רחב היקף, הגיע הזמן לפתרון כזה גם באזור המרכז בכלל, וכמובן ת"א בפרט.

או למשל מערכת הבריאות הציבורית, שקורסת לעיתים קרובות, ואינה יכולה להיענות בצורה מיטבית לצרכי האוכלוסייה (בעיקר בחורפים קשים, אז חדרי המיון פשוט לא עומדים בעומס). שיא האבסורד והמחדל הוא שדווקא מערכת הבריאות המקבילה, זו הפרטית, משגשגת, פורחת ורווחית מאד.

יש צורך ממשי בהוספת מיטות אשפוז בהקדם האפשרי, וזאת ע"מ להקל את העומס בבתי-החולים הציבוריים, ולאפשר אשפוז בכבוד למי שנזקק לכך, ולא אשפוז במסדרונות כפי שהתרגלנו לראות בשנים האחרונות.

וכן מערכת המשפט, שכיום אינה מתפקדת באופן מיטבי, אלא ממהרת מאד לסיים תיקים בעסקאות טיעון, שלעיתים אין להן הצדקה כלל, והן חוטאות למטרה לשמה קיים הכלי שנקרא עסקאות טיעון. יש לנקוט בצעד זה רק אם אין כל ברירה אחרת, וזאת מכיוון שעסקאות טיעון משרתות בד"כ דווקא את העבריינים ולא את האינטרס הציבורי.

גם תחום התשתיות הוא בעייתי מאד, ולא חסרות דוגמאות להמחיש זאת. החל מהבעיה האחרונה בימים אלו של משק החשמל וכן משק המים והמשך הבעיה בו שאינה נפתרה עדיין.

בתחום התשתיות ישנה גם הבעיה של חוסר ההיערכות לרעידת אדמה, שרחוקה מפתרון משביע רצון, שכן עניין התיקון של תמ"א 38 רחוק מלתת מענה אמיתי לבעיה זו, שאם לא תטופל עלולה חלילה להיות האסון הבא, שיתרחש כאן (שוב, חלילה), ויהיה שונה מכל מה שהכרנו עד היום.

יש צורך גם ברפורמות מורכבות בעניין משטרת ישראל, שסובלת הן ממצוקת כ"א קשה, והן בעניין הכבאות, שעלה שוב לדיון לאחר דו"ח מבקר המדינה לעניין השריפה הנוראה בכרמל ב-2010.

גם מערכת החינוך, חייבת לעבור מספר שינויים בכדי להיות מתאימה יותר לדור המתקדם והטכנולוגי של ימינו. ולראיה ציוני מבחנים בינ"ל שונים, בהן תלמידנו לא מצליחים במיוחד, וזאת בלשון המעטה רבה. חומר הלימוד חייב להיות מותאם להיום, ולא יכול עוד להסתמך על חומרים ישנים ולא מעודכנים, שעדיין נלמדים כיום.

כמו כן, ישנו צורך אמיתי להקל את הבירוקרטיה הממסדית שיש כיום, ומקשה על אזרחים רבים בהתנהלותם למול רשויות השלטון השונות.

בנוסף, ישנו צורך ממשי להקל את הצפיפות הקשה באזור המרכז, וליישב באופן מסיבי אזורים פחות מיושבים בארץ ובעיקר את הנגב, שכיום הוא האזור הכי פחות מיושב במדינה, ובאפשרותו לקלוט תושבים רבים לטווח ארוך. גם בן-גוריון ראה זאת, כבר מימי הקמת המדינה, והוא צדק בעניין זה.

אני מאמין, כי אם יבוצעו ולו חלק מן השינויים שפורטו כאן, נוכל כולנו לחוות שיפור חשוב ומשמעותי באופן חיינו, וכן נוכל להבטיח עתיד טוב יותר לנו, לילדנו ולדורות הבאים אחרינו שיחיו כאן. לעומת זאת אני חושש מאד, כי אם לא יבוצעו תיקונים והתאמות מסוג זה שפורטו כאן, יהפכו החיים בארץ לקשים ובלתי-נסבלים, ועתידנו כאן יהיה בסכנה ממשית מאד.

צפריר זוהר


סטודנט למדעי-המדינה ויחב"ל


הרצליה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב