דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית המשפט העליון מעכב הליכים בתביעה נגד KIA העולמית 

מאת    [ 26/07/2012 ]

מילים במאמר: 763   [ נצפה 3573 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, עו"ד עומר וגנר

בסכסוכים העוסקים בסחר בינלאומי והכוללים צדדים ממדינות שונות, מתעוררת תמיד שאלת מקום השיפוט, כלומר- בית המשפט של איזו מדינה יהיה מוסמך לדון בסכסוך.

כל צד, מטבע הדברים, מבקש להגן על עצמו ולשם כך, בדרך כלל, טוען כי בית המשפט במדינתו הוא המוסמך לדון בסכסוך, ומדוע בית המשפט של המדינה השנייה, אינו מוסמך לדון או לא ראוי שידון בכך.

אחד מן הטענות הידועות בנושא זה היא "הליך תלוי ועומד". כלומר, צד שנתבע שלא במדינתו, עשוי להעלות טענה כי במדינתו (או במדינה אחרת) כבר החל הדיון באותו הסכסוך, בין בבית משפט ובין בהליך בוררות. לפי הטענה, במצב כזה, ראוי לאפשר לפורום שכבר החל לדון, להיות הפורום היחיד שידון בסכסוך, על מנת למנוע פסיקות סותרות באותו נושא.

לאחרונה, הכריע בית המשפט העליון בסכסוך בין KIA העולמית לבין מפיצים שלה בישראל, וקבע כי המחלוקת תידון בקוריאה, למעט מחלוקת בין שני מפיצים ישראליים- שתידון בישראל.

עובדות המקרה וטענות הצדדים:

חברת קוריאה מוטורס, המצויה בבעלות חברת סוכנות מכוניות לים התיכון, הייתה מפיצה בלעדית של מכוניות KIA בישראל. קוריאה מוטורס טענה שהיצרנית מקוריאה העבירה שלא כדין את זכות ההפצה בישראל לחברות טלקאר מוטורס וריי מוטורס, ותבעה פיצויים בסכום של למעלה מ-100 מיליון ש"ח, גם מ-KIA וגם מן המפיצים הישראליים החדשים.
 
בנוסף, גם חברת האם, סוכנות מכוניות לים התיכון, הגישה תביעה נגד KIA.

חברת KIA העולמית ביקשה מבית המשפט שלא לדון בסכסוך, לאור תניית בוררות שהופיעה בהסכם, לפיה הסמכות היא למוסד בוררות בסיאול, דרום קוריאה.

ביחסים שבין KIA לבין חברת האם (סוכנות מכוניות לים התיכון), לא הייתה תניית בוררות, אך KIA טענה שמן הראוי שגם סכסוך זה יוכרע בקוריאה.

המפיצים הישראלים טענו כי אם הסכסוך יידון בקוריאה, מדובר במצב של "הליך תלוי ועומד" בקוריאה, ואין טעם לפצל את הדיון ומן הראוי שגם התביעה נגדם תידון בקוריאה.

בשנת 2009 החליט בית המשפט המחוזי לקבל את טענות KIA אך לדחות את טענות המפיצים הישראליים. לאחרונה, ניתן פסק-הדין בערעור בבית המשפט העליון בנושא זה.

פסק-דינו של בית המשפט העליון:

בית המשפט העליון אימץ את קביעת המחוזי, ביחסים שבין KIA לבין המפיצים שלה. נפסק, כי ההסכם כולל תניית בוררות ברורה המעניקה סמכות ייחודית למוסד בוררות בקוריאה.

ביחסים שבין KIA לבין חברת האם של קוריאה מוטורס (סוכנות מכוניות לים התיכון)- נפסק, שחרף אי-קיומה של תניית בוררות, עושה רושם שכוונת הצדדים הייתה שכל סכסוך ביניהן יוכרע גם הוא בקוריאה. בית המשפט ציין כי החוזה שבין סוכנות מכוניות לים התיכון לבין KIA אינו שלם, והוא חסר בפרמטרים רבים, אותם נדרש בית המשפט להשלים על פי אומד דעת הצדדים.
כלומר, בית המשפט קבע שתניית הבוררות שבין KIA לקוריאה מוטורס מתקיימת מכללא (בהיעדר כתב) גם בין KIA לסוכנות מכוניות לים התיכון, וזאת משום שהציפייה הסבירה של KIA הייתה כי כל תביעה נגדה תוגש רק בקוריאה.

בית המשפט דחה את טענות המפיצים הישראליים החדשים של KIA, כי במצב כזה, מן הראוי שגם התביעה נגדם תידון בקוריאה, בשל "הליך תלוי ועומד" שם.
בית המשפט ציין כי לא הוכח לו שהחל עד כה הליך כלשהו בקוריאה, ובכל מקרה, מדובר בהליך של בוררות ולא הליך בבית משפט, ולכן ספק אם ההלכה הנוגעת ל"הליך תלוי ועומד" חלה כאן. בית המשפט הוסיף כי לתובעת, קוריאה מוטורס, מגיע יומה בבית המשפט, ולא ראוי שהתביעה נגד גורמים ישראליים (המפיצים החדשים) תידון מחוץ למדינת ישראל.

לכן, הערעור נדחה, ובית המשפט חייב את המפיצים הישראליים החדשים בתשלום הוצאות בסך של 40, 000 ש"ח, וחברת סוכנות מכוניות לים התיכון חויבה בתשלום הוצאות בסך של 30, 000 ש"ח. 

[ההליך בעליון: רע"א 5394/09 1926/10 סוכנות מכוניות לים התיכון בע"מ נ' Kia Motors Corporation ואח', פסק-דין מיום 27.6.12, הרכב השופטים ריבלין, רובינשטיין וג'ובראן. ב"כ הצדדים: לסוכנות מכוניות לים התיכון- עו"ד רוזובסקי, גרוס וארבל; לקוריאה מוטורס- עו"ד כהן ואליאס; ל-Kia- עו"ד קלגסבלד]. 
[ההליך במחוזי: בש"א (מחוזי תל-אביב) 23561/08 ת.א. 2262/08 KIA MOTORS CORPORATION נ' קוריאה מוטורס ישראל בע"מ ואח', 24.5.09]

הערות:

במקרה זה, הכריע בית המשפט העליון כי שתי התביעות נגד KIA לא יידונו בישראל אלא בקוריאה, וזאת בשל תניית שיפוט שהוחלה גם על מערכת יחסים שבה לא היה חוזה שכלל אותה.

בסכסוכים בינלאומיים, בדרך כלל הצד החזק במערכת היחסים מאלץ את הצד החלש להסכים על תניית שיפוט/בוררות במדינתו של הצד החזק.

במקרה זה, הסכמתה של קוריאה מוטורס לחתום על תניית בוררות מול KIA, עמדה לרועץ לא רק לה אלא גם לחברת האם שלה, סוכנות מכוניות לים התיכון.

במצבים בהם אין תניית שיפוט, נדרש בית המשפט להכריע מיהו בית המשפט שראוי לדון בסכסוך, על פי מבחן מירב הזיקות (מיקום העדים, מיקום הראיות, וכו').
במקרה זה, טענה קוריאה מוטורס כי KIA הפרה את הסכם ההפצה עימה בכך שהעבירה את זכות ההפצה למפיץ ישראלי אחר.

לדעתנו, סכסוך כזה הוא בעל זיקות רבות למדינת ישראל, לא פחות מאשר זיקות לקוריאה, וזאת משום שהטענה היא שהחוזה בין השתיים הופר במדינת ישראל.

 

 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב