דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


7 דרכים להתגבר על פחד קהל 

מאת    [ 23/07/2012 ]

מילים במאמר: 697   [ נצפה 4072 פעמים ]

מי שביקר בלונדון באחד מימי ראשון, היה בודאי בפינת הנואמים שבהייד פארק. חבורות חבורות מתגודד הקהל מסביב לנואם אנונימי, מקשיב למה שיש לו לומר. אותי ריתקו הנואמים, דמויות צבעוניות או אפורות, נעמדים על ארגז, או על סולם, ונושאים דברים. התפעלתי מהאומץ שגילו, מהכריזמה של חלקם, ומהנחישות לומר את דברם, ללא חשש, ללא פחד קהל.  לנואמים אלה יש משהו חשוב לומר, מסר כלשהו להעביר, והם אומרים אותו.  

לדבר בפני קהל, האם זה כל כך פשוט - לא לכל אחד !

פחד קהל מדורג במקום הראשון אצל הרבה אנשים. הוא גורם המעכב התקדמות בעבודה, משום שהתקדמות בתפקיד, כרוכה לא פעם במתן הרצאה או מצגת.

האם אפשר להתגבר על פחד קהל - בודאי.!

איך ניתן לעשות זאת?  לכך אתייחס בהמשך המאמר.

אני זוכרת זמנים שלעמוד בפני קהל היה עבורי אירוע מלחיץ, מלווה בתגובות פיזיות כמו דפיקות לב, והתרגשות, עד כדי כך שלעתים המילים שרציתי לומר, נשכחו ממני. 

לאחרונה העברתי הרצאה בה הדגמתיאת עבודתי כמאמנת וכמנחה ב NLP ודמיון מודרך, באמצעות חוויה מתחום ה NLP   במטרה לעורר סקרנות וענין.  מחיאות הכפיים שנשמעו כשסיימתי, ותגובות הנוכחים שפנו אלי בתום ההרצאה , העידו על כך, שהפרזנטציה ותוכן הדברים, עוררו עניין רב והתלהבות בקהל הנוכחים.

עמדתי בבטחון, בשלוה, ובהנאה. נרגשת, התרגשות חיובית שכזו.

מה גרם לשינוי?  עבודה עצמית ותהליכים ב NLP ודמיון מודרך.

אני רוצה לחלוק אתכם מעט מן הדרכים שאפשרו לי  לעמוד מול קהל בבטחון מלא, ואני מאמינה שיאפשרו גם לכם להגיע לכך.

אלו הם תהליכים שכל אחד יכול לעשות ולהשתפר.

א. ההמלצה הראשונה מתייחסת לתוכן ההרצאה :

דעו מה מטרת ההרצאה ועם איזה מסר אתם רוצים שהשומעים ילכו הביתה, מעין צידה לדרך. האמריקאים קוראים לזה Take Home Messages. כשמטרת ההרצאה והמסר לנגד עיניכם, גבשו את ההרצאה. מומלץ להתמקד בשלושה דברים לכל היותר, על פי כלל ה 3- רוב האנשיםזוכרים שלושה דברים.

סטיב ג. ג'ונס,  ממליץ לא לספר בדיחות, תמיד יהיה מישהו שיפגע מבדיחה, אבל כן לשלב סיפור, אנשים מתחברים לסיפורים. 

ב. על מנת שאתם תהיו במיטבכם בהרצאה, חשבו: מהו המצב הרגשי  (STATE OF MIND) המתאים לכם בעת ההרצאה? לדוגמא: התלהבות, מיקוד, בטחון, אנרגטיות, התרגשות, חדות, הומור. שחזרו רגעים בחיים בהם חשתם תחושות אלה, חושו והעצימו אותן. עשו לכם סימן שמזכיר את התחושה :ריח, שיר, מחווה גופנית כלשהי, כך שתוכלו לזמן את התחושות כשתבחרו בכך. בNLP תהליך זה נקרא עיגון.

ג. פרגנו לעצמכם, עודדו את עצמכם, הוקירו את עצמכם על העשיה, דיבור עצמי חיובי גם כן משפיע על המצב הרגשי. היו המנטורים של עצמכם.

ד. התאמנו - עמדו מול הראי ותרצו  בפני הדמות שלכם שנשקפת  מן המראה. שימו לב ליציבה שלכם, לדרך בה אתם משתמשים בידיים, לטון הדיבור ולקצב הדיבור. אם יש צורך בכך שנו אותם. חייכו אל עצמכם. התאמנו בפני קהל אוהד.

ה. אל תצפו להיות מושלמים, שחררו את מי שאתם צריכים להיות ותהיו מי שאתם. זה היופי שלכם, היו אמיתיים. בכך תהיו אנושיים, כמו הקהל שבא לשמוע אתכם. הפסיכולוגית ד"ר ברן בראון אומרת שצריך אומץ להיות לא מושלם.

אחת מהנחות היסוד של NLP אומרת: אין לראות בכשלון אלא כמשוב לצמיחה – דרך להתפתחות, ללמידה ולצמיחה.

ו. חישבו על הקהל שלכם כעל קהל מפרגן ואוהד, הרוצה בהצלחתכם, חושו את התמיכה והאהדה שלו. רוני פורת, מנצח ומאמן, נוהג לומר לפני הופעה: "אני אוהב את הקהל הזה".

ז. דמיון מודרך הוא כלי נוסף שמאד עוזר להתגבר על פחד קהל. בהתבסס על כך שהמוח מתייחס לאירוע בדמיון  כאל אירוע אמיתי, מראש אפשר לדמיין את האירוע ואת מהלכו המוצלח, לדמיין את מחיאות הכפיים של הקהל, להרגיש את ההתרגשות החיובית :

דמיינו את עצמכם בהרצאה. דמיינו שאתם מבצעים את ההרצאה בהצלחה רבה. דמיינו כאילו זה קורה ברגע זה ממש. שימו לב לתנוחת הגוף שלכם, לתנועות הידיים, לטון שלכם,דמיינו שהקהל מביט בכם בעניין ומאזין לכל מילה. דמיינו את האנרגיה שלכם, את ההתלהבות, את השמחה וההנאה. חושו את התחושות הנפלאות ואת ההתרגשות החיובית, הקשיבו לתשואות הקהל ודמיינו את לחיצות הידיים  בסיום ההרצאה. דמיינו את ההתרחשות כאילו היא קורית ממש עכשיו.

לראות את הסוף מהתחלה היא אחת מטכניקות ה NLP שעוצמתה ויעילותה בפשטותה. זו הכנה לחוויה האמיתית. זו אחת הדרכים העוצמתיות ביותר לתכנת את עצמנו להצלחה ולפתח ביטחון עצמי.

ורדה צדיק "שבילי בריאות" מאמנת אישית, מאסטר NLP ודמיון מודרך, חברת "לשכת המאמנים בישראל".




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב